Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ny kaffemaskine - espresso eller ej? Hjælp? :)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ny kaffemaskine - espresso eller ej? Hjælp? :)

Hej, jeg har været vant til en Senseo-maskine, og kaffepads fra Tyskland.
    Det er jeg blevet lidt træt af, og ønsker at udvide horisonterne lidt.

Jeg har prøvet espresso (stærk lille kop kaffe) i en kaffe-rister butik i KBH, men finder altså en alm. kop kaffe bedre for mig.

En alm. kop kaffe kan jo laves vha gammeldags kaffemaskine, stempel mm., men kan det laves på espresso?

Jeg har tanker om en kaffemaskine, der kan lave 1-2 kopper (ligesom Senseo) på friskkværnet kaffe. Derudover gør det da ikke noget, at den kan lave espresso.
    Jeg vil meget gerne slippe for at kværne, presse osv, altså manuelt arbejde.
    Det skal helst være sådan, at man bare trykker på en knap, og så kommer der friskbrygget kaffe i en kop.

Hvad findes der af maskiner til miner behov? Alle kommentarer er velkomne.

Ole

Re:Ny kaffemaskine - espresso eller ej? Hjælp?

Hej Olle,

Velkommen til forummet.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du efterspørger. Især nedenstående forvirrer mig.
    En alm. kop kaffe kan jo laves vha gammeldags kaffemaskine, stempel mm., men kan det laves på espresso?
    Espresso er kaffe lavet med en særlig brygmetode, hvor vandet presses igennem den malede kaffe med et tryk på ca. 9 bar. Kaffen man bruger er for så vidt underordnet i forhold til om kan kalde resultatet en espresso (selvom kaffe man bruger til espresso typisk er mørkere ristet end til andre brygmetoder).

Umiddelbart lader det til, at det der bedst kan leve op til dine krav, er en fuldautomatisk maskine med indbygget kværn. Den vil i praksis altid lave espresso jf. ovenstående brygmetode. De fleste, hvis ikke alle, fuldautomatiske maskiner kan indstilles til at lave en såkaldtlungo; en espresso, hvor man i stedet for at stoppe brygningen efter 25-30 sek, brygger op til et helt minut, for at få et resultat, der i højere grad minder om en normal kop kaffe. Personligt ville jeg dog ikke lave kaffe på den måde. En lungo bliver ret bitter, da den lange bryggetid gør at der bliver trukket bitre smagstoffer ud af kaffen, som ved en normal bryggetid ikke ville blive trukket ud. Personligt ville jeg heller koge lidt vand vil siden af, og så fortynde espressoen med den varme vand, for at lave noget, der minder om en normal kop kaffe. (Du kan også bruge varmvands eller damphanen på maskinen, men det vand smager bare ikke så godt) Det giver en såkaldt americano, som er en af mine absolut favorit måder at lave kaffe på.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage forbi Kontra Coffee på Lille Trianglen. De forhandler også automatiske maskiner, og ved typisk hvad de taler om.
    kontra coffee. http://www.kontracoffee.com/
    Mvh Morten

--------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton

Comment

Ergo;
      Espresso er bund og grund et begreb for, at kaffen-drikken brygges vha. tryk?

Tak for svaret

Comment

Olle wrote:
        Ergo;
        Espresso er bund og grund et begreb for, at kaffen-drikken brygges vha. tryk?
        Ja og nej. Et tryk på ca. 9 bar. Mokkakander (som af nogle kaldes espressokander) og bitte små espressomaskiner som også brygger med tryk, damp tryk, men fordi trykket ikke er oppe på omkring de bar, er resultatet ikke noget man normalt ville kalde espresso. - Dermed ikke sagt at det er skidt. En mokkakande betjent korrekt, kan lave en fremragende americano agtig kop kaffe.

Ergo;
        Tak for svaret
        Selv tak.
        Mvh Morten

--------------------
        Lelit Bianca
        Mazzer Major Electronic
        Mahlkönig Vario
        Hario V60
        Hario 3 kops Siphon
        Hario Skerton

Comment

Hvad med de Saeco-maskiner der findes - er de noget værd?

Comment

Saeco Maskiner kan du sagtens bruge, de findes i handelen fra omkr. 2500.- og Opefter, der findes en hel del andre maskiner på markedet, Feks. laver siemens en hel modelrække ligeledes Phillips.
            Du kan også hvis dit budget ellers er der efter Kikke på en jura maskine.
            Astoria Sibilla
            Bestmax Filter
            Mazzer Major Electronic
            JURA X9

Comment

Working...
            X