Opslag

Collapse
No announcement yet.

nybegynder

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• nybegynder

hej alle..

jeg vil til og igang med at lave min egen Espresso, så ville jeg høre om den her maskine http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=205 er god nok...

Re:nybegynder

thefufighter wrote:
    hej alle..

jeg vil til og igang med at lave min egen Espresso, så ville jeg høre om den her maskine http://www.kaffe-agenterne.dk/produc...roducts_id=205 er god nok...
    Hej og velkommen,

De sælger den både hos Kaffe-Agenterne og KaffeMekka, så jeg tror det er en ganske fin maskine. Jeg synes jeg har hørt, at det er samme indmad, som sidder i nogle af FrancisFrancis maskinerne, men jeg er ikke 100% sikker.

Men husk, at det er lige så vigtigt, at du køber en rigtig espressokværn og bruger friskristede bønner. Ellers vil du under alle omstændigheder blive skuffet over maskinen.

Lad os høre hvad du beslutter dig for
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg er enig i at det ser ud til at være en ok maskine.

Men jeg synyes du skal overveje om du skulle ha en der er større/bedre ... det hele kommer an på dit behov, så hvis du ved at du er HARDCORE espresso drikker ... bør du overveje om du ikke kan finde lidt extra penge.

Jeg snakker ikke om en maskine til 10k, men måske en Silvia <- den kan man altid komme af med.

Og forresten ... velkommen ...
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej - og velkommen herfra også

Jeg kender ikke maskinen, men dens specs ser ok ud.

Som Roed siger, så overvej hvor meget du vil gøre ud af din espresso. Det er dyrt at købe for billigt! Jeg tror de fleste herinde har overvejet/ønsket sig en opgradering inden for ½ år efter de fik deres første maskine.

Siliva kunne være et bud som Roed siger. Det er en rigtig god maskine og der vil være masser af hjælp at hente både her på siden og på nettet generelt, da det er en meget udbredt maskine.

Som MoBak siger, så køb en kværn samtidig - ellers får du aldrig det resultat du ønsker.

Black coffee rules...

Comment

tak for velkomsten..

jeg har allerede en kværn, da jeg selv har malet bønner til stempel-kaffe i et års tid, og var forudseende og købt en det også kunne male til espresso...

hvad får man for ekstra 2000,- ved at købe den maskine i foreslår??

Post edited by: thefufighter, at: 2007/10/07 20:42

Comment

thefufighter wrote:
            tak for velkomsten..

jeg har allerede en kværn, da jeg selv har malet bønner til stempel-kaffe i et års tid, og var forudseende og købt en det også kunne male til espresso...
            Godt tænkt

thefufighter wrote:
            hvad får man for ekstra 2000,- ved at købe den maskine i foreslår??<br><br>Post edited by: thefufighter, at: 2007/10/07 20:42
            Jeg har ikke nogle af maskinerne, men det er helt korrekt, at mange der køber udstyr starter med at købe noget billigt udstyr, bliver grebet af deres nye hobby og opgraderer indenfor det første ½-1 år. Been there, done that :dry:

To af de ting du får er i hvert fald:

1. En maskine, der har en tre-vejs ventil. Denne har til formål at lede trykket væk fra filteret, når du har brygget din kaffe. Det er derfor nemmere at fjerne filterholderen og man risikerer ikke at puck'en "eksploderer" ud over hele køkkenet (done that, too :laugh: ). Tre-vejs ventilen giver dig også mulighed for at backflushe maskinen og dermed rengøre den for gamle kafferester indvendigt.

2. Du får - som Søren siger - en maskine, som du kan finde oceaner af info om og hjælp med. Det er nok den mest solgte maskine nogensinde, og jeg skulle blive meget overrasket, om du pludselig kom til at stå med et problem, som der ikke er andre der har oplevet.

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Maskinen er ikke helt tosset, og den kan sikkert klare at du kan finde ud af om du vil gå "The espresso way". Du skal bare være opmærksom på at den ikke bruger standard filtre og filtreholdere, så ekstra/reservedele hænger ikke på træerne.
              Pumpen der sidder i maskinen er den samme som i Silvia, så den skal nok kunne klare sig.

