Opslag

Collapse
No announcement yet.

Overvejer om jeg skal købe en Espresso maskine...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Overvejer om jeg skal købe en Espresso maskine...

Hejsa

Efter at have forsøgt mig med en fuld automatisk Saeco maskine, som ikke lever op til mine forventninger, så overvejer jeg at springe på en espresso maskine.

Efter at have et par aftener på at læst på dette forum, er jeg kommet frem til at det nok er noget i retningen af Rancilio Silvia eller Nuova Simonelli Oscar jeg går efter.

Mit spørgsmål er så, hvis jeg også gerne lave store drikke som f.eks en \"Americano\".

1. Er der plads nok til et kaffe krus under maskinen?
    2. Kan jeg tappe varmt vand fra maskinen (skal man evt. fjerne filteret først) ?
    3. Har de tank/varrm/tryk kapacitet nok til f.eks. 2 eller 4 \"Americano\" ? Ved godt det afhænger af hvor meget vand man putter i :-)

Eller skal jeg vælge en helt anden maskine til dette?

P.S.
    Jeg er slet ikke begyndt at kikke efter kværne endnu :-)
    Men har forstået at den er meget vigtig for det færdige resultat.

Bjerring
    Mazzer mini electronic B
    La Spaziale S1 Vivaldi II

Re:Overvejer om jeg skal købe en Espresso maskine...

Bjerring wrote:
    1. Er der plads nok til et kaffe krus under maskinen?
    Umiddelbart nej ... lidt afhængig af krusets størrelse

2. Kan jeg tappe varmt vand fra maskinen (skal man evt. fjerne filteret først) ?
    Ja du kan tappe direkte fra Maskinen ... Silvia kan du tappe igennem dampstaven Oscar skal du køre vand igennem bryghovedet.

3. Har de tank/varrm/tryk kapacitet nok til f.eks. 2 eller 4 \"Americano\" ? Ved godt det afhænger af hvor meget vand man putter i :-)
    Med en fyldt vandtank ... burde 2-4 Americanoer ikke være et problem.

Men har forstået at den er meget vigtig for det færdige resultat.
    Helt korrekt ...

Og velkommen til ..
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Mange tak for svaret ChrZacho !

Er der evt. nogen der har nogle mål på afstanden mellem dryp bakke og filteret på de to maskiner? Så jeg kan måle om mine kopper kan være der :-)

Jeg synes bare at have læst noget om at efter have lavet en espresso skulle man vente 1-2 minutter før den kan dampe eller lave en ny espresso. I såfald vil det jo taget lang tid lige at lave 4 kopper når naboen kommer på besøg

Findes der nogen butikker omkring Aalborg som har de 2 modeller ?
      Mazzer mini electronic B

Comment

Re:Overvejer om jeg skal købe en Espresso maskine.

Hvis du trækker vand til 4 americanoer på en Silvia tror jeg dog den sidste Americano kan gå hen og blive en kold fornøjelse... det er jo trods alt en forholdsvis lille kedel der er på den?

Jeg ville dog ikke vælge maskine ud fra den forudsætning. Du skal bruge en maskine der kan brygge en ordentlig espresso, det er det altafgørende vigtige. Det kan begge de maskiner (Oscar bør man dog overveje at eftermontere en OPV til ca 250 kr...).

At man så skal bruge en elkeddel til at varme vandet til Americano er efter min mening mindre vigtigt.

--

Når man skal vælge mellem de to maskiner plejer vi at spørge til forbruget af mælkedrikke. Hvis man drikker rigtig mange latte, cappuccino mm., så kan det være en god idé at nuppe Oscaren, da den jo er en HX maskine og derfor har uendeligt steam klar hele tiden. Generelt er det dog begge super gode maskiner.
        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Nu har jeg selv en silvia, og det er rigtigt, at man lige skal varme kedlen op til damp, men så længe jeg skal lave til husholdningen, dvs. 2xcappucino, så går det faktisk så stærkt med opvarmning, at jeg ikke oplever nogen reel vente tid. Det er mere, hvis man skal have lille silvia til at lave 6xcappucino, at det går hen og være lidt besværgeligt. Det gør jeg dog sjældent. Men bare til det daglige behov, er det slet ikke noget problem.

