Opslag

Collapse
No announcement yet.

Er Silvia for stor en mundfuld?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Er Silvia for stor en mundfuld?

Hej alle...

Jeg drømmer om at anskaffe mig min første espressomaskine og har læst intenst det sidste lange stykke tid og er næsten kommet frem til at det skal være en Silvia. Jeg har jo så læst ekstra meget om den og er efterhånden blevet lidt nervøs for, at den har for mange finurligheder til en nybegynder. Man læser jo temperatur surfing, at modde med pid og diverse andre ting for at få det bedste resultat.

Hvad startede i med?
    Har i andre bud end Rancilioen til en helt grøn bønne?
    Skal jeg bare se at få købt Silviaen og få det lært, på trods af dens små finurligheder?

Hvad siger eksperterne herinde?

Mvh Jeppe
    Til espresso:
    Izzo Vivi mkII m restrictors
    Obel Mito 75mm knive.

Til sort:
    Hario V60
    OE Lido 2 håndkværn
    Chemex
    Diverse stempelkander

Re:Er Silvia for stor en mundfuld?

Hej,

Velkommen til.

Nu er jeg slet ikke ekspert, men ligesom næsten lige startet. Jeg sad også længe og læste sider op og ned.

Jeg endte med at tage ud til KaffeMekka og snakkede med Niels. Jeg var selv meget i tvivl om det skulle være en Silvia eller hvad det nu skulle være.

Jeg har købt den, og er rigtig rigtig glad for den. Så hvis du har lyst, så synes jeg bare det er at spring ud i det. Der er vist også et par brugte Silvia\'er tilsalg herinde.

Men pas på, det bliver hurtigt en omfattende (og lidt bekostelig) hobby, når først kaffebønnen har bidt sig fast. Men det er en daglig glæde hver dag for mig
    85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
    -- Winston Churchill

Comment

Hvis du er nervøs ved finurlighederne ved Silvia kan du overveje en Oscar i stedet. Den er lidt dyrere, men efter min mening er de ekstra penge godt investeret. Så får du en HX maskine med masser af steam power.

Husk en god kværn betyder alt, så hellere investere lidt ekstra i kværnen end i espressomaskinen.
      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Den anden kandidat jeg overvejer er faktisk NS Oscar, men synes nu også jeg læser om lidt finurligheder med den, især når den skal startes op...

Hvad synes i giver mest for pengene?

Rancilio Silvia + Rocky
        eller
        NS Oscar + Grinta

Prisen ligger indenfor ca 500 kr så det er ikke det store problem nu man er ude og investere...

-Jeppe
        Til espresso:
        Obel Mito 75mm knive.

Til sort:
        Hario V60
        OE Lido 2 håndkværn
        Chemex
        Diverse stempelkander

Comment

Jeg ville vælge Oscar\'en
          Administrator på EspressoBar
          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
          Mazzer Kony Electronic

Comment

Begrundelse??
            Til espresso:
            Obel Mito 75mm knive.

Til sort:
            Hario V60
            OE Lido 2 håndkværn
            Chemex
            Diverse stempelkander

Comment

jeg vil klart købe en silvia og så bruge så mange penge som muligt på en kværn.

Nu har jeg ikke meget efaring med oscaren, men er selv silvia ejer og er utroligt glad for den.
              Du kan jo også altid bygge en pid på silviaen, så bliver den utroligt temperatur stabil.
              8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
              og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Jeg kan ikke udtale mig om Oscar\'en, da jeg ikke har nogen erfaring med den.

Men hvad angår Silviaen, så kan jeg sige at den lever fuldt op til forventningerne, og når jeg steamer har jeg ingen problemer med at steame til 4. Hvad angår finurligheder, så er det altid et spørgsmål om at finde sin egen rutine så kaffen smager som man kan lide det....

Hvad angår Rocky\'en syntes jeg den gør det rigtig godt, jeg har modellen med dozer, så klumperne bliver slået i stykker. Men der findes flere gode alternativer.

Men som Jazz siger, så bliver det hurtigt omfattende, jagten på den rigtige tamper, de rigtige kopper, den rigtige bønne og alt det andet...

Så velkommen til en fantastisk verden, med mange fristelser, og en nørd faktor der er rimelig høj..

Hilsen Henrik
                Henrik Palshøj

Comment

Som du nævnte i din PM, er det også for mig et stort turn off at Oscaren har plastic kabinet. Det udgyder ikke ligefrem kvalitet som det rustfrie Silvia kabinet viser...

Hvad er udgiften på en pid modificering til Silviaen? Og er det overhovedet nødvendigt når jeg har nok at gøre med at gøre tingene i den rigtige rækkefølge?
                  Til espresso:
                  Obel Mito 75mm knive.

Til sort:
                  Hario V60
                  OE Lido 2 håndkværn
                  Chemex
                  Diverse stempelkander

Comment

En PID koster ca 1000 kr, og så en times arbejde (siges det, mangler lige at få min med posten).

