Opslag

Collapse
No announcement yet.

Boiler pressure på en HX maskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Boiler pressure på en HX maskine

Hej

Jeg er en ny og lykkelig ejer af en HX maskine (ECM Giotto), men står og mangler lidt viden, før alle brikker falder på plads.
    Hvordan fungerer trykmålingen på mit manometer?
    Jeg kommer fra en enkeltkedel maskine (VIbiemme domobar) og forstår ved målingen af trykket, at det er det tryk, der er i gruppen under brygning. Altså ca. 9 bar. På en HX maskine er trykmålingen dog anderledes. Manometeret viser et \"idle\" tryk på omkring 1.30 bar. Som har læst mig til omkring på nettet, er det hvis maskinen falder til under dette tryk, at maskinens boiler starter? Er der en der kan uddybe dette?

Desuden har jeg læst lidt omkring Eric\'s device, som også er nævnt i en anden tråd, og jeg forstår ikke helt hvordan dette boiler pressure har en indflydelse på temperaturen og flushingen?

\"As you are drawing water from a bottle, I would think you want to minimize the volume of water used for flushing. In that case, you might want to consider lowering your pstat such that group temperature at idle is around 211-212. I would venture to say that the maximum reading on your boiler pressure gage is 1.25 to 1.30 bar. If so, try lowering the max to around 1.15 - this will reduce your flushing.\"

Håber ikke, det er for lang en smøre.

På forhånd tak
    Ole Haubjerg
    Rocket Appartamento (tidl ECM Giotto, Vibiemme Domobar SB)
    Mahlkönig Vario (tidl Mazzer Super Jolly, Ascaso I2)

Re:Boiler pressure på en HX maskine

Tryk og temp hænger uhjælpeligt sammen.

Temperaturen er højere i kedlen end der er brug for ved brygning, hvis du så køre vand igenne HX systemt vil noget af energien blive overført til bryg vandet og derved falder trykket(temp) i kedlen og den tænder for varmelegmet.

Hvis maskinen står stille vil vandet i HX systemet, over tid, opnå samme temp som i kedlen, og det er dette vand som cirkulere i gruppehovdet, det gør så at gruppehovdet er for varmt og derved bliver bryg temp osse for høj, det kompencerer men så ved at lave cooling flushes, dvs at man køre koldt vand ind i HX systemt og ud gennem gruppehovdet indtil temp er hvor den skal være, det er her Eric\'s device er genial, så skriver han at hvis man sænker temp(tryk) i kedlen så skal der ikke køles så meget.

Håber det gav lidt mening ... ellers må du spørge igen .. hehe
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Det gav meget mening. Tak for det!
      Jeg er dog stadig lidt i tvivl omkring trykket på maskinens manometer. Dette tryk, er så det tryk, der skal være i kedlen, for at holde temperaturen høj nok til at producere damp? Så sørger HX-systemet for at køle vandet til brygning ned, og ude i bryghovedet har vi så de ca. 9 bars tryk og 90-95 grader varme vand. Så går jeg ud fra, at man kun kan tryk-kalibrere en HX maskine med et manometer der sidder på portafiltret?

Comment

De 9 bar du brygger med bliver leveret af din vibrationspumpe, og er uafhæningt af trykket i kedlen og kan kalibreres med et portafilter med manometer. Det er rigtig forstået at HX-systemet sørger for at dit vand er den ønskede temperatur, vel at mærke ved at smage eller måle sig frem, vha. fx. erics device.
        Man kan få portafiltrer der både måler temperatur og tryk på dit brygvand... Håber det giver lidt mening?
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Ole wrote:
          Jeg er dog stadig lidt i tvivl omkring trykket på maskinens manometer. Dette tryk, er så det tryk, der skal være i kedlen, for at holde temperaturen høj nok til at producere damp? Så sørger HX-systemet for at køle vandet til brygning ned, og ude i bryghovedet har vi så de ca. 9 bars tryk og 90-95 grader varme vand. Så går jeg ud fra, at man kun kan tryk-kalibrere en HX maskine med et manometer der sidder på portafiltret?
          Brygtrykket (altså trykket som vandet giver mod kaffen) kan indstilles på din maskines OPV (Over Pressure Valve). Nu må du have mig undskyld hvis jeg skriver noget du åbenlyst godt ved i forvejen, men det fungerer således:

Din pumpe leverer et tryk, det er normalt på ca. 15 bar for en standard Ulka pumpe. Det tryk ryger så over i OPV\'en som har én indgang og to udgange. Den ene udgang går til bryghovedet, den anden går til spildbakken eller tilbage til tanken, afhængigt af hvilken maskine det er. OPV\'en sørger så vha. en fjederanordning at regulere trykket på den udgang der går til bryghovedet og det overskydende vand smider den så ud af den anden udgang. OPV\'en kan justeres så du kan få lige det tryk du ønsker, men det er som du nævner normalt omkring 9 bar folk foretrækker.

Og ja, du kan måle det tryk og justere på OPV\'en vha. et manometer

Du må gerne låne mit hvis du ikke vil ud og købe et
          Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Ole wrote:
            Du får lige en basics forklaring omkring HX maskiner, da du virker lidt forvirret omkring det, igen sorry hvis det er helt åbenlyst det jeg skriver.

