Opslag

Collapse
No announcement yet.

Afkalkning af Alex Duetto II

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Afkalkning af Alex Duetto II

Hvordan er jeres procedure for afkalkning?

1. Tøm dampkedelen så meget som muligt
    2. Tøm vandtanken og fyld en opløsning af 10 g. citronsyrepulv til 1L vand i
    3. Fyld dampkedelen
    4. kør vand igennem som v. brygning af espresso
    5. kør vand ud af dampkedelen og lad stå maskinen stå varm i 20 min
    6. tøm vandtank og fyld med rent vand
    7. Kør rent vand igennem bryggehovedet indtil der ikke er spor af afkalkningsmiddel
    8. Kør dampvand ;-) igennem indtil der ikke er spor af afkalkning

Jeg har læst at der er nogen der også åbner bryggehovedet og fylder afkalkning i her - er det anbefalelsesværdigt?

Re:Afkalkning af Alex Duetto II

Nu har jeg godt nok ikke en duetto, men afkalker nogenlunde efter samme procedure som dig. Min maskine har ikke nogen tank, så jeg plejer bare at lave syreblandingen i en stor skål.

På min maskine er der en bundprop i damp keddelen hvilket sikrer at jeg ret simpelt kan få den helt tømt for \'syre\'. Under dit punkt 4 og 7 plejer jeg også at backflushe nogle gange.

Du kan finde en Duetto afkalker guide her:
    http://coffeetime.wikidot.com/izzo-a...etto-descaling

/Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Comment

Jeg har endnu tilgode at afkalke min maskine, jeg har en eller anden idé om at der ikke er kalkproblemer grundet filtre, men jeg kan (undtagelsesvis) tage fejl...
      Men jeg tror at den bedste løsning for mig ville være at få én anden til at gøre det ;-)

@ KimH: Har du storeproblemer med kalk i din maskine? Kører du ikke med diverse filtre?
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
        @ KimH: Har du storeproblemer med kalk i din maskine? Kører du ikke med diverse filtre?
        Næ, jeg har som sådan ikke nogle problemer med kalk. Men da jeg i sin tid havde et gruppehoved termometer på min Andrja Premium (HX maskine), observerede jeg at \'rebound tiden\' blev længere og længere, for så at vende tilbage til normal tid igen efter afkalkning. Andreja\'en blev afkalket ca. hver 3. måned.

Det er min teori at min nuværende Vivaldi II (dual boiler) ikke er så følsom overfor kalk som en HX\'er. Og da temperatur surfing jo heller ikke længere er nødvendigt, bliver den afkalket hvert ½ år for at undgå kalk problemer der måske vil kunne opstå...?

Det skal lige nævnes at jeg brugte direkte vandtilslutning med samme BestMax filter på begge maskiner.

PS. tak for kaffen Roed Du redede virkelig julekaffen da min rister svigtede B)

/Kim
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

Comment

Anytime :-)
          Håber den smagte!
          Administator på espressobar
          Izzo Alex Duetto
          Toper Cafemino
          Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
          Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Den gjorde den thivertifald
            - La Spaziale S1 Dream
            - Bestmax S
            - Ceado E37S
            - Rancilio Rocky SD
            - Hottop B

Comment

Working...
            X