Opslag

Collapse
No announcement yet.

Matas Citronsyre, mor sagde:

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Matas Citronsyre, mor sagde:

Hejsa,

Jeg er træt af eddikelugten ved afkalkning, og jeg gider ikke betale en formue for afkalkning, som blot renser ens invendige kobber, når det alligevel er skjult. Jeg sagde så til min mor, at hun da også burde overveje at bruge noget citronsyre til deres almindelige kaffemaskine - hertil viste jeg det indkøbte Matas citronsyre. Så blev hun paf, og fortalte det er farligt pga. det påklistet røde mørke med sort kryds. Kunne ikke rigtig overbevise om, at kalk blot er noget basisk som opløses af syre, almindelig syre/base teori fra kemiens verden.

- Når, nu går mit spørgsmål så, om Matas tilføjer noget til deres Citronsyre, som de ikke beskriver, men giver varen et rødt mærke med et sort kryds, fordi det netop kun skal anvendes skal opvaskemaskine og de andre ting som står beskrevet??

Nogen andre som bruger dette produkt?

http://www.matas-skejby.dk/product.asp?product=328
    Rocket Cellini Classic
    Mazzer Mini

Re:Matas Citronsyre, mor sagde:

haha, ved selv lige at læse beskrivelse på nettet, står der faktisk: Konserveringsmiddel i frugtsafter, tilsætningsmiddel i limonader o.lign. Gætter på der intet giftigt er i så. Men hvad betyder de mærker??
    Rocket Cellini Classic
    Mazzer Mini

Comment

http://www.kemikalieberedskab.dk/page/13/13.10.html
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

nice tak.. Der står også Lokalt irriterende under.. hvad det så vil sige ved jeg sgu ikke
        Rocket Cellini Classic
        Mazzer Mini

Comment

Tror der er tale om svag syre .. som ikke vil få din arm til at falde af ... men give svie og/eller kløe .... altså hvis det kommer på armen ... :dry:
          Mazzer Kony Electronic

Comment

citronsyre er jo kemiskset stærkere end eddike men langtfra butansyre osv.., kan ikke lige huske dagligdagsord for butansyre
            Rocket Cellini Classic
            Mazzer Mini

Comment

duelund wrote:
              Hejsa,
              Når, nu går mit spørgsmål så, om Matas tilføjer noget til deres Citronsyre, som de ikke beskriver, men giver varen et rødt mærke med et sort kryds, fordi det netop kun skal anvendes skal opvaskemaskine og de andre ting som står beskrevet??
              Hej Duelund,
              Nu kan jeg ikke lige læse ingredienslisten på Matas\' site, men jeg tror umiddelbart ikke at der er tilsat yderligere - citronsyre (E330) bruges jo både som aromastof og konserveringsmiddel
              I vandigt medium er citronsyre endvidere end lidt stærkere syre (pKa= 3.128 for den første valens) mod eddikesyres pKa = 4.756.
              Jeg kan ikke rigtig huske om der er nogen nedre grænser, men jeg går ud fra at Matas sætter advarsel på bøtten, da der er tale om en syre (svag som stærk) - så hvis du en dag glemmer din arm i en opløsning af citronsyren, så er det ikke Matas\' skyld at armen bliver lokalirriteret

Mange hilsner Jakob
              PS. pH og graden af opløsning siger ikke noget om syrens styrke - det gør pKa derimod:
              http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_dissociation_constant
              Italiensk espressomaskine
              Tysk kaffekværn
              Dansk kafferister
              Italiensk vandanalyseudstyr
              Dansk ristet espressokaffe

Comment

Hvorvidt det er stærkere end eddikesyre eller ej kommer jo an på opløsningen af begge.

Der er intet i vejen for at bruge citronsyre til at afkalke med, det fungerer ganske fint og er på ingen måde mere sundhedsskadeligt end anden syre, du skal bare huske at skylle godt igennem med vand
                Nuova Simonelli Oscar - Stempelkande - Aeropress
                Mahlkönig \\\"DDR\\\" Guatemala - Compak K3 Chrome

Comment

Bss - ligegyldigt hvad opløsnigen er, vil den have same styrke.. Derimod vil du ændre på koncentrationen, c som faktisk bare fortælle noget om hvor meget Stofmængde(Citronsyre) per Volume vand. Styrken på syren afhænger af dens kemiske opbygning, jo længere organisk kæde jo stærkere siger man syren er, og derved kommer den tættere på -2 som er lavest. Så citronsyre vil altid være stærkere end eddikesyre
                  Rocket Cellini Classic
                  Mazzer Mini

