Opslag

Collapse
No announcement yet.

Dual Boiler Roundup

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dual Boiler Roundup

Hej alle.

Nu er der jo efterhånden kommet en del dual-boiler maskiner på markedet, der kan erhverves for mindre end en halv folkevogn.

De fleste af dem har jo efterhånden også været erhvervet af forskellige kaffenørder her på espressobar.dk

Spørgsmålet er nu:

[ul][li]Hvordan ser \"feltet\" ud blandt konsum dual-boiler maskiner på markedet? Jeg ved at Vibiemme og Izzo begge har en dual-boiler, men er der andre i samme prisleje (En La Marzocco kommer nok aldrig på tale)[/li][li]Vibiemme havde problemer med dampkraften i starten men er nu bestykket med en større steamkeddel - har det hjulpet[/li][li]Hvordan ser Vibiemme ud i forhold til Izzo?[/li][/ul]

Personligt ville jeg foretrække en løsning med rotationspumpe, men jeg har ikke mulighed for at få fast vandtilslutning, kan dette løses på anden vis?

Jeg har naturligvis læst mange af de tråde der har været her på siden om dual-boiler maskiner, men tænkte at der nu er gået lidt tid, der er kommet opdaterede versioner, og folk har nu fået lidt erfaringer. Så skyd løs, og lad os høre om fordele og ulemper. Hvis du havde pengene... hvad ville DU så vælger?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Reual Boiler Roundup

Jeg har netop erhvervet mig en Duetto og kan derfor ikke rigtig vurdere den endnu. Det var trods alt lidt af en opgradering fra min lidt mindre Tre Spade

Hobzon wrote:

Personligt ville jeg foretrække en løsning med rotationspumpe, men jeg har ikke mulighed for at få fast vandtilslutning, kan dette løses på anden vis?
    Duetto\'en har rotationspumpe med let omstilling mellem den interne vandtank og ekstern vand.
    Izzo Alex Duetto
    Casadio

Comment

Reual Boiler Roundup

Jeg nappede en Duetto igen.

VBM laver fine maskiner, men de er for \"pindet\" bygget efter min mening.
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Reual Boiler Roundup

\"pindet\" hvad dælen betyder det ;o)
        Nuova Simonelli Appia
        Compak K10
        Gene roaster

Comment

Reual Boiler Roundup

Pladerne de er bygget i er imho for tynde, så maskinerne ikke virker så solide som fx Izzo maskinerne.
          Jeg ved godt, at det er det der ender i koppen der er det vigtige, men lækkerhedsfaktoren skal også følge med.
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Reual Boiler Roundup

Som Roed synes jeg også VBM\'en er for dårligt bygget. Pladerne er simpelthen for tynde, så maskinen virker for \"ustabil\". Derudover er finishen ikke i top i mine øjne.

Duettoen virker rigtig lækker synes jeg.

Mine bedømmelser er givet på baggrund af et par enkelte prøveture på begge maskiner - jeg har desværre ikke nogen af dem.

Derudover synes jeg VBM\'en er for stor - navnlig i dybden og i hvert fald til mit køkken.

Jeg er helt sikker på, at begge maskiner laver glimrende kaffe, men jeg har nu lidt svært ved at se en VBM her hos mig.

just my 2 cent...
            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

Reual Boiler Roundup

Har haft min Duetto i næsten et år nu. Jeg havde nogenlunde de sammen krav specs du har: rotationspumpe, vandtank og dualboiler.

Duettoen laver stabil kaffe, har masser af damp overskud (i forhold til min Giotto Clasic som jeg havde før) og er en solid bygget maskine.

Pros:
              - Rotations pumpe - man kan faktisk tale mens man brygger...:-)
              - Mulighed for direkte vand og afløb.
              - God temperatur stabilitet
              - Masser af damp
              - Man kan slukke for steamboiler seperat
              - Solidt bygget

Cons:
              - man fjerner naturligvis de latterlige plastic skilt der er sat på når man får den
              - man skal have låget (hvorpå man har kopper mm stående til opvarmning) af for at fylde vand i den.
              - Plastic ben - øjebæ - læste om en der havde fået lavet nogle i stål. Jeg har stadig de grimme plastic ben
              - afstand mellem bryghoved og rist ikke høj - bliver self. bedre med bundløst PF

Design er jo altid individuelt så det må du selv finde ud af

I forhold til Vibiemme ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet den, men jeg ville ikke tøve med at købe en Duetto igen - hvis alså jeg stadig ikke har råd til en GS3...;-)
              Izzo Alex Duetto
              Mazzer mini
              Gene Cafe roaster

Comment

Reual Boiler Roundup

Har netop også fået opgraderet til La Spaziale Vivaldi 2. Den er lige kommet fra Italien. Imorgen må jeg en tur i Silvan og købe lidt fittings og slanger så jeg kan hooke den op på vandærket. Netop en af mine krav sammen med det der allerede er nævnt : dual boiler, rotary pump mulighed for at lade brygkedlen være tændt 24-7, bedre steampower, etc.

Morten
                Spaz VII. Mazzer Mini E mod B. Gene Cafe

Comment

Reual Boiler Roundup

DC

Comment

Reual Boiler Roundup

Jacob wrote:
                    DC
                    Dalla Corte?
                    Mvh Morten

--------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

Comment

Reual Boiler Roundup

Hej..

