Opslag

Collapse
No announcement yet.

Domobar

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Domobar

Hej

Jeg har brug for hjælp:-)
    Jeg er ved at skifte maskinpark, har kørt med en Nuova Simonelli Oscar og Grinta grinder indtil nu. Vil gerne prøve noget nyt (syntes ikke at Oscar har været super stabil)..
    Så nu tænker jeg på at købe en DomoBar, er der nogen af jer der har erfaring med den, brygkvalitet, steam power, kan den \"klare\" latte´s til 4-5 mennesker?

Har lige \"mødt\" Domobar så jeg er overhovedet ikke opdateret på den endnu:-)

På forhånd tak og super fedt site!!!

David

Reomobar

Hej David,

Velkommen til EspressoBar. Må man spørge hvordan du fandt os? Håber du finder den hjælpe du skal bruge.

Min kæreste og jeg opgraderede selv til en Domobar for nogle måneder siden, så jeg vil da lægge ud med at prøve at svare.

Først og fremmest vil jeg lige sikre mig, at vi snakker om det samme. Der findes både en Domobar og en Domobar Super. Forskellen er, at Domobar Super er en HX maskine, som både kan brygge og steame på samme tid (beklager, hvis du allerede ved dette - det gør du sikkert siden du allerede har en Oscar) mens Domobar er en enkelt-kedels maskine, som skal varme op/køle ned mellem brygning og steaming. Der er den \"lille\" Domobar vi har.

Vi opgraderede fra en Ascaso Dream, som også er en enkelt-kedelsmaskine, og kvaliteten af Domobaren er klasser over! (selvom vi egentlig var ok tilfreds med espressoen fra Dreamen). Det VBM-brandede \"E61\" hoved er en fornøjelse at arbejde med og maskinen i det hele taget udstråler kvalitet. Du har mulighed for at justere trykket og følge det på det indbyggede manometer. Der er også mulighed for at justere temperaturen, men dette har jeg nu ikke rodet med endnu, da jeg ikke har et SCACE instrument (eller hvad det nu hedder). Et stort plus er fx også den KÆMPE spildbakke, som vi ikke behøver tømme mere end hver 2. eller 3. dag.

Maskinen har masser af steampower, og er temmelig hurtig til at varme op. Jeg venter ikke på at lampen slukker, efter jeg har tændt steamknappen, for allerede efter 15-20 sekunder er der rigeligt med damp til at steame mælk til en cappuccino. Det passer lige med, at når jeg har brygget min espresso, trykker jeg på steamknappen og når je ghar hældt mælk op, vredet en klud op til at gøre rent med og banket pucken ud, så kan jeg begynde at steame. Så jeg føler ikke jeg har den store spildtid.

Mht. muligheden for at lave flere cappuccini efter hinanden, så halter den selvfølgelig efter en HX eller dobbeltkedels maskine. Grundet det store massive \"E61\" bryghoved, kan du nærmest lave alle de espressi efter hinanden, som du vil uden at tænke over temperaturen. Jeg temperatursurfer ALDRIG på min maskine! Det gør ikke en forskel jeg kan mærke. Hvis jeg skal lave to cappuccini brygger jeg de to espressi først, og steamer mælken bagefter. Det går fint -ingen problem. Problemet kommer hvis jeg skal lave flere, for så føler jeg ikke, jeg kan lave alle espressiene, da de første så kommer til at hvile for længe. Jeg laver altså så to cappuccini færdige ad gangen og bliver nødt til at have temperaturen kølet til brygtemperatur efter at have steamet første gang. Dette tager et par minutter, hvor jeg skyller vand (damp) gennem bryghovedet.

Så mit svar vil være, at 4-5 kan du godt lave ad gangen - flere, så siger jeg stop. Jeg tænder simpelthen ikke min maskine, hvis jeg får flere end 4 gæster, som vil have kaffe. Det er da ærgeligt, når det sker, men vi syntes ikke, vi ville give 5K ekstra for denne mulighed. Så laver vi i stedet en rigtig god stempelkaffe, når vi har gæster og steamer evt, noget mælk på Domobaren til Café au lait - det imponerer stadig de fleste :P

Håber mit svar hjalp lidt - spørg endelig ind, hvis der er noget, du vil vide mere om. Hvis du nu i virkeligheden snakkede om Domobar Super, er ovenstående svar jo lidt overflødigt, men så vil jeg i stedet henvise til denne artikel på Home-Barista: Buyer\'s guide to Vibiemme Domobar Super. (For den hurtige gennnemlæsning kan du nøjes med at læse de indlæg, hvor Cannonfodder anmelder maskinen og springe alle de andre kommentarer over )
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Reomobar

MoBak wrote:
      Så mit svar vil være, at 4-5 kan du godt lave ad gangen - flere, så siger jeg stop. Jeg tænder simpelthen ikke min maskine, hvis jeg får flere end 4 gæster, som vil have kaffe. Det er da ærgeligt, når det sker, men vi syntes ikke, vi ville give 5K ekstra for denne mulighed. Så laver vi i stedet en rigtig god stempelkaffe, når vi har gæster og steamer evt, noget mælk på Domobaren til Café au lait - det imponerer stadig de fleste :P
      Hmm, nu læste jeg lige dit spørgsmål igen og så at du faktisk spurgte til om du kunne lave 4-5 LATTE. Nu laver jeg ofte cappuccini men sjældent latte. Men HVIS jeg skulle lave 4-5 latte, ville jeg nok være lidt mindre kritisk over at lade mine espressi stå og vente og ville i det tilfælde bare lave alle 4-5 og steame mælken bagefter

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

Comment

Reomobar

Tak for det fine udførelige svar, er blevet meget klogere allerede!!
        Jeg blev henvist til jeres site af Thomas fra KaffeAgenterne, super cool fyr:-)
        Det var \"den lille\" DomoBar jeg spurgte til, hvilken grinder bruger I?