Men...Gå efter en Silvia, du kan sagtens finde en brugt ude i samfundet til nogenlunde samme pris.

Og som de andre siger: Der findes 1000'ner af Silvia brugere derude, så du kan altid få hjælp til evt spørgsmål.

Købte også selv en "la la" maskine til at starte med, og der gik 4mdr, så købte jeg en Silvia. Tro mig, det er ikke billigere at gøre det på den måde.

At min Silvia så også efter 6mdr er skiftet ud, er en anden historie :whistle:

I øvrigt også velkommen til herfra, og lad os endelig høre hvad du beslutter dig til.
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

skal have en maskine valget står mellem en Silvia og en Oscar - hvad vælger man?:evil:

Comment

Hej..

Ja jeg skrev jo også lidt i Shoutboxen..
                  Men for lige og op summere..

Jeg ville gå efter Silvia'en.. Ikke mindst fordi jeg selv har haft en som jeg var rigtig glad for..
                  Men også som ChrZacho skriver.. Den er til og komme af med uden og sætte for mange penge til.. Det er en rigtig eftertragtet maskine..
                  Og hvis man har problemer så er der altid en eller anden nørd som har haft en eller kender en som har..
                  Så er hjælpen nær..

Ang. Oscar så er fordelen ved den at man kan steame mælk samtidigt med at man brygger espresso'en.. Dette er selvfølgelig en fordel hvis man vil lave cappucino.. Hvor du på silvia'en er nød til lige og vente 25 sek på at den varmer op til steam..
                  Men det syntes jeg nu ikke var det store problem.. Det passer meget godt med at man har fået fundet kande og mælk frem og hældt op så kan man steame..

Ang. kværn.. Vil jeg sige at man helst ikke skal købe en maskine i den prisklasse uden også og købe en ordentlig kværn.. Det er stort set umuligt og få en rigtig gennemløbstid på sin espressobrygning ved kaffe som bliver kværnet i butikken..

Som eks. kan nævnes at når jeg har noget frisk ristet kaffe, så allerede når det er en lille uge gammel, så har jeg stillet på min kværn for at få den rigtige gennemløbstid.. Og så nøjagtigt kan dem i butikken ikke lave det..
                  Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                  Faema MD3000 Touch
                  Mahlkoenig Vario
                  Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Silvia er MEGET udbredt = god hjælp at hente.
                    Oscar er en hx .... skal ikke vente på at komme til at steame.

Jeg ville nok vælge Oscar ...
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

Comment

Hej Marie,

Nu har du stillet ét spørgsmål og fået to forskellige svar. Sådan er espressoverdenen bare - der er ikke altid simple entydigt rigtige svar.

Det jeg synes du skal overveje meget nøje er, hvordan du vil komme til at bruge maskinen. Den store forskel er, som flere har forklaret, at Oscar kan brygge espresso og steame på samme tid - eller udmiddelbart efter hinanden. Dette er en fordel når du skal lave drikke med varmet eller skummet mælk. Som Johnny skriver er det dog ikke det helt store problem på en Silvia, da ventetiden på at skumme mælk er ca. 25 sekunder efter du har brygget espressoen. Dette er jeg enig i, såfremt du kun skal lave én eller to cappucini. Skal du lave flere begynder det at blive bøvlet, for ventetiden mellem steaming og brygning skal også indregnes. Jeg har en maskine af samme type som Silvia - altså enkeltkedel, hvor det samme van bruges til at brygge og steame og man derfor skal vente på det varmes op/køles ned) og jeg har erkendt, at jeg ikke med rimelighed kan lave cappucini til mere end 4 personer. Det tager bare for lang tid at lave flere på samme tid.

Så hvis du regner med at skulle invitere alle veninderne over til cappucini/latte ind imellem, så gå efter Oscar. Hvis du regner med, at du kun sjældent vil lave mere end to ad gangen, så tag Silvia, som har den fordel (udover prisen) at der er rigtig mange der har den og det er derfor nemt at få hjælp til at bruge den, hvis (eller når ) tingene driller.

