Opslag

Collapse
No announcement yet.

Endnu en \"hvad skal jeg vælge\"-tråd

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Endnu en \"hvad skal jeg vælge\"-tråd

Nu har vi herhjemme haft en halvdårlig espressomaskine med indbygget kværn i 5 år, men nu er den ved ikke at levere varen mere (det virker som om, at den mangler tryk). Derfor har fruen og jeg besluttet at vores julegaver til hinanden i år skal være en espressomaskine (og kværn).

Jeg har luret herinde i noget tid, og derfor har jeg da også en idé om hvad jeg skal vælge, men jeg synes umiddelbart, at det er svært at finde ud af hvilke maskiner inden for det samme prisniveau, der er værd at samle på og hvilke der kvalitetsmæssigt er letvægtere.

Hvis det er spørgsmålet om religion i højere grad end kvalitetsforskelle mellem maskinerne, hvad skal man så kigge efter, når man skal have en god \"begyndermaskine\".

Vi laver ca. 50/50 espresso/mælkedrik måske med lidt overvægt til espressoen. Der er ikke noget fast budget, men det skal forholdsvis billigt men samtidig være kvalitet.

Hvis jeg skal købe fra ny, så har jeg kigget på følgende maskiner i prisklassen:

Rancilio Silva - den taler alle jo pænt om, men den er efter min mening ikke særlig køn.

Simonelli Oscar - den lyder som en god maskine til mælkedriksdrikkeren. Designet er bedre end silviaen men ikke optimalt. Hvor vigtigt er det, at man får monteret en OPV på den?

Ascaso UNO steel pid - synes umiddelbart at have det meste (vist undtagen hx), men jeg synes ikke man kan finde så meget om den på nettet - og så er den altså heller ikke for køn.

Vibiemme Domobar - mangler hx, men virker som et godt valg - kan godt lide dette design.

Hvis jeg skal købe brugt - hvilket jeg helst vil, så kunne jeg forestille mig følgende:

Simonelli Oscar - kan formentlig fås til en god pris og måske endda med kværn.

Vibiemme Domobar

Vibiemme Domobar Super - det kunne, så vidt jeg kan læse mig frem til, være en rigtig cool maskine at købe hvis jeg ellers får den ned i et godt prisleje

Er der nogen jeg har glemt?

Hvad skal jeg tage stilling til for at vælge imellem disse - er det \"jo dyrere des bedre\"-metoden eller er der noget jeg særligt skal være opmærksom på (her tænker jeg ikke på hx/ikke hx).

På forhånd tak for hjælpen
    Jesper
    Med venlig hilsen
    Jesper

Re:Endnu en \"hvad skal jeg vælge\"-tråd

Hej Jesper og velkommen til espressobar.
    Som du sikkert har læst, så er kværnen noget af det vigtigste for at kunne lave en god espresso. Du har dog ikke skrevet noget om dine overvejelser omkring dette. Hvis du kan finde en god og brugt Mazzer Super Jolly, vil jeg råde dig til at snuppe den.
    Hvad angår maskinen, mener jeg, bestemt ikke at princippet, jo dyrere - jo bedre, holder. Hvis du godt kan lide designet på en Oscar, og iøvrigt, kan finde en god brugt en, evt. monteret med OPV, så skal du tage den. Alternativt ville jeg kigge efter en anden HX-maskine, som f.eks. Vibiemme Domobar Super.
    Silvia\'en kan uden tvivl lave god espresso og lave god mælk også, men hvis behovet er 50/50, og der en enkelt gang eller to, skulle komme mere end 2 gæster i dit hjem og de alle vil have kaffe med mælk, så tror jeg desværre du vil være lidt ked af, \"kun\" at have en Silvia.
    Alt efter hvor i landet du bor, er der sikkert mulighed for at se nogle maskiner og kværne i brug og det vil jeg anbefale dig at prøve.

Mvh
    Daniel Sommer
    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hvis man nu køber en HX-maskine med konstant vandcirkulation i bryghovedet, som det, så vidt jeg kan se er tilfældet med Izzo Vivi MK2, slipper man så for at skulle flushe inden man brygger?

Jeg er helt klar over det med kværnen, og kigger også efter et godt tilbud

Er der nogen god måde at se om en maskine har været velholdt, hvis man vil købe brugt - det er jo lidt ærgerligt at give 6K for en brugt Vivi MK2, hvis den er fuldstændig smadret inden i.
      Med venlig hilsen
      Jesper

Comment

Nej man slipper ikke for at flushe. Men alt efter hvor lang tid den står tændt uden at blive brugt, skal man flushe mere eller mindre.
        Hvis du er bange for om der er kalk i maskinen, kan du jo købe nogle af de der strips man kan teste kalk i vandet med, eller sådan et kalk-tester-sæt og så trække vand ud af maskinen, både gennem bryghovedet og gennem varmtvandsudtaget.
        \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

Hvad ville en rimelig pris for en maskine som denne være: LINK

Selvfølgelig under forudsætning, at maskinen er, som sælgeren skriver.
          Med venlig hilsen
          Jesper

Comment

Jeg havde også kig på den maskine. Problemet (hvis det er et problem) er at MK II udgår og bliver erstattet af en Vivi PID, derfor har f.eks. Kaffe mekka lige haft dem på tilbud til ca, 7000 (en helt ny), men de er desværre udsolgt jeg ville personligt mene at 5000 er prisen den burde have.

