Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hjælp - er rookie (endda en grøn én af slagsen!)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjælp - er rookie (endda en grøn én af slagsen!)

Hey folkens!

Jeg overvejer alvorligt at gå imod alt, hvad jeg får at økonomiske råd, og købe mig en espresso-maskine! Er ved at være godt træt af al den hæslige metervare-kaffe vi blir spist af med i hverdagen! Anyways, jeg vil høre jer herinde, hvad I vil råde mig til mht valg af maskine!

Mine kvantitative behov er ikke voldsomme. Tror maskinen på daglig basis primært vil skulle supplere mig selv, dog med forbehold for selskaber, venner der kommer forbi etc.. Maskinen må også gerne være af en hvis holdbarhed, så den kan holde til at blive brugt nogle år, evt også med en forhøjet frekvens.

Mine kvalitative behov er derimod en anden sag. Jeg tænker som sagt på dette køb for at få ORDENTLIG(!!!) kaffe. Jeg ser ingen grund til at smide en masse penge efter en halv løsning, men på den anden side skal købet selvfølgelig også være indenfor rimelighedens grænser..

Jeg har intet imod at sætte mig ind i, hvordan man betjener en sådan maskine, men på den anden side må det også gerne være til at lave en kop morgenkaffe med krum ryg, krampe i anklen og to ton søvn i venstre øje! Det skal altså helst ikke være en større videnskab..

Nå, men glæder mig meget til at høre jeres mening! Og gid jeg må blive (den lykkelige!?) ejer, af en fremtidig producent af sort guld!

Re:Hjælp - er rookie (endda en grøn én af slagsen!)

Hvor meget mønt har du tænkt du ville smide efter en \"løsning\"??
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg tænker 5 - 7kg?!

Comment

Du skal være opmærksom på, at kværnen er den del der er vigtigst at få i en god kvalitet.

Men jeg vil foreslå en Silvia og en Ascaso I2.

Du kan også overveje brugt ... der er ofte rigtige gode tilbud, hvis man kan vente ..
        Mazzer Kony Electronic

Comment

og regn med 1-2000kr i grej
          Mazzer Kony Electronic

Comment

Re:Hjælp - er rookie (endda en grøn én af slagsen!

ChrZacho wrote:
            Du skal være opmærksom på, at kværnen er den del der er vigtigst at få i en god kvalitet.

Men jeg vil foreslå en Silvia og en Ascaso I2.

Du kan også overveje brugt ... der er ofte rigtige gode tilbud, hvis man kan vente ..
            +1

Kværnen er meget vigtigt. Det er virkelig en sur fornemmelse at stå med en skøn maskine og en kværn hvor man har sparet.. Jeg synes at mr. Zacho\'s foslag lyder rigtig fornuftigt - Maskinens ydelse passer perfekt til dit behov, og kværnen er en perfekt partner til prisen..

Men ja.. overvej brugt - brugtpriserne er virkelig i bund..
            - Mypressi Twist v2.
            - Mazzer Super Jolly
            - Porlex Håndkværn

Comment

SpaceSpiff wrote:
              Mine kvantitative behov er ikke voldsomme. Tror maskinen på daglig basis primært vil skulle supplere mig selv, dog med forbehold for selskaber, venner der kommer forbi etc.. Maskinen må også gerne være af en hvis holdbarhed, så den kan holde til at blive brugt nogle år, evt også med en forhøjet frekvens.

Mine kvalitative behov er derimod en anden sag. Jeg tænker som sagt på dette køb for at få ORDENTLIG(!!!) kaffe. Jeg ser ingen grund til at smide en masse penge efter en halv løsning, men på den anden side skal købet selvfølgelig også være indenfor rimelighedens grænser..
              Hej og velkommen til EspressoBar

Ovenstående to krav tilsammen vil få mig til at anbefale dig at finde en brugt VBM Domobar enkeltkedel. Du får ikke en maskine, der er bedre til at lave espresso (dette er min påstand, som andre sikkert vil være uenig i), og den håndterer uden den helt store forsinkelse (½-1 min) at lave to cappa/latte. Og E61 hovedet og de større kedler gør den en klasse eller to bedre end Silvia.

Du må jo så se på, om de kan vente på der kommer en brugt, eller om du kan hive lidt ekstra ud af budgettet til en ny.

Men som de andre siger: Glem ikke kværnen! Ascaso i2 er et glimrende valg til prisen og ellers er der jo også jævnligt brugte til salg herinde...
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Tak for alle de gode råd!

Eftersom jeg er meget nybegynder, føler jeg mig berettiget til at stille dumme spørgsmål ( :P ):
                Er det fuldstændig forkert at købe bønnerne formalet, og derved spare en kværn?! Jeg bor eksempelvis ikke frygtelig langt fra Risteriet.