En HX maskine har én kedel. Vandet i denne varmes til meget varmt (langt over 100 grader). Det er det vand man bruger til at steame med. Der er ingen sammenhæng mellem det vand i den kedel og det vand du brygger din espresso med (ment på den måde at de er fysisk adskilte). Når du så skal brygge på en HX maskine bliver koldt vand pumpet igennem et lille langt rør som snor sig gennem kedlen og bliver derved varmet op til den rette temperatur. Som nævnt før i tråden er det her grunden ligger til HX maskinernes krav til cooling flushes. Det vand der står i det lille rør inde i tanken og bryghovedet bliver jo over tid varmet til samme temperatur som kedlen og skal derfor flushes ud før du kan brygge på maskinen.
            Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Det var en utrolig udbyggende og god forklaring. Det kunne samtidig rydde diverse forståelsesproblemer. Det er jo altid rarest at vide, hvad man egentlig arbejder med Så er min basisviden i hvert fald på plads.
              Jeg kan se, at jeg havde fat i noget af det rigtige, men som altid hjælper det lige at få det penslet lidt ud.

Lyder rigtig godt mht. dit manometer Skurken. Det kan være jeg skriver engang og spørger.

Comment

Du er i hvert fald velkommen, jeg kan bare smide det med posten herinde fra jobbet
                Mvh. Anders

Comment

I forlængelse af ovenstående vil jeg lige høre hvad i, ECM Giotto ejere, har indstillet jeres kedeltryk til? Meget gerne folk med Eric\'s device, der måske kan fortælle lidt om, hvad det har gjort for deres cooling flushes? God fredag!

Comment

Ole wrote:
                    I forlængelse af ovenstående vil jeg lige høre hvad i, ECM Giotto ejere, har indstillet jeres kedeltryk til? Meget gerne folk med Eric\'s device, der måske kan fortælle lidt om, hvad det har gjort for deres cooling flushes? God fredag!
                    Før Eric\'s device havde jeg min stående på 1.1 bar og flushede ca.2,5 dl hvis maskinen havde stået mere en halv time. Med Eric\'s er det så let da man blot flusher til en bestemt temperatur og derefter brygger. Jeg har derfor skruet lidt op for trykket for at få lidt mere steam power. Jeg vil lige måle hvor meget jeg flusher nu og vende tilbage.
                    La Marzocco GS/3 AV
                    Mahlkönig K30 Vario
                    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                    La Pavoni Professional
                    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                    BLOG

Comment

Jeg skulle alligevel lave en cappu B)
                      Kedlen er stillet til 1.2 bar og når maskinen har stået i 30 min flusher jeg 2 dl. Herefter venter jeg 2 minutter alt imens jeg kværner og stamper. Så lander du på 93,5 grader i kaffen.
                      2 dl mælk steamer jeg til 65 grader på 15 sek.
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      La Pavoni Professional
                      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                      BLOG

Comment

Sonne wrote:
                        Før Eric\'s device havde jeg min stående på 1.1 bar og flushede ca.2,5 dl hvis maskinen havde stået mere en halv time.
                        RETTELSE: Jeg flushede lige under 2 dl ved boiler-tryk på 1.1 bar.
                        La Marzocco GS/3 AV
                        Mahlkönig K30 Vario
                        La Pavoni Professional
                        BLOG

Comment

Det passer jo altså meget godt, at man ved at sænke trykket i kedlen minimerer sine cooling flushes en smule (Som Eric Svendson rådede til på et HB.com topic). Jeg kan se på det hele, at vores maskiner står nogenlunde ens. Mit kedeltryk ligger på omkring 1,25 bar, og jeg synes det er et godt udgangspunkt i forhold til både flush og steam power. (Mon ikke den nye steam-arm på min Giotto svarer meget godt til din modificerede izzo alex-steam arm?).
                          Jeg tror ikke, jeg vælger at sænke trykket i kedlen for den smule vand. Så hellere være sikker på steam trykket som jeg er ganske tilfreds med!
                          Men mange tak for det lille input. Så har jeg også noget at gå efter i forhold til brygtemperatur, inden Eric\'s device falder i mine hænder.

Comment

Jeg har gravet denne gamle tråd frem da jeg har lidt problemer med trykket på min HX - den viser 11 bar men med det håndtag jeg har lånt af Risteriet viser 10 bar -lidt i overkanten - i den anden side har jeg justeret den til ca. 1,5 bar - måske lidt højt men OK. Nu er spørgsmålet hvordan juster jeg trykket på min rotationspumpe så den rammer de 9 - 9,5 bar (målt på det lånte håndtag).

Jeg så et sted at det var med en 17 ell. 19 nøgle jeg skulle skrue så trykket blev korrekt - men er der nogen det har et billede af hvor og hvordan jeg skal skrue helt præcist?

Den er også begyndt at larme og ryste hvilket måske kan skyldes det høje tryk??!? Men jeg har også hørt at det ikke er unormalt at en rota efter en tid begynder at larme lidt (for meget) og den bare skal efterspændes - nogle kommentare til det - Kan man evt. hive pumpen op og smide et par gummipakninger på og på den måde dæmpe den lidt?

Tilsidst (næsten)- hvis du nu lykkes for mig at ramme de ca. 9 bar kan man så finjustere på meteret så det viser det samme som det af Risteriet udlånte håndtag?

Allerallersidst (med garanti) mit grundtryk viser næsten 6 bar efter den er kommet fast på vand hvilket er hysterisk højt - men måske skyldes det at mit meter ikke er i topform - men det ved jeg efter jeg har justert på pumpen - hvis det nu forsat viser næsten 6 bar går jeg udfra at en trykregulator kan afhjælpe problemet og jeg kan få grundtrykket ned på de ca. 3 bar eller tager jeg helt fejl? Skal jeg måske først regulere grundtrykket med en trykregulator og hvordan måler jeg det hvis mit meter er "smådefekt" og så bagefter pille på pumpen?

Comment

Working...
                            X