Opslag

Collapse
No announcement yet.

Min første espressomaskine - de første indtryk

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Min første espressomaskine - de første indtryk

Hej med jer,
    Jeg har igår hentet min første espressomaskine - og hvilken oplevelse! Dejlig kaffe, som forventet.
    Der er dog lige et par ting jeg undrer mig over, som jeg tænkte I måske vidste noget om!

Den brygger kaffen utrolig hurtigt - allerede efter ca. 12-16 sek. er der brygget et dobbelt shot. Der er faktisk så meget tryk på, at jeg nogle gange har svært ved at holde strålerne inde i koppen under brygningen.

Er der nogen der har nogle bud på, hvad jeg kan gøre anderledes for at opnå en bedre bryggetid (og holde kaffen inden for koppen)? Niels i kaffemekka mente, at det var fordi kaffen skulle males finere og jeg ved finere malet kaffe ville opnå bedre gennemløbstid.

Hvad siger I?

Det er forresten en Rancilio Silvia årgang 2009 - dejlig maskine med gode forbedringer ift. den gamle model!!

Re:Min første espressomaskine - de første indtryk

Hej, det er helt sikkert en dejlig maskine! tillykke med den.

Først må jeg lige spørge, har du en kværn? hvis ikke, ville jeg på det kraftigste anbefale at du køber en - og her skal du op i Rocky og derover kvalitet. Det er uhyre vigtigt at have en kværn, da det er meget svært at få nogle risterier til at ramme din maskines \"sweet spot\" udover kværnen er der en række andre parametre, dosering, tamping.

Men jeg er sikker på at hvis du har en gennemløbstid på 15-16 sek, så er kaffen alt for fint malet.
    Rocket Cellini Classic
    Mazzer Mini

Comment

* alt for groft! mente jeg
      Rocket Cellini Classic
      Mazzer Mini

Comment

Hej duelund.
        Ja, det er en rigtig lækker maskine.
        Jeg har et kværn, da jeg har ristet og kværnet kaffe til stempel og filter i nogle år. Dog er det et krups kværn og ikke i rocky-kvalitet. Det er rimeligt og går indtil videre. Når sparegrisen er fyldt op igen må næste investering være nyt kværn

Tror du kaffen er for fin? Niels påstod, at den skulle være finere, hvilket vel lyder meget sandsynligt! Hvis det er grovere løber kaffen vel hurtigere igennem!? Eller er det mig, der er helt gal på den?

Comment

Edit: Oki doki - så er vi på samme side

Comment

nej undskyld, det er sent på dagen, den er alt alt for groft. prøv den fineste indstilling på din kværn, tror bare desværre ikke din krups kværn kan kværne fint nok til espresso du skal stile efter 50-60ml på 25-28sek
            Rocket Cellini Classic
            Mazzer Mini

Comment

Sammenlignet med det jeg fik malet hos kaffemekka kan den faktisk male det en del finere! Jeg har bare ikke lige haft tid til at forsøge mig frem endnu - men det kommer jo nok
              Tak for det hurtige svar!!

Comment

Lad mig høre, hvordan du dosere og hvordan du tamper? prøv evt. at læs min post: http://www.espressobar.dk/index.php?...=19971&catid=3

her er der billeder af, hvordan jeg gør. Denne teknik er ikke svær at mestre, da den er rimlig let:P jeg er selv startet får to måneder siden. Men hvis du først får en teknik med dosering og tamping, samt temperatur surfing - så er det kun indstilling på kværnen du skal ændre på

Tjek evt denne film: http://www.youtube.com/watch?v=QhxvDusY3jk

God film, til at vise hvordan du optimere din silvia
                Rocket Cellini Classic
                Mazzer Mini

Comment

det er helt iorden, velkommen til Espressobar.dk - herinde kan du finde svar på livet store spørgsmål:P tjek film på youtube. Et godt råd er at læse nogle af de lange post fra Hobzon - der gennemgår han tingene rigtig godt,. men tjek ovenstående links
                  Rocket Cellini Classic
                  Mazzer Mini

Comment

Det er muligt at den kan male finere - men så kommer der en bagside af medaljen, den kan med sikkerhed ikke male ensartet nok og det har en hel del at sige mht. smag og andre parametre.
                    Rocket Cellini Classic
                    Mazzer Mini

Comment

Fedt! Tak!!
                      Jeg bruger to x det mål der fulgte med maskinen. Herefter fordeler jeg det med lillefingeren så det er jævnt inden jeg stamper. Hvor meget jeg trykker med aner jeg ikke. Jeg stamper rimeligt hårdt vil jeg mene, men alt er jo relativt:P
                      Hvordan ved du, hvor meget du stamper med?

Jeg tjekker de forskellige guides ud - tak!

Comment

Jeg har haft en badevægt oppe på bordet :P. Prøv lige at afvej kaffen, og lad mig høre hvor meget to gange af de skeer du har fået svare til?, men hvis de fylder kurven helt ud, så lyder det til at være plus 14g.
                        Rocket Cellini Classic
                        Mazzer Mini

Comment

Hvis kaffen er malet fint nok er det enten fordi der er stampet for \"blødt\" eller mere sandsynligt at der er for lidt kaffe i.
                          Jeg ville øge mængden af kaffen og tampe godt.
                          Vibiemme Domobar Jr ( Dual Boiler)
                          Mazzer Mini electronic b
                          Genecafe
                          58 mm konveks Motta tamper

Comment

Hej
                            Jeg har lige købt en Rancilio Silvia og står med samme sag som pfk. Det løber igennem på 12-16 sek. Jeg hælder lidt til den teori, at det skyldes kaffen er malet groft. Nu er jeg selvfølgelig interesseret i at vide hvordan det så er gået pfk i bestræbelserne på at nå op på de 20 + sek. og \"hjalp\" det finere malede kaffe?

Vh. Thomas

Comment

Hej..

Velkommen til Thomas..

Det du først skal gøre er og løbe ud og hente din badevægt.. Stil den på køkkenbordet hvor du normalt tamper.. Prøv og se hvor meget 15 kg er..
                              Så har du en ide om det. Om du tamper 15 eller 20 kg er ikke så vigtigt, bare du er ensartet fra gang til gang..

Så er det bare og lave en ensartet rutine, så du gør det samme fra gang til gang. Og så stille din kværn finere og finere til du når de ca 25 sek.. Selvfølgelig i små step..

Bare klø på, Miss Silvia kan godt være lidt genstridig de første par dage.. Men hun belønner dig med gude espresso, når du får hende taklet..
                              Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                              Faema MD3000 Touch
                              Mahlkoenig Vario
                              Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Working...
                              X