Da jeg skulle opgradere kiggede jeg de forskellige dual boiler maskiner igennem.
                      Og endte op med Della Corte Mini og La Spaziale S1 Vivaldi 2.
                      Della Corte\'en har jeg rodet en del med ved RuneL, og syntes det er en super fed maskine.
                      De ting som stod til grund for mit valg, mellem de 2 maskiner

Della Corte mini:
                      Dejlig steam-performance
                      Temp regulering
                      Volume dosering ( Har dog en free-flow knap )
                      Dejlig stor drypbakke
                      Fedt design..

La Spaziale S1V2:
                      Fast vandtilslutning
                      Rotations pumpe
                      Dejlig Steam-performance ( Dog til tider, lidt for voldsom )
                      Mulighed for at slukke for steam boileren
                      Digital temp regulering
                      Volume dosering ( Dog mangler jeg en free-flow knap )
                      Stor drypbakke ( Min er dog købt ab. fabrik med fast afløb. )
                      Fedt Design ( MEN den er noget større end Della Corte, Hvis man ikke har meget plads er det ikke en S1\'er, man skal have )

Ja jeg købte jo La Spaziale S1 Vivaldi 2. Primært pga fast vand og rotationspumpe.. Det er bare så fedt.
                      Man kan dog godt blive lidt låst af fast vandtilslutningen. Hvis man f.eks vil have sin maskine med rundt en gang i mellem..
                      Jeg fik min med fast afløb, det vil jeg godt nok heller ikke undvære.

Men jeg skal indrømme, at da jeg pakkede den op, var det første gang jeg så en i levende live.. Jeg blev noget overrasket over hvor stor den egentlig er.. Den fylder godt på køkkenbordet..

Hobzon: Du kan godt komme uden om og trække vand rundt i hele huset.
                      Det du skal have er en FloJet , Så kan du suge fra en dunk under bordet. Lidt dyr løsning. Men en rotationpumpe, skal helst have et fortryk på vandet.. Så derfor er det lidt skidt og suge fra en dunk uden FloJet.

MortenK: Tillykke med købet, vær lige opmærksom på at den slange der er med til maskinen er 1/4\" gevind, det er ikke lige noget silvan ligger inde med. Og de fleste tilslutninger til vandfilter ( BestMax, Brita ) er 3/8\" gevind.
                      Det var det i hvertfald på min, og det blev jeg lidt snydt af.. Til alt held have vi noget liggende på arbejdet..
                      Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                      Faema MD3000 Touch
                      Mahlkoenig Vario
                      Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Reual Boiler Roundup

Journey wrote:
                        Hobzon: Du kan godt komme uden om og trække vand rundt i hele huset.
                        Det du skal have er en FloJet , Så kan du suge fra en dunk under bordet. Lidt dyr løsning. Men en rotationpumpe, skal helst have et fortryk på vandet.. Så derfor er det lidt skidt og suge fra en dunk uden FloJet.
                        Hvorfor er det, at der helst skal være fortryk på vandet i en rotationspumpe?

Og vil det sige, at den interne vandtank i duetto\'en er en uhensigtsmæssig konstruktion/design?

Til info så jeg på flojets hjemmeside, at de har en dansk distributør.
                        Izzo Alex Duetto
                        Casadio

Comment

Reual Boiler Roundup

@ journey.
                          Tak skal du have. Du har ret. Den er bare superlækker når man ser den for første gang IRL. Stor? Ja, men overfed i designet (ikke endnu et crommonster). Vedr. Vand hookup, så må jeg finde på et andet system. Kender vist en bliktud der kan hjælpe lidt.
                          Morten
                          Spaz VII. Mazzer Mini E mod B. Gene Cafe

Comment

Reual Boiler Roundup

Hej Journey hvad har du måtte slippe for din La Spaziale S1V2 ?
                            Izzo Alex Duetto III
                            Mazzer Major E

Comment

Reual Boiler Roundup

Jeg har en VBM dual boiler (PID), som jeg er rigtig glad for. Jeg har valgt en med tank og vibrationspumpe pga fleksibiliteten og fordi jeg ikke havde lyst til at trække vand rundt i køkkenet. Maskinen er supernem og godt dimensioneret. Der er fin afstand fra drypbakke til gruppehoved til diverse kopper.

Som de fleste andre maskiner med tank skal man have \"kopholder pladen\" af før påfyldning. Dog er dette ikke et stort problem. Tanken er også rimelig rummelig og kræver ikke konstant påfyldning (kommer selvfølgelg an på ens forbrug af espresso :P )

Mulighed for at slukke steamkedlen individuelt.
                              God steamkapacitet
                              E-61 gruppe
                              PID styring
                              nem at bruge
                              Rimelig eftergivende
                              God tilgang til styring af tryk i steam-tank
                              Nem at vedligeholde/rengøre (Dog skal der pudses en del, ligesom på de fleste andre espressomaskiner.

Det er rigtigt at pladerne kunne være tykkere af kosmetiske grunde men maskinen er meget stabil, også selvom man virkelig tager fat når PF sættes i maskinen.

Jeg har ikke mange negative ting at sige om maskinen, design er jo som tidligere nævnt individuelt, men mange besøgende hos os er kommet med meget positive udtalelser om maskinen (måske tør de ikke andet :huh: )
                              Stempel Bodum 4 & 12 koppers
                              Krups kværn til Stempelkande

Comment

Working...
                              X