Som er nævnt i tråden, så synes jeg ikke, at jeg har problemer med at steame til 4, men det er sjældent, at jeg gør det. Jeg synes Silvia\'en er ret nem og bruge, og når man fundet en rutine, er det slet ikke det store problem.

Jeg tror, at det er finurligheder ved mange af maskiner. Jeg kender et par stykker, som slet ikke bruger så meget tid på finurligheder og temp. surfing etc med Silvia\'en men bare brygger på den. Så snart man begynder at jagte den perfekte smag espresso, cappucino\'en, latte\'en, så begynder de her finurligheder og detajler at dukke op.

Jeg kan kun være enig i, at det er en kanon hobby, men der er stort potentiale for en ret stor nørd faktor. Det har da også sin charme
                    85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                    -- Winston Churchill

Comment

Engberg wrote:
                      Begrundelse??
                      Det at, det er en HX maskine er i mine øjne væsentligt.
                      Den har en rimelig tank 2,3L og en rimelig kedel 1,8L.
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg ville vælge Oscaren. Grunden er som ChrZacho nævner at det er en HX maskine som efter min mening er en singleboiler maskine overlegen.

På Oscaren slipper du for at skulle lave alle de tricks som du skal lave på Silvia (ved godt at det bliver en rutine dog). Bare et cooling flush og så afsted. Samme sekund er den så klar til at steame, så dine shots ikke står og bliver kolde og mister crema. Skulle du så efter at have steamet (f.eks. til en fest med mange kaffetørstige mennesker) have brug for at brygge en espresso mere, ja så gør du det bare. Her ville du på Silviaen skulle vente på at få den ned i temp igen.

Efter min mening får du mere for pengene i Oscaren, men der er mange som der vælger den fra pga. udseendet. Jeg derimod synes den er ok fed, sådan lidt retro-lækker i det. Og jeg kan godt lide idéen om at NS har brugt pengene på det indvendige og lavet den billigste HX maskine på markedet på den måde.
                        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Og der er en dejlig stor drypbakke på Oscar.

Var godt nok et turnoff med min gamle Krupps. 2 flushes og drypbakken var ved at være fuld
                          Sage espressomaskine BES920UK
                          Nuova Simonelli Oscar
                          Mahlkönig Vario
                          Xpressivo Stamper
                          Gene Cafe
                          Bodum Antigua kværn

Comment

Der er da helt sikkert også nogle fordele ved Oscar, men det næste spørgsmål bliver så om den ikke også er for stor en mundfuld? Er der ikke noget med at den skal trykudlignes når den startes op? Jeg må hellere slå et smut forbi kaffemekka og få hænderne på en Oscar, for at se om plastic\'en også er et turn off når man står ved den...

Behovet er egentligt kun til min kæreste og jeg, dvs 3-4 bryg om dagen. Maskinen skal jo selvfølgelig også bruges til når der kommer gæster, men det sker ikke så tit og spørgsmålet er om man ikke kan leve med en billigere maskine end både Silvia og Oscar... Det skal dog også siges at jeg har nørd-tendenser med mange andre ting, så måske kunne man også blive grebet af espressofeberen
                            Til espresso:
                            Obel Mito 75mm knive.

Til sort:
                            Hario V60
                            OE Lido 2 håndkværn
                            Chemex
                            Diverse stempelkander

Comment

Engberg wrote:
                              Der er da helt sikkert også nogle fordele ved Oscar, men det næste spørgsmål bliver så om den ikke også er for stor en mundfuld? Er der ikke noget med at den skal trykudlignes når den startes op? Jeg må hellere slå et smut forbi kaffemekka og få hænderne på en Oscar, for at se om plastic\'en også er et turn off når man står ved den...

Behovet er egentligt kun til min kæreste og jeg, dvs 3-4 bryg om dagen. Maskinen skal jo selvfølgelig også bruges til når der kommer gæster, men det sker ikke så tit og spørgsmålet er om man ikke kan leve med en billigere maskine end både Silvia og Oscar... Det skal dog også siges at jeg har nørd-tendenser med mange andre ting, så måske kunne man også blive grebet af espressofeberen
                              Hehe, det der med nørd tendenserne er vi nok mange herinde der kender.

Mit råd er at du ikke bør købe en mindre/billigere maskine end Silvia eller Oscar. Der findes enkelte maskiner som er billigere, men erfaringen herindefra er at folk utroligt hurtigt opgraderer hvis de har købt en af de allerbilligste, netop fordi man bliver bidt af det. Og så bliver man hurtigt træt af de begrænsninger der er i de helt billige maskiner.

Du må ud til kaffemekka og kigge på sagerne og snakke med Niels. Pas nu på du ikke kommer hjem med en dual boiler!
                              Mvh. Anders

Comment

Working...
                              X