Og så spurgte du til kværn i vores shoutbox i aftes. Her er svaret ikke så kompliceret - du SKAL købe en kværn og den skal være af en rimelig kvalitet. Se evt. denne Inox espressokværn, som nok er den billigste espressokværn jeg har set. Om den er go' skal jeg ikke kunne sige men det er en pæn lille kværn. Hvis du vil ofre lidt mere, ville jeg helt klart se på den Compak K3, de har på tilbud hos Risteriet. Jeg kender den ikke selv, men Compak har et rigtigt godt ry.

Håber du blev lidt klogere. Ellers spørg endelig igen. Det er dyrt at købe den forkerte maskine

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

Hej Marie

Jeg kan generelt tilslutte mig hvad der er blevet sagt og har bare lige en tilføjelse til MoBak's indlæg. Som du sikkert allerede har luret, så er mulighederne mange indenfor espressoverdnen og der er nok at diskutere - herunder teknik, og når du har fået valgt og købt maskine, vil et af dine første spørgsmål her i forum'et være "hvad gør jeg forkert - det er jo udrikkeligt det her".

Vi har alle været nybegyndere, og jeg tror også alle herinde har stået med begynder frustrationerne, at man har smidt en 6.000 kr. eller mere efter maskine og kværn, og det der kommer ud af den, ville man ikke engang servere for fuglene udenfor.

Det tager lidt tid at blive fortrolig med sin grej og lære at bruge det.

Men når du lærer det, udebliver glæden heller ikke, og der vil både Oscar og Miss Silvia give dig rigtig god espresso. Men som MoBak siger, så har han opgivet at servere cappucin for mere end 4 personer ad gangen (på enkelt kedel maskine). Jeg tror det samme vil gøre sig gældende på Oscar - der er ting nok at holde styr på til at begynde med, så bare at lange cappucin over disken skal du nok ikke regne med at kunne lige til at begynde med.

Det er muligt Oscar er bedre i længden til den sport, men jeg ville personligt nok ikke vælge maskinen udelukkende ud fra det.

Hvis du ikke allerede har set det, så er der links inde fra Risteriets hjemmeside til en test, som Politiken lavede sidste år. Her blev Oscar nr. 1 og Miss Silvia nr. 2.

Afhængigt af, hvor du bor, så kan begge maskiner ses hos Risteriet i Kbh. og hos KaffeMekka ved Århus. Tag ud og tjek dem IRL og se, hvad du synes bedst om.

Black coffee rules...

Comment

Søren Wolder wrote:
                          Men som MoBak siger, så har han opgivet at servere cappucin for mere end 4 personer ad gangen (på enkelt kedel maskine). Jeg tror det samme vil gøre sig gældende på Oscar - der er ting nok at holde styr på til at begynde med, så bare at lange cappucin over disken skal du nok ikke regne med at kunne lige til at begynde med.
                          Det er rigtigt. Man er nødt til at øve sig for at kunen lave gode espressi og cappucini - uanset hvilken maskine man køber. Men Oscar har teknisk set muligheden for at steame mens du brygger espresso og det kan du i princippet gøre espresso efter espresso. Det kan du ikke på Silvia, da du er nødt til at varme op og køle ned efter hver enkelt eller måske to ad gangen. Så med Silvia - eller Domobar som jeg har - afskærer du dig fra at få chancen.

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

Comment

Helt korrekt - pointen var, at du nok ikke skal regne med at kunne købe en maskine fredag og invitere hele slænget over lørdag formiddag til cappucini.

Det kræver noget øvelse inden man synes det er sjovt at lave en hel strive, mens vennerne står og ser på.

Black coffee rules...

Comment

Ja, som de andre siger så kræver det øvelse, øvelse og atter øvelse. Men ligger man lidt energi i det vil du snart opleve at du sagtens kan komme i nærheden, og over, af det de fleste cafeer kalder espresso... Det er sjældent at man bliver positivt overrasket "ude i byen".

Men om det skal være en Oscar eller en Silvia ved jeg ikke, men har også for nyligt opgraderet til en HX maskine, og det er noget nemmere når der skal produceres større mængder. Men igen Silvia brugerne er representeret i hobetal, så der er altid hjælp at få.

Og selvfølgelig, så hjælper vi gerne herinde uanset hvilken løsning du måtte vælge.
                              Administator på espressobar
                              Izzo Alex Duetto
                              Toper Cafemino
                              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Working...
                              X