Opslag

Collapse
No announcement yet.

Forskelle på forskellige modeller fra La Marzocco

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Forskelle på forskellige modeller fra La Marzocco

Hej!

Er der nogen der ved noget om forskellene på de forskellige La Marzocco modeller?
    Er det kun rent visuelt der er forskel på Linea, GB/5, FB70 og FB80? Eller laver de også forskellige kvaliteter espressi?
    Hvordan med manuel vs automatisk - og er paddle overhovedet noget der skal overvejes?
    Jeg ved ikke om det er det rette forum, eller om det er proffesionelle baristi der skal spørges, men findes der ikke også sådanne herinde?:lol:

Undersøger markedet for svigerfar, der skal igang med en mindre restaurant/café, og han vil gerne lave kvali-varer... Så skal det vel være i den retning, eller hva\'?

Med god kaffe-hilsen
    Martin B!
    Mvh Martin B!
    -----
    LMWDP #387

Arrarex Caravel (+ OE/HLE-ITT tamper 43,5 mm) - Mazzer Super Jolly
    AeroPress - Hario V60 - Wilfa WSCG-2 - Gene Café CBR-101

Re:Forskelle på forskellige modeller fra La Marzocco

Jeg ka ikke svare på om der er forskel på kaffen fra LM maskinerne, men jeg ku da foreslå i kiggede på Nuova Simonelli maskinerne også..
    Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Har du nogen info om dem da? Forskelle på maskiner, hvordan de er at betjene, evt priser o.l.?
      Mvh Martin B!
      -----
      LMWDP #387

Comment

Martin B wrote:
        Hej!

Er der nogen der ved noget om forskellene på de forskellige La Marzocco modeller?
        Er det kun rent visuelt der er forskel på Linea, GB/5, FB70 og FB80? Eller laver de også forskellige kvaliteter espressi?
        Hvordan med manuel vs automatisk - og er paddle overhovedet noget der skal overvejes?
        Jeg ved ikke om det er det rette forum, eller om det er proffesionelle baristi der skal spørges, men findes der ikke også sådanne herinde?:lol:

Undersøger markedet for svigerfar, der skal igang med en mindre restaurant/café, og han vil gerne lave kvali-varer... Så skal det vel være i den retning, eller hva\'?

Med god kaffe-hilsen
        Martin B!
        GB/5 og FB80 er med PID. Det mener jeg ikke at FB70 og Linea er. - Det burde dog kunne eftermonteres

Jeg ville, for nemhedens skyld, i en café-setting, foretrække en maskine med PID.

Hvis din far er ny i espressogamet, så ville jeg helt sikkert gå uden alt med paddle. Det må være for de rutinerede nørder.

Du er sikkert også selv inde på det her over for din svigerfar. Det er i hvert fald det jeg ville pointere, og jeg synes ikke det er kan siges nok. Maskinparken er sekundær, hvis håndværket og kaffen ikke er i orden. Jeg synes at Københavns cafér er proppet med gode maskiner, men håndværket mange steder er bare ikke fint, og så kan de fine maskiner være lige meget. F.eks. på den Sorte Diamants Café Espressobar (Ja, det hedder den sgu), hvor de endda har kaffe fra Estate Coffee, og har en GB/5 og K30, formår de ikke at lave god kaffe.

Så mit generelle råd vil være, at din svigerfar ikke skal se sig blind på maskinerne, men i stedet sørge for at få noget professionel træning og noget god kaffe.

Og husk også den gode kværn!

Ang. NS-maskiner, så mener Mark Prince at Aurelia maskinerne har et problem med overophedning efter mange shots i træk, hvorefter det tager noget tid at få den ned i temperatur igen.

Hvis det er til et mindre sted, kunne han måske nøjes med en GS/3?

Udover det har Dalla Corte jo også professionelle maskiner. De kan fås hos Kontra Kaffe. De er også med temperaturstyring.
        Mvh Morten

--------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

Comment

Her kan læses lidt om forskellene, ellers ville jeg prøve at kontake ham her, han kan helt sikkert hjælpe dig med de forskellige Marzocco maskiner.
          Alternativt kan du kigge her, de første par stykker er værd at kigge på.

Men som de andre siger, ville jeg hellere investere et par tusinde i noget ordentlig uddannelse, enten hos f.eks. TCC eller Søren Stiller. Her efter er maskinvalget næsten underordnet. Men derimod er valget af kværn langt vigtigere. Jeg ville enten vælge en Robur, en Kony, eller en K30twin.
          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Tak for svarene!

Jo, jeg har lært the hard way at der tit og ofte er tale om en Fejl 40:-) når vi snakker espresso...

Jeg er som sagt på undersøgelsesplanet - og det er måske nok mere mit projekt end svigerfars. Han snakker om en fuldautomatisk maskine for at undgå the human factor! Her har jeg så foreslået at han kigger i retning af Jura - igen uden at have andet end rygter at hænge det op på.

Jeg har haft fat i Thomas V fra Copenhagen Coffee Tech, og fået tilsendt prislister (på nye maskiner). Jeg har kigget på både dba.dk og de øvrige links, men holder vist bare fortsat udkig;-)

Hvis svigerfar ender med en \"rigtig\" kaffemaskine skal jeg nok få ham - og hans personale - i skole hos nogle kompetente baristi...

Men igen hvis der er nogen der kan beskrive forskellene på de forskellige modeller er jeg stadig nysgerrig...

God aften til alle!
            Mvh Martin B!
            -----
            LMWDP #387

Comment

Working...
            X