Opslag

Collapse
No announcement yet.

Køb af ny maskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Køb af ny maskine

Hej til alle her på kaffeforum.

Efter at ha kæmpet med min Pavoni et par år har jeg fået lyst til at opgradere lidt (læs SP Opsparing) og vil gerne ofre en 8-10.000.

Jeg vil stadig ha en maskine med \"håndtag og rustfrit stål\" men er lidt i tvivl om mærker og om det skal være dobbeltkedel,HX eller enkeltkedel.

Jeg drikker primært mælkebaseret kaffe og faktisk er det kun mig selv huset der drikker kaffe så det er ikke en cafe jeg skal brygge til.

Håber på lidt hjælp og kyndig vejledning

Mvh Bjarne
    Bjarne. København K

Rocket Cellini
    ECM K2
    Reg Barber stamper

Re:Køb af ny maskine

I det prisleje er det nok HX du skal sigte efter.

Kaffemakka Izzo Vivi

Emofabrik Rocket Giotto

Så er der osse lidt tilovers til grej ... :woohoo:
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg var selv ret forelsket i Quickmills Andreja Premium - se evt. http://www.bellabarista.co.uk/ men valgte dog noget lidt større - og dyrere
      Izzo Alex Duetto
      Casadio

Comment

Ja de ser fine ud.. Hvad er argumentet for HX frem for dobbelt kedel ?

Har osse kigget på denne her http://www.risteriet.dk/produkter/Es...al_Boiler.html

og denne : http://www.risteriet.dk/produkter/Es..._Classika.html
        Bjarne. København K

Rocket Cellini
        ECM K2
        Reg Barber stamper

Comment

Pavoni wrote:
          Hej til alle her på kaffeforum.

Efter at ha kæmpet med min Pavoni et par år har jeg fået lyst til at opgradere lidt (læs SP Opsparing) og vil gerne ofre en 8-10.000.

Jeg vil stadig ha en maskine med \"håndtag og rustfrit stål\" men er lidt i tvivl om mærker og om det skal være dobbeltkedel,HX eller enkeltkedel.

Jeg drikker primært mælkebaseret kaffe og faktisk er det kun mig selv huset der drikker kaffe så det er ikke en cafe jeg skal brygge til.

Håber på lidt hjælp og kyndig vejledning

Mvh Bjarne
          Hej Bjarne,

Hvad med at opdatere kværnen? Med al respekt til din lille kværn, så ville det være synd at parre en af de nævnte maskiner med den. Hvis du køber Classika\'en, er der inden for budget lige præcis råd til en Compak K3. http://www.moccashop.dk/product.asp?product=1139
          Mvh Morten

--------------------
          Lelit Bianca
          Mazzer Major Electronic
          Mahlkönig Vario
          Hario V60
          Hario 3 kops Siphon
          Hario Skerton

Comment

Jo det havde jeg osse regnet med..

Synes bare ikke rigtigt jeg er blevet klogere på enkeltkedel,dobbeltkedel eller HX ?? Fordele/Ulemper

Er det religion som med så meget andet ?
            Bjarne. København K

Rocket Cellini
            ECM K2
            Reg Barber stamper

Comment

Pavoni wrote:
              Synes bare ikke rigtigt jeg er blevet klogere på enkeltkedel,dobbeltkedel eller HX ?? Fordele/Ulemper

Er det religion som med så meget andet ?
              Det er spørgsmål som har værret oppe og vende før, jeg kan dog ikke lige finder tråden(eller retter trådene). Men der er ingen tvivl om at hvis man drikker latte eller capa, med jævne mellemrum så vil du helt sikker bliver gladest for en HX\'er eller en dualboiler.
              Personligt er hælder jeg nok medst til HX\'er frem for dualboilerne til hjemme brug og giotto\'en er bestemt et rigtig godt bud i den kategori.
              Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Nu har jeg været lidt omkring både på nettet og i butikkerne og har lavet min egen lille teori \"correct me if I am wrong\"

Enkeltkedel hvis man kun laver espresso + masser af steamkraft hvis man vil vente en 30-40 sek. indtil man kan steame.

