Opslag

Collapse
No announcement yet.

En stor skuffelse...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• En stor skuffelse...

Jeg fik i går installeret mit DVA kalkfilter og smidt min maskine direkte på vandværket. Det kører bare perfekt og det er jo rart ikke at skulle tænke på at skulle fylde vand på hele tiden.

Én af de ting jeg havde glædet mig rigtig meget til ved det nye setup var at eksperimentere med den manuelle pre-infusion på E61\'eren.

Jeg har læst en masse steder at den midterste position på leveren netop er til manuel pre-infusion og at denne kun virker når maskinen er sluttet til direkte vand (fordi der så er konstant tryk på vandet).

Desværre kan jeg konstatere at der intet sker når jeg placere leveren i midterpositionen

Er jeg fuldstændig galt på den? Er der nogen af jer herinde der ved noget om dette?
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Re:En stor skuffelse...

Jeg har hørt \"rygter\" om at nogle få maskiner bruger vandtrykket til prefusion ... ved ikke hvilke maskiner der er tale om.

Der har været snak om at man kunne lave en form for manuel prefusion ... hvis man kunne åbne for ventilen uden at påvirke pumpen ... men jeg har endnu ikke hørt at det skulle være lykkedes for nogen.

Som jeg har forstået det .. i et E61 hoved sidder prefusion mekanismen i den stang der peger nedaf og den virker ved hjælp af fjedre og dimser .. og hvad ved jeg .. :dry:
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Nu har jeg jo godt nok en VBM domobar super - men det er jo stadig en hx maskine. Og jeg mener nu at Zacho har ret. Præinfusionen bliver på den styret af noget med fjedre og dimser. Det vil sige den bliver ikke aktiveret før du aktivere brygningen.
      Nuova Simonelli Appia
      Compak K10
      Gene roaster

Comment

Der er, som jeg forstår det (har læst rigtig meget om E61 gruppen) to slegs preinfusion muligheder på E61\'eren.

Der er det indbyggede preinfusion chamber, og det er som ChrZacho skriver placeret i den stang man kan se bagerst i gruppen. Problemet med den preinfusion er at den er alt for kort og den lukker for lidt vand ud. Vil ikke sige at den er ubetydelig, men det kan gøres bedre.

Så har jeg læst en masse steder at man kan manuelt pre-infuse på flere E61 maskiner når leveren placeres i midterste position. Det er tilsyneladende desværre bare ikke ret mange hjemmemaskiner der leveres med den feature, men der fiindes vist et mod til det...

Hvis man læser hele denne kan man blive lidt klogere: http://www.home-barista.com/espresso...ted-t5611.html
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Jeg snakkede med \"Jesper\" fra risteriet for et stykke tid siden og han mente, at sortside domobaren var beregnet til pre-i, ved at holde håndtaget så pumpen var slukket og 3-vejsventilen var åben... ikke at det giver et stort tryk og jeg er ikke sikker på ar pukken bliver våd hele vejen igennem, særlig ikke når man kværner fint. Hvad mener I?
          Vibiemme domobar super
          Mazzer mini Electronic B (nero)
          Manufacture Bottomless PF
          Manufacture PF
          RegB stamber
          RegB Knock Box
          Den store stamberstand Risteriet

Comment

Nu kender jeg ikke lige din maskine, men på Alex\'en er preinfusion når armen står i midter positionen.
            Den bruger så trykket fra vandværket til preinfusioen.
            Administator på espressobar
            Izzo Alex Duetto
            Toper Cafemino
            Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
            Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Hej Anders.
              Jeg kan nu også sagtens få det til at virke på min maskine, og bruger jo samme filter. Har du prøvet at gøre det uden portafilteret i, så du kan se om der overhovedet kommer noget vand? Det burde være muligt at åbne kammeret, uden at aktivere pumpen, så der er hul igennem...
              \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
                Hej Anders.
                Jeg kan nu også sagtens få det til at virke på min maskine, og bruger jo samme filter. Har du prøvet at gøre det uden portafilteret i, så du kan se om der overhovedet kommer noget vand? Det burde være muligt at åbne kammeret, uden at aktivere pumpen, så der er hul igennem...
                Jeg har sidenhen fundet ud af at jeg godt kan åbne 3 vejsventilen uden at aktivere pumpen. Jeg skal bare køre leveren et lille stykke forbi midterpositionen, hvilket virker en smule underligt, men det virker.

Desværre har jeg ikke nået at smagsteste om den form for preinfusion giver et bedre resultat i koppen, for min maskine er stadig ude af funktion (venter på reduktionsventil endnu desværre...)
                Mvh. Anders

Comment

Working...
                X