Opslag

Collapse
No announcement yet.

råd søges vdr. køb af første espressomaskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• råd søges vdr. køb af første espressomaskine

Hej alle,
    Jeg ved godt jeg kommer i bad-standing med det samme (-:, men er der nogen her der ved noget om fuldautomatiske espressomaskiner? Vi er kommet dertil i beslutningsprocessen at vi mener den fuldautomatiske løsning er den eneste måde hvorpå vi får brugt maskinen...ellers bliver det bare endnu en dyr køkkengadget der står på køkkenbordet og ikke bliver brugt nok.

Vi har lidt kig på en model fra Krups der hedder Espresseria EA8025...er der nogen der kender den? Da det er første gang vi køber andet end en almindelig kaffemaskine ligger vores budget realistisk nok på max. 5.000 kr.

Bedste hilsner

Re:råd søges vdr. køb af første espressomaskine

strandz wrote:
    Hej alle,
    Jeg ved godt jeg kommer i bad-standing med det samme (-:, men er der nogen her der ved noget om fuldautomatiske espressomaskiner? Vi er kommet dertil i beslutningsprocessen at vi mener den fuldautomatiske løsning er den eneste måde hvorpå vi får brugt maskinen...ellers bliver det bare endnu en dyr køkkengadget der står på køkkenbordet og ikke bliver brugt nok.

Vi har lidt kig på en model fra Krups der hedder Espresseria EA8025...er der nogen der kender den? Da det er første gang vi køber andet end en almindelig kaffemaskine ligger vores budget realistisk nok på max. 5.000 kr.

Bedste hilsner
    Først og fremmest velkommen til.

Det er jo et emne der af og til dukker op.

http://www.espressobar.dk/index.php?...0&limitstart=0

Kender ikke noget til de forskellige fuldautomatiske maskiner, dog er der sikker nogle, der laver bedre kaffe end andre, men prisen varierer jo også.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men fandt 2 forskellige krups-modeller på qxl.dk

http://www.qxl.dk/pris/bolig-indretn...v/an568751660/

http://www.qxl.dk/pris/bolig-indretn...v/an569730398/

som måske kunne være værd at overveje, så vil der ikke være tale om så store afskrivninger, den dag I vil have noget andet, enten en større/anden model eller som en stor del af forummets bruger vil anbefale, i starter med en Silvia /Rocky el lignende... :cheer:

Prismæssigt er de 5000,- omkring et niveau hvor det er tæt på man kan finde noget nyt (Silvia/Rocky) og helt sikkert finde noget brugt udstyr, der med stor sandsynlighed laver bedre kaffe end en fuldautomatisk.
    Der var lige en tast af en dyrere maskine.

http://fpn.dk/digitalt/gadgets/article1154709.ece

Men det er jo op til den enkelte bruger osv...B)

Comment

Jeg er heller ikke ekspert i fuldautomatiske maskiner, men jeg synes generelt ikke at folk taler pænt om Krups.

Hvis dit budget er på 5000 kr. ville jeg helt klart anbefale dig at kigge efter en Jura maskine i stedet. De får ret fine test resultater og skulle efter sigende være noget af det bedste inden for fuldautomatiske maskiner.
      Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Hej og velkommen til

Jeg ved heller ikke meget om fuldautomatiske maskiner, udover, at de såmænd laver udemærket kaffe, selvom det aldrig kommer på niveau med det man kan lave med et fornuftigt \"rigtigt\" espressosetup og lidt omhyggeligt håndværk. Men jeg kan stadig sagtens følge nogle folks ønsker om den lette omgang med maskineriet.

Det jeg synes er det største problem med disse maskiner - udover at man ikke kan nørde så meget med at optimere smagen - er deres holdbarhed. Køber du en fuldautomatisk SKAL du efter min mening sørge for at købe den i DK og gerne et sted, hvor du kan aflevere maskinen til rep., hvis (eller nok mere sandsynligt når), den går i stykker.

Alternativt kan du overveje Nespresso. Jeg sidder PT på et kontor i Spanien, hvor der står et par Nespressomaskiner, og det er faktisk udemærket kaffe. Og det er mit indtryk, at der er knap så meget mekanik i en nespressomaskine, som i de traditionelle fuldautomatiske. Til gengæld er du låst til Nespressos kaffer.
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg har tidligere haft en Saeco fuldautomatisk, og jeg var nu ret glad for den. Den kunne lave kaffe som var ganske udmærket, selvom der er mange, mange længder op til den americano jeg kan producere nu.

Min Saeco led døden til kalk, på trods af at jeg afkalkede når den bad mig om det. Jeg havde indstillet hårdheden på vandet til allerhårdeste, men da jeg ringede til Saeco var de ikke overraskede. De sagde at man i Danmark skulle afkalke hver tredie uge og at indikatoren slet ikke var indstillet til DK. Jeg kunne selv holde den i live de sidste 6 måneders tid før den døde en frygtelig død på genbrugspladsen.

Og lige en sidste ting, det tager ikke mange sekunder at lave en espresso/americano. Den fuldautomatiske er hurtigere, men det er ikke meget...
          Astoria SAE 2
          Rossi RR45

Comment

Jeg har haft hænderne på over 200 reperationer af Fuldautomatiske kaffemaskiner - de er bare \"a royal pain in the a..\" De kan ikke lave en ordentlig espresso - det vil ikke ske. De kan derimod lave en god kop kaffe - også specialty coffee. De vil ALTID gå i stykker pga af kalk, kalk, kalk og slidtage i pakninger m.m.

Kalkfiltrene som følger med nogle af maskinerne er falsk trykhed. Der findes ingen følere i maskinen som detekterer om der er brug for afkalkning. Den er tidsbestemt og 5½ måned for sen på den hver gang herhjemme. Her skal maskinerne, rigtigt nok, afkalkes minimum hvert måned.

Når maskinen afkalkes så ofte, ja, så dør de sq også af det på den korte bane.

Så er du på udkik efter en ren, stilfuld og ensartet kaffe/espressooplevelse så er bl.a. Nespresso og andre kapselmaskiner en god vej frem.

Comment

Det tog mig 3 (tre!) semi/fuldautomatiske maskiner at erkende at der ingen vej er udenom en god manuel maskine: Og det uanset om du har dit primære fokus sat på (total-)driftsøkonomien, kaffekvaliteten eller dagligdags funktionalitet (herunder frustrationer over samme, når det fuldautomatiske lort går i knæ...!).
              Køb dig en god manuel maskine og lær at betjene den på rutinen... and live happily ever efter...:-)
              Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
              Mario: Mahlkönig Vario, the Third
              Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
              Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

NB: Køb kildevand eller brug en filterkande for at komme (af)kalk(nings)problemerne til livs...
                Simone: Nuova Simonelli Appia Volumetric, stålsider, no-burn arm, WBC-jet & -gliceurs
                Mario: Mahlkönig Vario, the Third
                Betty: 58,7mm Pullman Barista Convex, Cobalt Blue
                Gustav: "The Sound of Syphons", spritdrevet anno ca. 1950

Comment

Working...
                X