Men husk at køb en god kværn, for som du sikkert har læst, man kan lave fantastisk kaffe med en god kværn og en billig maskine, det er noget mere problematisk den anden vej rundt.

Hilsen og god bagjul Henrik
            Henrik Palshøj

Comment

Re:Endnu en

HenrikP wrote:
              Jeg havde også kig på den maskine. Problemet (hvis det er et problem) er at MK II udgår og bliver erstattet af en Vivi PID,
              Men dette betyder IKKE at evt. reservedele bliver et problem, da alle maskiner stort set er bygget med de samme komponenter

Comment

BaristaDK wrote:
                Men dette betyder IKKE at evt. reservedele bliver et problem, da alle maskiner stort set er bygget med de samme komponenter
                Helt enig, ændringerne er PID i stedet for pressostat, rustfri steam og vand rør, nye føder. så forskellen er ikke så stor. Men, Men, Men. da modellen bliver erstattet er der en række steder hvor man sælger ud af MK II modellen til udsalgspris. Det er med det i mente at jeg mener den er lige i den dyre ende... Men ingen tvivl om at det er en god maskine med mange gode kopper i sig.

Så min bemærkning gik kun på prisen.

Hilsen Henrik
                Henrik Palshøj

Comment

Ja, 6000 kr. for en 3 år gammel maskine er nok ikke verdens bedste pris, hvis man kan være heldig at finde maskinen fra ny til 8000 kr.

Der er vel ikke så meget at gøre end slå koldt vand i blodet og se hvad der kommer til salg brugt eller på udsalg - noget jeg er meget dårlig til, når nu det er besluttet, at vi skal have ny maskine.
                  Med venlig hilsen
                  Jesper

Comment

advokaten wrote:
                    noget jeg er meget dårlig til, når nu det er besluttet, at vi skal have ny maskine.
                    Vist et fænomen vi alle kender ... at man, ret beset, skulle have haft den igår ..
                    Administrator på EspressoBar
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

Comment

Og vær opmærksom på at gode brugte maskiner til en go pris ... sælges MEGET hurtigt, så \"name of the game\" er at være vaks ved havelågen.
                      Administrator på EspressoBar
                      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                      Mazzer Kony Electronic

Comment

Nu har jeg siddet og fulgt med i et stykke tid, og der synes jeg egentlig, at der var ret mange brugte maskiner til salg, men synes godt nok det står stille - men det kan jo være det skyldes jul/nytår.

Ærgerligt nok når ferietiden netop er det tidspunkt hvor man har tid til at kigge den her slags ting
                        Med venlig hilsen
                        Jesper

Comment

Nåh, så var jeg forbi Kontra Kaffe i dag for at kigge lidt på maskinerne live.

Her fortalte de flinke ekspedienter, at der gik ca. 2 minutter mellem at man kan lave en espresso og steame mælk (det om Silvia og Ascaso uno steel pid). Er det virkelig korrekt?

Hvis det er det, så er der jo en noget lang ventetid, hvis man skal lave en 3-4 latter e.lign. Og i givet fald har jeg lidt svært ved at forestiller mig, at vi vil blive rigtig glade for en maskine uden heat exchange.

Hvis man er derhenne, så begynder udvalget i den billigere ende at begrænse sig - der er vel kun Oscar - hvis man skal købe nyt.
                          Med venlig hilsen
                          Jesper

Comment

advokaten wrote:
                            Nåh, så var jeg forbi Kontra Kaffe i dag for at kigge lidt på maskinerne live.

Her fortalte de flinke ekspedienter, at der gik ca. 2 minutter mellem at man kan lave en espresso og steame mælk (det om Silvia og Ascaso uno steel pid). Er det virkelig korrekt?
                            Nja det er vist en sandhed med modifikationer, min erfaring er at jeg tændte dampen ca 13 sec inde i skuddet, (for at tvinge varme legmet i gang, for at kompensere for den tilløbende vand), når jeg havde overstået skuddet så tror jeg der gik 30-45 sec før jeg kunne trække rigeligt damp (man behøver jo ikke vente på at lampen slukker), jeg har aldrig oplevet at det var et problem!

Hvis det er det, så er der jo en noget lang ventetid, hvis man skal lave en 3-4 latter e.lign. Og i givet fald har jeg lidt svært ved at forestiller mig, at vi vil blive rigtig glade for en maskine uden heat exchange.
                            Nu kan man jo godt trække 4 espressoer og så skumme mælken, det virket for mig!
                            Hvis man er derhenne, så begynder udvalget i den billigere ende at begrænse sig - der er vel kun Oscar - hvis man skal købe nyt.
                            Jeps, det er også en god maskine..

Hilsen Henrik
                            Henrik Palshøj

Comment

Det var også sådan jeg havde forstået det på dig i en anden tråd - men blev pludselig i tvivl, da de sagde, at det tager to minutter. De anbefalede da også kraftigt Oscar\'en, og ham jeg talte med, der selv har en Oscar, havde aldrig oplevet nogen problemer med for højt tryk - og det var jo egentlig betryggende.

\"Problemet\" ved at søge information fra kloge hoveder på nettet (det er jer) er, at det er svært som nybegynder at vide, om et givent issue vil bemærkes af den nye og ikke så dygtige bruger, eller om det er noget der vil irritere selv mig Små issues er jo meget mere problematiske for den \"nørdede\" (forstået i ordets mest positive betydning) bruger.
                              Med venlig hilsen
                              Jesper

Comment

Working...
                              X