Opslag

Collapse
No announcement yet.

Brygmanometer på Fyn ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Brygmanometer på Fyn ?

Hej

Jeg er langt om længe færdig med at restaurere min Grimac La Uno (besværliggjort noget så forfærdeligt af Grimacs konkurs/betalingsstandsning i år). Nu er den i gang, men jeg tror OPV\'en slår fra for sent, og den derfor brygger ved for højt et tryk. Men det er kun gisninger, da jeg ikke har noget brygmanometer at teste med. Istedet for at købe et til denne ene gang tænkte jeg om man kunne leje - mod vederlag og eller depositum naturligvis - et af en venlig sjæl til formålet.

Da jeg bor i Nyborg ville en lokal fynsk udlejer være at foretrække.

På forhånd tak.

Mvh
    Christian
    Diverse uspecificerede cafemaskiner i kælderen

Re:Brygmanometer på Fyn ?

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med din forespørgsel, men vil være først til at gratulere. Den ser rigtig fin ud. Fortæller du ikke lidt mere om den og restaurationen?
    Gaggia Classic
    Gaggia MD58
    Presso Barista 58 mm.

Comment

Jeg har et du kan låne.hvis du betaler porto tur/retur . skriv en pm så kan vi sagtens finde ud af noget
      Casadio Instantaneo

Comment

Hej..

Jeg lavede i sin tid mit eget, da jeg ikke gad give så mange skejsere for noget man reelt bruger meget lidt..

Tråden er her..
        Tråden

Billedet som mangler er her..
        Hilsen Johnny

Faema Legend S1
        Faema MD3000 Touch
        Mahlkoenig Vario
        Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Når du brygger på maskinen, hvad siger Manometeret på Maskinen så ? Min Grimac starter på 7.5 og sniger sig så op på 9 bar. ?
          Astoria Sibilla
          Bestmax Filter
          Mazzer Major Electronic
          JURA X9

Comment

tyfon wrote:
            Når du brygger på maskinen, hvad siger Manometeret på Maskinen så ? Min Grimac starter på 7.5 og sniger sig så op på 9 bar. ?
            Det lyder rigtigt. Det er typisk for vibrationspumpen med denne langsomme \"ramp-up\".
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

Comment

Jeg er også interesseret i at få målt Oscar, jeg bor på fyn
              SCAE certificeret kafferister & medejer af:
              https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
              Cederfeldsgade 18A
              5560 Aarup (Fyn)

Comment

Sonne wrote:
                tyfon wrote:
                Det lyder rigtigt. Det er typisk for vibrationspumpen med denne langsomme \"ramp-up\".
                Min model er så godtnok med Rotationspumpe & Preinfusion
                Kom så lige til at tænke på at Grimac Uno såvidt jeg lige husker er helt identisk indvendig med nogle af \"La Valentina\" Modellerne fra BFC
                Astoria Sibilla
                Bestmax Filter
                Mazzer Major Electronic
                JURA X9

Comment

Lars: Tak for tilbuddet om lån, men da jeg arbejder lige op af VVS-eksperten i Odense valgte jeg Journeys løsning, som jeg ligeledes takker meget for.

Jeg var derfor nede og købe et manometer, men det havde desværre ikke flere af de små studse, men dem kan jeg finde anden steds ved jeg.

Tyfon: Min er med en Ulka ex5 vibrationspumpe og har desværre kun trykmåler på kedlen, så det ved jeg ikke, derfor nødvendigheden af et brygmanometer. Jeg lurer på om man kunne in-stallere en af Fluid-o-techs rotationspumper fra tmfr serien http://www.fluid-o-tech.com/files/TMFR.pdf Med den skulle man kunne lave trykprofilering ala Slayer og LM. De diskuterer den vist ivrigt på Home-barista http://www.home-barista.com/espresso...t12179-60.html Den fylder næsten ingenting og motoren er bygget sammen med pumpen - lyder meget godt i mine ører.

Peter: Tak for det. Da jeg købte den brugt for lang lang tid siden bemærkede jeg lidt kalk i bun-den af ydersiden af kedlen, selvom sælger havde sagt, at den just var restatureret. Det var nok bare en lidt utæt tilslutning tænkte jeg, så jeg gik dem efter og startede maskinen. Men den blev ved at være utæt og kunne ikke rigtig oparbejde et pænt tryk. Så måtte jeg jo pille kedlen ud og opdagede til min store fortvivlelse, at kedlen var utæt i samlingerne, og derudover var rammen begyndt at ruste i bunden pga. vandet fra lækagen.

Jeg begyndte derfor med at skille det hele ad i enkeltdele. Det viste sig, at alle rørene var kalket helt til og mange af pakningerne var møre eller utætte. Det hele blev herefter afkalket og rammen blev sendt til pulverlakering hos en bekendt.

Imens bestilte jeg dele hos en dansk forhandler af reservedele til Grimac, herunder en ny kedel osv. Men der gik uendelige lang tid førend der kom stumper. Det var bestemt ikke forhandlerens skyld, men italienerne reagerede ikke på henvendelser og rykkere. Det viste sig naturligvis at være de forkerte dele, eks. var kedlen uden varmevekslerrør. Jeg ville returnere delene, men Grimac var fuldkommen tavs. Det viste sig herefter, at den familiedrevne virksomhed var lukket ned og alle medarbejderne sendt hjem. Da jeg skulle bruge delene, måtte jeg finde dem andetsteds, men mine forespørgsler rundt omkring i USA osv. bar ikke frugt.

Til sidste bemærkede jeg, at Ala Di Victorias (og BFC) La Valentina indvendig var magen til Grimac. Jeg fandt derfor helt tilfældigt en nyrestatureret kedel til en BFC Junior på et tysk kaffe-forum, og kunne samtidig bestille de sidste stumper hos espressoperfetto i Köln.

Jeg har ændret steamarmen til en omnidirectionel og lavet et direkte afløb fra drypbakken, men som ovennævnt kunne jeg godt tænke mig at skifte til rotationspumpe, dog uden direkte vand, da det ikke vinder indpas hos min bedre halvdel.

Maskinen er meget sammenlignelig med BFC Junior og La Valentina (den har også e61 hoved), men den er dog lidt ældre, og knap så fancy i udførelsen.

Så hvis nogen mangler navne på forhandlere på stumper til sådan et bæst, kan jeg bestem være behjælpelig :blink:

Mvh
                  Christian
                  Diverse uspecificerede cafemaskiner i kælderen

Comment

Working...
                  X