Og hvad med den, der hedder Nuova Simonelli Oscar - den lader til at ligge lige mellem Silvia og Vibiemme?

Tak for jeres tålmodighed! :unsure: Ka godt regne ud, det nok ikke er første gang I får disse spørgsmål..

Comment

SpaceSpiff wrote:
                  Tak for alle de gode råd!

Eftersom jeg er meget nybegynder, føler jeg mig berettiget til at stille dumme spørgsmål ( :P ):
                  Er det fuldstændig forkert at købe bønnerne formalet, og derved spare en kværn?! Jeg bor eksempelvis ikke frygtelig langt fra Risteriet.
                  Det korte svar - JA! Det er forkert. Du vil blive mere glad for en god kværn, gode friske bønner og en stempelkande og evt. en mokkakande (dem til komfuret). En espressomaskine uden kværn vil kun give dig bekymringer og ærgrelser.
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg kan ikke se hvor i landet du er, så det er ikke sikkert du kan bruge mit råd, som går mod hvad du ellers er blevet rådet til.

Køb din kaffe hos den lokale kaffe pusher (ikke supermaked/tobaks kiosk) men i en rigtig pusher med eget risteri. Alternativt kan du købe det via nettet.
                    Men køb dem kværnet til espresso.

Jeg vil forslå i første omgang at droppe kværnen, og så købe en maskine du synes er fornuftig - rent prismæssigt, og købe det grej til den du synes om - f.eks. kopper, knockbox, stamper, børster m.v. ( mindst 1000 Kr ekstra ) - og tro mig ... du finder hurtigt et par små ting ekstra som gave til dig ;-)

Da det er første maskine, er det nok også den du skal bruge for at lære forskellen og ønskerne til den næste.

Så - hvis du har en fornuftig kaffe pusher som selv rister kaffen i nærheden, så køb i første omgang bønnerne kværnet til espresso der.

Når du føler dig lidt mere hjemme, så køb dig en kværn - en god kværn, og helst en rigtig god kværn ;-)
                    /Anders
                    Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
                    Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
                    Hario Siphon
                    HotTop 8828B
                    Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Du kan sagtens undvære en kværn især hvis du som du skriver bor tæt på risteriet. Dog tror jeg at du ret hurtigt vil komme til at ønske dig en kværn, men det er måske også nemmere at opgradere lidt i etaper.

Jeg vil klart vælge at fokusere på at finde mig en god begyndermaskine som opfylder dine behov og lidt til da du i takt med at du bliver bedre (det går ret hurtigt i starten) vil stille større krav end da du startede.

Hvis du vil have en ordentelig kværn koster den altså også lidt penge du kommer ikke langt for 500 kr.

God fornøjelse håber du finder ud af en løsning du bliver glad for.
                      Izzo Alex Duetto III
                      Mazzer Major E

Comment

Jeg glemte at skrive: Glem alt den snak om ekstra udstyr jeg er selv en udstyrs luder men find dig en maskine og find ud af hvad dit behov er derefter der er ingen grund til at skulle købe alt på en gang. Hvis du køber en kande til at streamer mælk i og en stamper så er du kørende til at starte med og det kan godt fås til under 500 uden problemer.
                        Izzo Alex Duetto III
                        Mazzer Major E

Comment

Hej

Du skal også overveje om det kun er espresso du har tænkt dig at brygge eller om det er de mælkebaserede cappucino eller latte.
                          Køber du en Oscar får du en maskine der kan begge dele. Den kan lave espresso og skumme mælk samtidig. Jeg har prøvet en af de maskiner hvor man skal trykke på en knap for a skifte mellem espressobrygning og steamning, og det går aaaallllllt for langsomt for mit vedkommne. Det er også noget lort når du får gæster og skal servere en del kopper kaffe.

Er det latte/cappucino du har våde drømme om så glem en single boiler.. Det er mit råd!!

Min Oscar brygger 4 - 6 espressoer om dagen (nogen bliver til latte) og har gjort det upåklageligt i 16 måneder.

M.h.t kaffe så ville jeg nok vælge at investere i en kværn med det samme. Når de maler kaffen hos risteriet er det ikke ensbetydende med at det kommer ud af maskinen som en perfeekt espresso hjemme hos dig. Jeg ændre min formalingsgrad tit. Ikke meget, men det er de små ting der gør den store forskel i denne verden.
                          Køb en kværn!!

Nå men velkommen til kaffens verden der er meget at udforske for den nysgerrige.

Venlig hilsen Kasper
                          Hjemme:
                          ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
                          La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
                          Mazzer Robur E

Arbejde:
                          ECM Michelangelo 2grp
                          Mazzer Major

Comment

Working...
                          X