Dobbeltkedel er godt hvis man kun laver espresso og ikke har brug for masser af steam kraft og kun tænder den ene kedel. Mere temp. stabil ? Mindre steam kraft pga. mindre kedel.

HX giver masser af det hele. Ulemper ? Noget med besværlig afkalkning ? Andet ?

Har jeg fat i noget af det rigtig her ?

Mvh Bjarne
                Bjarne. København K

Rocket Cellini
                ECM K2
                Reg Barber stamper

Comment

Hvad angår dobbeltkeddl, så du lidt gal på den. De gængse dobbeltkedel maskiner har også masser af steamkraft. De har immervæk en decideret dampkedel. De er således også aldeldes velegnede at steame med, og har hvad det angår de samme fordele som en H/X maskine.

En dobbeltkedel maskine har også den fordel i forhold til H/X at du kan styre brygtemperaturen for hver kedel. I praksis betyder det at temperaturstyringen af brygtemperaturen på H/X og dobbeltkedel foregår forskelligt. Når du brygger med en H/X skal du flushe (lade vand løbe ud) for at bringe temperaturen ned og på en dobbeltkedelmaskine kan du montere en PID, der styrer temperaturen elektronisk. Du kan simpelthen indtaste en specifik temperatur.
                  Mvh Morten

--------------------
                  Lelit Bianca
                  Mazzer Major Electronic
                  Mahlkönig Vario
                  Hario V60
                  Hario 3 kops Siphon
                  Hario Skerton

Comment

Så blev det store skridt taget.

Det endte med denne : http://www.rocket-espresso.it/ en Rocket Cellini.

Ved godt at Giotto en var på tilbud men jeg er mere til designet på den anden og indmaden skulle være det sammen.

Så nu er det bare at vente på fragtmanden. Vender tilbage når den er pakket ud og testet.. Spændende..

Ups, så er jeg jo nød til at skifte profilnavn. Pinligt !

Mvh Bjarne
                    Bjarne. København K

Rocket Cellini
                    ECM K2
                    Reg Barber stamper

Comment

Tillykke med din nye maskine Bjarne!!
                      Hvilken af modellerne har du købt? Pro/Premium/Classic?

Pavoni wrote:
                      Ups, så er jeg jo nød til at skifte profilnavn. Pinligt !
                      \"kassere\" du din Pavoni?!!!
                      En lever maskine er da et super suplement til en Cellini (eller andre ligende maskiner)
                      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Det blev denne : http://emofabrik.dk/espressomaskiner...rt=bestsellers

Tror altså når først konen ser hvor stor den nye er så får jeg ikke lov at beholde Pavonien... Nu må vi se om jeg overhovedet kan finde ud af at bruge sådan et avanceret apparat !
                        Bjarne. København K

Rocket Cellini
                        ECM K2
                        Reg Barber stamper

Comment

Tillykke og er du gal det er et flot design.

Comment

Citat fra tekst hos EMO-fabrik:
                            Større nøjagtighed mht. indstilling af af brygge temperatur.. helt ned til 0,035 grader, helt på højde med professionelle espressomaskiner.
                            Citat slut.

Nogen der forstår hvad de mener med det? Er det ikke lidt misvisende? Man kan da ikke indstille brygtemperatur direkte på denne maskine, elller er det mig der misser noget?

Ellers en super lækker maskine!!!

mvh
                            APK
                            La Marzocco GS/3
                            Casadio Istantaneo
                            Gene Café
                            Aeropress
                            Hario V60

Comment

Jeg kender ikke maskinen - men på min VBM Junior Dual kan temperaturen stilles på en skrue under kop-bakken +/- 2 grader iflg. manualen. Man kan jo ikke måle temp. eller temp.-fald direkte på maskinen. Jeg har stillet den midt i og ændrer så på de øvrige parametre.

Hvis du googler \'Rocket Cellini Premium Plus adjust temperature\' får du masser af hits. Men der er intet som overgår ekspertisen herinde :-)
                              Dalla Corte Super Mini
                              Mazzer Major E
                              Mahlkönig Encore

Comment

Working...
                              X