Opslag

Collapse
No announcement yet.

Dagens dumme spm: placering af PF

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens dumme spm: placering af PF

Hej alle,

Ja, jeg ved det kan virke som et meget enkelt spørgsmål for nogen af jer, men jeg tænkte, at jeg helt sikkert kunne få et svar herinde! Så her kommer dagens dumme spørgsmål:blush:

Jeg har en silvia og er lidt i tvivl om placeringen af PF på gruppehovedet når jeg skal brygge kaffe.

Jeg har lagt mærke til, at studsen på PF er \"skæv\".

Det betyder, at den ene studs er meget tæt op ad frontpladen, når PF sidder på maskinen. For at få studserne placeret, så der kan være to kopper underneden (og begge studser er i lige afstand fra frontpladen), skal PF drejes ret meget til højre.

Jeg har ladet mig fortælle, at jeg skal være forsigtig med, at dreje det for langt, idet jeg ellers kan ødelægge pakning/gruppehoved.

Men kan det ikke godt passe, at PF skal drejes så langt til højre, at de er i \"lige\" afstand til frontpladen og der kan være to kopper under? Og sker der nogen skade på gruppehovedet, når jeg drejer PF \"så langt\" til højre??

Tak for tålmodigheden fra en nybegynder

Edit:
    kan se de vedhæftede billeder ikke helt vil som jeg vil. De er også her:
    www.koukoumis.dk/img1.JPG
    www.koukoumis.dk/img2.JPG

Reagens dumme spm: placering af PF

Du skal dreje PF til det er i spænd på maskinen ... så må du tilpasse studsen til i forhold til det.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej,

HVad er det man siger? Ingen dumme spørgsmål, kunne dumme svar.

Du har drejet pf korrekt på img2. Silvias portafilter skal sidde skævt. Jeg ved ikke hvorfor man har gjort sådan. Måske for at have bedre udsyn til kopperne når man laver shots?
      Mvh Morten

--------------------
      Lelit Bianca
      Mazzer Major Electronic
      Mahlkönig Vario
      Hario V60
      Hario 3 kops Siphon
      Hario Skerton

Comment

Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar.... baaah - selvfølgelig findes der både dumme spørgsmål og dumme svar. Dit spørgsmål er dog IKKE dumt, og jeg håber heller ikke mit svar vil forekomme at være det.

Hvis du ser på dette billede (der er taget lige forfra på min Silvia) kan du se at bryghåndtaget også peger lidt til højre hos mig - og derved står er studserne på bryghåndtaget på tværs i forhold til selve maskinen. To kopper herunder vil stå ved siden af hinanden, og ikke skråt.

Jeg strammer altid mit bryghåndtag godt fast. Jeg har dog også et VBM bundløst brughåndtag, og her skal jeg lidt længere over før det sidder rigtigt fast.

Gummipakningen på en Silvia er ret tyk, og jeg vil ikke tro du ved dagligt brug kan spænde det så hårdt at det slider ekstraordinært på pakningen, dog vælger jeg ALTID at lade det rene brughåndtag og filterkurv sidde lidt mindre fast i gruppehovedet når jeg IKKE laver kaffe. Det er trods alt de fleste timer den sidder sådan (SÅ meget kaffe drikker jeg heller ikke :blush: ), så her sider den kun lige spændt så meget at den ikke rokker, hvis jeg rører ved den med hånden.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Super dejligt med så mange hurtige, gode svar! Tak!!

Tænkte nok, at der var en grund til, at studsen var \"skæv\" - men i mangel af erfaring må man jo prøve sig frem eller spørge de erfarne

ChrZacho: hvis jeg begynder at pille ved studsen, skruer jeg den så ikke af? Eller..?

Gunde: du har da ret - det giver da et bedre udsyn til herlighederne!!

Hobzon: lader du altid bryghåndtaget sidde i, når maskinen er slukket? Gør I andre også det? Er det for at holde pakningen vedlige eller er der en anden smart grund til det? Jeg har egentlig bare ladet det ligger på risten, når maskinen ikke var i brug!

Comment

Hobzon: lader du altid bryghåndtaget sidde i, når maskinen er slukket? Gør I andre også det? Er det for at holde pakningen vedlige eller er der en anden smart grund til det? Jeg har egentlig bare ladet det ligger på risten, når maskinen ikke var i brug!
            Jeg lader ligesom Hobzon mit sidde løst i gruppehovedet. Så er det varmt næste gang jeg skal bruge det.
            Mvh Morten

--------------------
            Lelit Bianca
            Mazzer Major Electronic
            Mahlkönig Vario
            Hario V60
            Hario 3 kops Siphon
            Hario Skerton

Comment

pfk wrote:
              Når maskinen er slukket tager jeg det ud og lægger det på risten, men så længe den er tændt sidder bryghåndtaget oppe i gruppehovedet.
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

.. JO mere slidt ens pakning bliver desto strammere erfarer jeg at ens bryghåndtag skal spændes- men det er vel indenlysende.. Hvis man brygger sin kaffe, og det sprøjter ud fra siden af ens Portafilter, så ved man at man har enten spændt den med tøsearm eller pakningen skal skiftes ud..

- Selv har jeg købt en brugt Gaggia Classic\"Gamle model\" og den skiftede jeg pakning på, da jeg opdagede ovenstående ske, og der var rimlig stor forskel på den gamle og den nyindkøbte paknings tykkelse.
                Rocket Cellini Classic
                Mazzer Mini

Comment

Working...
                X