Opslag

Collapse
No announcement yet.

La pavoni problemer

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• La pavoni problemer

hej

Jeg blev idag den stolte ejer af en La pavoni Professional. den er fra engang i 80\'erne men umiddelbart ser den rigtig fin ud.

Den er jo flot ud, men jeg har et problem med at jeg ikke kan få den til at \"virke\"

Når den er kommet op i temp og jeg på manometeret kan se at den er på lidt over en bar. Så slukker den rigtigt nok med termostaten.
    Men når jeg trækker håndtaget op, så står det ud af gruppe-hovedet som at tænde for en bruser.
    Så der er mega tryk på.
    Jeg har tilmed prøvet at slukke for maskinen og tage det \"falske\" tryk med steamern, men det hjælper ikke så meget. Den bliver ved med at sprøjte vandet igennem gruppen.

I kan se her på youtube hvordan det ser ud.

http://www.youtube.com/watch?v=aVWhuSfCEqg
    Dalla Corte Mini Special...
    Mahlkönig K30 Vario'er
    Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

Re:La pavoni problemer

Jeg har leget lidt med den og afkalket den et par gange. Det kan godt være at jeg var for hurtig. Når filteret sidder i og kaffen er tampet, så sprøjter det ikke ud og når håndtaget tages ned dannes der godt tryk og en flot kaffe.
    Umiddelbart tror jeg at jeg har den nu.
    Men hvordan undgår jeg channelling når jeg hiver håndtaget op til et dobbelt-shot?
    Mahlkönig K30 Vario'er

Comment

Hej Thebat18

Det skal den gøre, det er La Pavonis preinfusion, når du løfter armen helt op, venter en 5-7 sekunder, og så trykker langsomt ned.

Du skal blot huske kaffen
      Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Det var godt!

Man kan jo bliver helt nervøs med nyt udstyr som lige pludslig ser defekt ud :blush:

Mht til dobbeltshot så har jeg ikke gjort så meget i det og det er ved at være flere år siden jeg havde en Pavoni, men søg lidt på nettet, der plejer at være en masse om denne lille perle af en maskine...
        Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Sådan der. Så er den testet =)

Den laver faktisk en rigtig god espresso.
          Jeg syntes jeg får lidt mere crema på min Gaggia, men den er super fin.
          Det bedste er næsten at jeg ikke skal vente på damp, det er der bare med det samme ( hvorfor så købe en HX?)

Damp-spidsen var med tre huller og det er helt umuligt, at lave god skum med den.
          Så jeg lavede en ny tip ud af en møtrik jeg borede et 1mm hul i.
          Det er blevet bedre, men jeg tror jeg skal have et ekstra hul i den tip =)
          Så jeg har lavet en ny stamper til den og så så må jeg se om den lille Gaggia skal sælges
          Mahlkönig K30 Vario'er

Comment

Dejligt!

Mht til crema, så skal du nok bare øve dig lidt mere så skal den nok komme op på niveau med Gaggiaen

Super at du har mulighed for at lave en ny steamstip...
            Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Jeg må lige høre engang.
              Skal en La pavoni have en konveks stamper, eller skal jeg bruge en alm flad?
              For den orig plastic-tøse-stamper er meget konveks, så jeg har lavet en som ligner den lidt, bare ikke ligeså høj på midten. Men jeg tænkte om den måske skal være helt flad?

Og er det muligt at udskifte steam-armen, så den kommer lidt mere væk fra kroppen? Findes der evt en som sidder i et kugleled, så jeg kan tage den ind/ud mod selve boilern?

Puha alle de spørgsmål.
              Men jeg har endelig opnået en god mængde crema. Det var kværnen der skulle sættes lidt grovere, så jeg ikke skulle bruge al min vægt på at presse kaffen igennem.

Og indtil videre tak for hjælpen.
              Mahlkönig K30 Vario'er

Comment

Desværre er steam armen ikke lavet til at kunne ændre på de manuelle Pavonier - og efter hvad jeg har læst er der nogle der har været uheldige når de bøjer deres. Materialet er meget tyndt, og skal bøjes forsigtigt for at undgå at de får et fladt knæk.

Jeg har ikke prøvet at bøje min, men indstillet mig på at man indretter sig efter Pavonien og ikke omvendt - armen til overtryks vand har jeg dog bøjet lidt ind.

Mht. tamper, så har risteriet dem i den rigtige størrelse - om man er til konveks (buet) eller plan er vist et religions spørgsmål, da der også er forskellige former for konveks og både med og uden riller (hmm ... kunne vist opfattes som noget andet)

Fik min Reg Barber/51mm/US-konveks i dag - utroligt at de sender en plast tamper med, som ikke engang passer i størrelse.
                Men dejligt endlig at kunne få lavet et stabilt tryk unde at tampe flere gange.
                /Anders
                Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
                Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
                Hario Siphon
                HotTop 8828B
                Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Working...
                X