Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ingen damp på VMB Junior Dual fra oktober.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ingen damp på VMB Junior Dual fra oktober.

Hey - krise...!

Jeg har ingen damp på maskinen - på det seneste er der gået 10-20 sek. før der er kommet noget ud af damp-dysen og nu kommer intet uanset hvor meget jeg drejer frem/tilbage på hanen. Der er varmt vand og gruppens funktion er OK. Begge kontakter er tændt. Det gør ingen forskel at skrue damp-dysen af. Der er vand i tanken. Når maskinen er varm står manometrene på hhv. 1,4 og 2 bar.

Kan hanen \'hænge\'? Tør man skille den ad? Er der noget jeg har misforstået mht. 3-vejs-ventilens funktion?

Any help... søndags-gæsterne forventer masser af tykt skum :unsure:

/Tim
    Dalla Corte Super Mini
    Mazzer Major E
    Mahlkönig Encore

Re:Ingen damp på VMB Junior Dual fra oktober.

hmm. worst case kan den vel have slugt noget mælk op i steamarmen som har sat sig?? måske.

´husker du at \"puste\" ud efter du har steamet?
    Nuova Simonelli Appia
    Compak K10
    Gene roaster

Comment

Hej,

I så fald skulle det løse problemet at skrue steam-armen af, eller bare løsne den - prøver lige..
      Dalla Corte Super Mini
      Mazzer Major E
      Mahlkönig Encore

Comment

Skruede armen og hanen ud - det hjalp ingenting - hvor ofte afkalker man sådan en maskine..?
        Dalla Corte Super Mini
        Mazzer Major E
        Mahlkönig Encore

Comment

Hej..

Hvis manometeret viser at der er tryk på. Så vil jeg stærkt mistænke selve ventilen i og være i stykker.
          Den må på en eller anden måde ikke dreje med inden i..

Hvor gammel er maskinen.. Og kører du på kildevand..

Men jeg mener ikke sådan en Junior er så gammel.. Så hvis du har kørt på kildevand, burde det ikke være kalk.
          Hilsen Johnny

Faema Legend S1
          Faema MD3000 Touch
          Mahlkoenig Vario
          Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Maskinen er fra februar, den har kørt på Anna-vand hele tiden. Ventilen er den jeg kalder \'hanen\' ikke? Jeg skruede den helt ud, så den er vel hævet over mistanke. Tror jeg må have fat i risteriet i morgen...
            Dalla Corte Super Mini
            Mazzer Major E
            Mahlkönig Encore

Comment

Cherub wrote:
              Jeg har ingen damp på maskinen - på det seneste er der gået 10-20 sek. før der er kommet noget ud af damp-dysen og nu kommer intet uanset hvor meget jeg drejer frem/tilbage på hanen. Der er varmt vand og gruppens funktion er OK. Begge kontakter er tændt. Det gør ingen forskel at skrue damp-dysen af. Der er vand i tanken. Når maskinen er varm står manometrene på hhv. 1,4 og 2 bar.
              /Tim
              Hej Tim.
              Jeg har en tilsvarende maskine fra januar med fuldstændig samme problem: Damphanen er begyndt at hænge de seneste uger, og i går oplevede jeg det som du beskriver for første gang: Selvom jeg åbner helt for hanen, så kommer der ingen damp. Det lykkes mig at \"lokke\" damp ud af maskinen, efter en del gange med åben/luk/åben/luk. Herefter var der ingen problemer. Jeg har én eller anden hypotese om, at skruer man den for hårdt i bund, så er den svær at få liv i efterfølgende - ligesom en dårlig vandhane. Har du samme oplevelse. Jeg flusher altid armen med damp efter hver skumning, for at fjerne mælkeresterne. Jeg bruger altid vand renset i Anna-kanden.

Efterfølgende har jeg ladet være med at skrue hanen helt i bund når jeg lukker for den, og jeg har ikke haft problemer med den siden. Jeg har dog kun forsøgt mig med denne praksis i ét døgn, og ved endnu ikke om det er reproducérbart. Håber det kan hjælpe, så du kan dampe dine gæster

Mange hilsner Jakob
              Italiensk espressomaskine
              Tysk kaffekværn
              Dansk kafferister
              Italiensk vandanalyseudstyr
              Dansk ristet espressokaffe

Comment

Tak for rådet - jeg prøver - må tiføje at gæsterne fandt det ufatteligt morsomt, at værten måtte løbe i kælderen og skumme mælk på fuldautomatisk Saeco, som pludselig måtte i drit igen... :-)
                Dalla Corte Super Mini
                Mazzer Major E
                Mahlkönig Encore

Comment

Så er problemet løst - jeg skruede ventilen ud og steam-armen af - og fandt ud af, at den gummi-pakning som burde sidde i stemplets indfatning havde sat sig fast og spærrede for damp. Nu forsøger jeg at undgå at skrue ventilen for fast så det ikke sker igen.

/Tim
                  Dalla Corte Super Mini
                  Mazzer Major E
                  Mahlkönig Encore

Comment

Cherub wrote:
                    Så er problemet løst - jeg skruede ventilen ud og steam-armen af - og fandt ud af, at den gummi-pakning som burde sidde i stemplets indfatning havde sat sig fast og spærrede for damp. Nu forsøger jeg at undgå at skrue ventilen for fast så det ikke sker igen.

/Tim
                    Hej Tim.
                    Super - så er det altså noget mekanisk der gør, at første omgang steam KUN kan blæses ud i lokalet, så man får hardcore sideskilning :laugh: Efterfølgende er der ingen problemer med at justere dampen - indtil næste skumning... Jeg vil forsøge at gøre det samme, når tiden er til det!

Mange hilsner Jakob
                    Italiensk espressomaskine
                    Tysk kaffekværn
                    Dansk kafferister
                    Italiensk vandanalyseudstyr
                    Dansk ristet espressokaffe

Comment

gi den lidt smørelse evt. lidt alm. vaseline....
                      \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Der sidder en lille gummi-\'pølle\' i ventilens stempel, som åbenbart gror fast og hopper ud af stemplet hvis ventilen skrues for hårdt fast. Så det skal man bare lade være med. Sker det alligevel er det nemt at skille ventilen ad og pille pøllen ud - men vent til maskinen er is-kold.

/Tim
                        Dalla Corte Super Mini
                        Mazzer Major E
                        Mahlkönig Encore

Comment

Vil lige nævne .. at ventiler der virker med gevind ALDRIG må strammes, hverken i åben eller lukket tilstand, en varme/kulde påvirkning kan få den til at sidde uhjælpelig fast ... det er lærdom #1 i ubåde .... så vend jer til at åbne/lukke helt og så lige en kvart omgang retur ... det gælder osse alm vandhaner.
                          Administrator på EspressoBar
                          Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                          Mazzer Kony Electronic

Comment

\"Lærdom #1 i ubåde\" :laugh: Ja, den bør man jo kende til...

Men enig, det er det samme på min maskine. Har nogle gange prøvet at en gæst der har prøvet den har strammet den for meget, så den kan være næsten umulig at åbne igen.
                            Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Working...
                            X