Opslag

Collapse
No announcement yet.

Afkalkningsfilter - direkte tilslutning

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Afkalkningsfilter - direkte tilslutning

Jeg bruger i dag Britafiltre, men har på fornemmelsen at det ikke giver det helt store - samt jeg synes det er noget besværligt.

Da min maskine (Alex Duetto II) har mulighed for direkte tilslutning, ligger det jo egentligt lige for at sætte en filter på.

Hvad gør I andre?
    Kaffemekka har et til 600,- og risteriet har et til 1.500,-

Slutter I dem direkte til eller hur?

Re:Afkalkningsfilter - direkte tilslutning

Hej Martin.

Jeps, der sidder et gevind i bunden af Alex hvor du kan koble slangen fra filteret direkte til.

Bagved drypbakken er der en lille arm, som derefter skal sættes over på \"main\" og så er det faktisk bare at justere pumpen ind til at give de 9bar i bryghovedet, så er du kørende.

Uanset hvilken forhandler du benytter, så ved de for det meste hvad du skal bruges af diverse fittings for at koble det hele sammen.

Husk at når du monterer balofix\'en på vandsiden af filteret skal den være med ventil, så vandet ikke kan løbe retur.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Har sat min til efter et Bestmax filter (S).
      Tilslutning af vand tog ca. 1 time - der er 3m fra Duetto til vaskemaskine.
      En ny vandlås med indløb fra både vaskemaskine og Duetto

Desværre tog det 3 timer at lave afløb fra Duetto.

Husk - der er ikke fald af betydning fra Duetto, så ikke noget med en hjemmelavet vandlås.
      Sæt afløb plant under bordpladen, med et jævnt fald.

For mig var det en god øvelse - vi skal have skiftet køkkenet i år, så der skal laves lidt specielle tilpasninger til Duettoen :woohoo:
      Praktisk erfaring viste sig bedre en min teori

PS: Bemærk at du kan vende afløbet på Duettoen, så slangen går bagud istedet for til siden.
      /Anders
      Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
      Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
      Hario Siphon
      HotTop 8828B
      Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Som det kan ses af Botnakkens svar er det (hvis det skal laves ordenligt) måske en lidt større øvelse og udfrodring for amatør VVS manden. Hvis du nu skulle blive enig med dig selv om at du vil få det gjort af en prof så sørg lige for at få et overslag først. Det gjorde jeg ikke - så jeg fik en regning på 3800,- for arbejdsløn, 4 m gummislange og et par spændebånd.
        /bjerner

Carimali Eta Beta

Comment

OK, så selve VVSarbejdet, kræver tålmodighed og evt. en proff VVS.

Men hvad med filteret?
          Er det jeres erfaring at det tager væsentligt mere kalk ift. Brittakanden?

Hvordan med convinience når man har tilsluttet, er det højere eller lavere ift. en kande?

Og endelig hvad med løbende omkostninger?
          Som jeg ser Kaffemekka og Risteriets to saltmodeller, så er de væsentligt billigere, men jeg kan ikke helt gennemskue Bestmax filtrene.

Comment

Filteret tager ALT kalk, og convinience faktoren er meget høj. Da jeg første gang fik min gamle maskine på direkte vand var jeg helt oppe og køre over det i lang tid efter. Det er bare ekstremt lækkert aldrig at skulle tænke på det.

Jeg har hørt at de saltbaserede filtre kan være skadelige for maskinen fordi de skaber for aggressivt vand (fra Journey blandt andet), men jeg ved ikke nok om det.

Jeg skifter selv til Bestmax når jeg en dag får taget mig sammen.
            Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Som Skurken siger - Filteret taget ALT kalk.
              Den forrige maskine brugte jeg en Anna kande til, og det hænder jo man spilder lidt. Da jeg gjorde den grundigt ren ifb. med at jeg solgte den, havde den hvide pletter selvom der ALDRIG var brugt andet end kildevand eller Anna kande.

Uanset set kalken - så er alene det at maskinen har direkte vandtilslutning ikke til at overse. Intet med at huske at skifte filter i kanden, efterfylde maskine - men bare koncentrere sig om at lave espresso.

Ganske vist er der et filter der skal skiftes efter 1-2 år, men prisen på det er langt billigere end hvad man bruger på filtre til kander ellerkildevand.

Mht. til at lave installationen, så burde det ikke være så slemt hvis der allerede er udtag til vaskemaskinen. Det svære er hvis der skal laves afløb.

Det kunne da være jeg skulle lave et par billeder af hvordan jeg har gjort. Det går endda igennem et skuffe skab.
              /Anders
              Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
              Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
              Hario Siphon
              HotTop 8828B
              Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Working...
              X