Tak igen......

Comment

Reomobar

Davox15 wrote:
          Tak for det fine udførelige svar, er blevet meget klogere allerede!!
          Jeg blev henvist til jeres site af Thomas fra KaffeAgenterne, super cool fyr:-)
          Ja, der er bestemt en dejlig service nede i hans lille butik. Vi er selvfølgelig glade for, at han har taget vel imod vores site, og håber at flere forhandlere følger efter, når vi inden længe nok begynder at kontakte dem.

Davox15 wrote:
          Det var \"den lille\" DomoBar jeg spurgte til, hvilken grinder bruger I?
          Fint, så var mit svar jo ikke helt spildt

Jeg har selv en Ascaso/Innova I-2. Kvaliteten af kaffen den kværner er udemærket (det er min egen erfaring, men jeg har intet at sammenligne med, men det er også, hvad der siges rundt omkring). Havde jeg 5K stående på udstyrskontoen ville jeg dog nok begynde at undersøge markedet for noget andet. Hovedsageligt pga. hastigheden - det tager vel næsten et halvt minut at kværne til en dobbelt og især, når man skal lave mange shots, ville det være dejligt bare at kunne halvere denne tid. Et par andre irritationsmomenter med I-2\'en er, at der sidder en del formalet kaffe fast i tuden, som jeg hver gang står og skraber ud.

Jeg fik min billigt (995,-) og den er bestemt pengene værd. Men konklusionen er nok, at jeg ikke umiddelbart vil anbefale I-2, i hvert fald ikke uden at undersøge alternativerne i samme prisklasse, og hvis du har råd vil jeg nok klar anbefale at købe en bedre. Uden at have undersøgt markedet grundigt, står en Mazzer Mini nok som min favorit lige nu.

Davox15 wrote:
          Tak igen......
          Velbekomme, håber du bliver hængede og fortæller, hvad du beslutter dig for og hvilke erfaringer du gør dig. Jeg mangler nogle Domobar-fæller herinde

Bemærk også vores \"køb og salg\"\'s forum, når du skal af med Oscar :cheer:

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

Reomobar

Hej Davox15 og velkommen herfra også!

Jeg har ikke selv en Domobar, så jeg vil lade Mobak om at give vejledning i selve maskinen. Men jeg vil dog lige smide et par bemærkninger ind som er af lidt mere generel karakter.

Når du nu har en Nuova Simonelli Oscar (som efter sigende skulle være en ganske hæderlig maskine til pengene), så har du nok også en vis erfaring med espresso. Jeg vil derfor foreslå, at du analyserer dig lidt frem til, hvad præcist du ønsker forbedret ved maskinen. Du siger den ikke er super stabil - er det temperaturen? eller andre faktorer?

Når du har isoleret de punkter du ønsker forbedret, vil jeg anbefale du undersøger hvilken type maskine du ønsker at smide penge i. En enkeltkedel-, en HX- eller en dobbeltkedelmaskine. Som du sikkert allerede har erfaret, er det dyrt at købe forkert (eller for billigt), da en udskiftning så hurtigt vil stå for døren samt brugeroplevelsen med maskinen er ikke tilfredsstillende. Jeg kan i øvrigt henvise til tråden her: Hvilken type maskine ville i vælge?

Med hensyn til steaming vil jeg generelt anbefale, at du begynder steamingen før termostaten slår fra (altså på enkeltkedelmaskinerne), da det gør, at varmeelementet forbliver aktivt og du dermed kan producere mere damp.

Lige til sidst vil jeg sige, at jeg tror Domobar er et fornuftigt valg for de fleste. Jeg kiggede selv meget på den, da jeg skulle købe og ville da også overveje den igen, hvis jeg skulle ud og købe ny maskine!
            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Reomobar

App. kværn, så ville jeg nok også gå efter en Mazzer Mini, hvis jeg skulle købe kværn i dag.

Et af irritationsmomenter ved min kværn i dag er, at den sviner - der er nærmest kaffe ud over det hele! Det tror jeg er et mindre problem på Mazzer\'en, pga. beholderen foran. Det skulle også gøre, at kaffen ikke er statisk elektrisk og dermed \"klumper\" lidt sammen. (sammen med, at alle elektriske dele i Mazzer\'en er isoleret fra kværnen).

Derudover er det lækkert, at man kan få den til at dosere ens hver gang!

Endelig er der jo hastigheden - ej at forglemme... nå ja - og støjniveauet...
              Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Working...
              X