Comment

duelund wrote:
                    Bss - ligegyldigt hvad opløsnigen er, vil den have same styrke.. Derimod vil du ændre på koncentrationen, c som faktisk bare fortælle noget om hvor meget Stofmængde(Citronsyre) per Volume vand. Styrken på syren afhænger af dens kemiske opbygning, jo længere organisk kæde jo stærkere siger man syren er, og derved kommer den tættere på -2 som er lavest. Så citronsyre vil altid være stærkere end eddikesyre
                    Lige for at få det på det rene ...en syre opløst i vand vil da være mere aggressiv end i ren form .. ik???
                    Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                      [quote]duelund wrote:
                      Lige for at få det på det rene ...en syre opløst i vand vil da være mere aggressiv end i ren form .. ik???
                      Hej Christian.
                      \"En stærk syre er en fuldstændig dissocieret syre\" runger ordene fra min kemilærer på 1. semester :laugh:
                      Jo stærkere syre, des mere dissocieret (opløst) er den. En stærk syre (saltsyre, salpetersyre og svovlsyre) er fuldstændig dissocieret i vand, i hvert fald når koncentrationen er lille.
                      Derudover kan du godt have en svag syre ved lav koncentration, som ikke er helt dissocieret.

Opløsningen har indflydelse på koncentrationen, syrestyrken (eller basestyrken) har indflydelse på even til at afgive protoner. Du kan sagtens have en høj opløsning af en svag syre, som ikke er i stand til at protonere forbindelser, som en stærk syre i lav koncentration sagtens kan protonere.

Du kan se lidt om forskellige (organiske og uorganiske) syrers pKa-værdier:
                      http://chemweb.unp.ac.za/chemistry/P...pKa_values.htm

Forbindelser med pKa-værdier over 14, vil ikke opføre sig som syre i et vandigt medium, men det er en anden snak.

Hov, jeg glemte helt at svare på dit spørgsmål:
                      En syre er i ren form eller i vandig opløsning vil altid reagere ved at afgive protoner. Faktisk kan du godt have en 12M stærk syre i gasform, som maks. kan blive en 8M syre i vandig opløsning. Omvendt vil denne \"gas\" aldrig eksistere i andet end ren indesluttet form, da den vil søge at blive dissocieret, og derfor søge at blive vandig opløst.

Mange hilsner Jakob
                      Italiensk espressomaskine
                      Tysk kaffekværn
                      Dansk kafferister
                      Italiensk vandanalyseudstyr
                      Dansk ristet espressokaffe

Comment

Ad 1 .... der skulle ha stået \"mindre aggressiv\" ... my bad. :blush:

Ad 2 .... still confused ... but at a higher level ... :dry:

Ad 3 ....
                        Bss - ligegyldigt hvad opløsnigen er, vil den have same styrke..
                        Det var denne formulering jeg ikke forstår. Fx til afkalkning, vil en opløsning af, 1 del syre og 1 del vand, ikke være mere effektiv end 1 del syre og 2 dele vand???
                        Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                          Fx til afkalkning, vil en opløsning af, 1 del syre og 1 del vand, ikke være mere effektiv end 1 del syre og 2 dele vand???
                          Jo - ved en mindre fortyndet opløsning er pH mindre (mere sur) og jo mindre pH jo større mængde kalk (CaCO3) kan der opløses i væsken.

Kalk skal reagere med frie protoner (H+) for at danne kuldioxid og vand:

CaCO3 + 2HCl -> CaCl2 + CO2 + H2O

Syrens styrke er som folk siger et mål for dens tilbøjelighed til at afgive en proton, men det er opløsningens pH (koncentrationen af frie protoner) som er afgørende for dens evne til at opløse kalk til en vandig form i stedet for en fast form.
                          La Spaziale S1 Vivaldi Mini
                          Macap M4
                          Ascaso I-mini til stempel
                          Gene Café
                          Faema Faemina Anni 50

Comment

Check .. så er jeg med igen ... tror jeg nok ...
                            Mazzer Kony Electronic

Comment

SørenJ wrote:
                              ChrZacho wrote:
                              Fx til afkalkning, vil en opløsning af, 1 del syre og 1 del vand, ikke være mere effektiv end 1 del syre og 2 dele vand???
                              Jo - ved en mindre fortyndet opløsning er pH mindre (mere sur) og jo mindre pH jo større mængde kalk (CaCO3) kan der opløses i væsken.

Kalk skal reagere med frie protoner (H+) for at danne kuldioxid og vand:

CaCO3 + 2HCl -> CaCl2 + CO2 + H2O

Syrens styrke er som folk siger et mål for dens tilbøjelighed til at afgive en proton, men det er opløsningens pH (koncentrationen af frie protoner) som er afgørende for dens evne til at opløse kalk til en vandig form i stedet for en fast form.
                              rigtig god = enkel forklaring :-)
                              Miss Silvia m. Manometer & PID
                              Rocky SD
                              Xpressivo Barista stamper
                              Behmor 1600

Comment

Working...
                              X