Jeg er helt enig med Skurken i, at det vigtigste må være, om de kan gode espresso\'er, og det kan de begge.
          85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
          -- Winston Churchill

Comment

Bjerring wrote:
            Jeg synes bare at have læst noget om at efter have lavet en espresso skulle man vente 1-2 minutter før den kan dampe eller lave en ny espresso.
            Jeg tror måske det du har læst om, har været hvor hurtigt/langsom Silvia er om at varme op til damp for at kunne steame mælk. Dette skylde at Silvia kun har een kedel og derfor skal varmes yderligere op hvis den skal producere damp. Dette er ikke et problem på varmevekslermaskiner såsom Oscar, der godt kan brygge espresso og steame samtidig.
            Til ren espresso og americano brygning skulle Silvia sagtens kunne følge med, men som det er nævnt skal nok lade den lille kedel komme sig efter et par shots.

Der er en OSCAR med kværn til salg i Aalborg af bruger Ro9 her på eBar.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            Mahlkönig Vario Home m/stålknive
            La Pavoni Professional
            Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
            BLOG

Comment

Sonne wrote:
              Jeg tror måske det du har læst om, har været hvor hurtigt/langsom Silvia er om at varme op til damp for at kunne steame mælk. Dette skylde at Silvia kun har een kedel og derfor skal varmes yderligere op hvis den skal producere damp. Dette er ikke et problem på varmevekslermaskiner såsom Oscar, der godt kan brygge espresso og steame samtidig.
              Til ren espresso og americano brygning skulle Silvia sagtens kunne følge med, men som det er nævnt skal nok lade den lille kedel komme sig efter et par shots.
              Jeg kan se at kedelen i en Silvia er på 0,3 liter. Så hvis jeg bruger f.eks. 1 dl. vand i hver kop, så løber jeg hurtigt tør. Tager den hele tiden nyt vand ind ? og hvor lang tid vil den skulle bruge på at varme en ny 1 dl. vand op. Jeg tænker på vil den næsten kunne nå at varme mens jeg klar gøre filteret til næste shot ?
              Mazzer mini electronic B

Comment

Den hiver hele tiden nyt vand ind. Men når den først er blevet varm, så er både keddel og bryghoved kommet op i temp og selve matrialerne vil varme vandet rigtigt hurtigt op.
                Du kan sagtens lave flere i træk uden problemer, især tiden med at pakke filteret, taget med i betragtning.
                Dalla Corte Mini Special...
                Mahlkönig K30 Vario'er
                Sælges Erics Device, tag temperaturen på din E61 kaffemaskine

Comment

Bjerring wrote:
                  Er der evt. nogen der har nogle mål på afstanden mellem dryp bakke og filteret på de to maskiner? Så jeg kan måle om mine kopper kan være der :-)
                  Har lige målt afstand fra drypbakke til spout\'en på PF til at være godt 8,5 cm. Det er på en Silvia 2009. Dertil kommer jo at man godt kan kante en lidt højere kop ind under spouten, og en noget større kop hvis man bruger bundløst PF.

Bjerring wrote:
                  Jeg kan se at kedelen i en Silvia er på 0,3 liter. Så hvis jeg bruger f.eks. 1 dl. vand i hver kop, så løber jeg hurtigt tør. Tager den hele tiden nyt vand ind ? og hvor lang tid vil den skulle bruge på at varme en ny 1 dl. vand op. Jeg tænker på vil den næsten kunne nå at varme mens jeg klar gøre filteret til næste shot ?
                  Som Thebat18 også skriver så trækker maskinen hele tiden vand ind når du trækker vand ud. Min erfaring er at det med lidt øvelse tager ca lige så lang tid at kværne, dosere, distribuere, og tampe som det gør at temperatursurfe Silvia så den er klar til næste skud.

Når jeg laver americano bruger jeg altid varmt vand fra min elkeddel. Hvis du skal trække varmt vand ud til en americano, kan det godt øge tiden det tager at lave mere end en, da keddelen jo skal varme op.
                  /Emil Malling

Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
                  ... Og en ønskeseddel såå lang

Comment

Mange tak for alle jeres svar, jeg er virkelig glad for I tog jer tid til at svare.
                    Det er rart at høre hvordan andre gør i hverdagen, istedet for at høre en sælger i forretningen sige \"Det er ingen problem det kan den.....\" Til lige meget hvad man spørger om :-)

Som jeg lige har forstået, ret mig hvis det er helt forkert.

Silvia:
                    God stabil og meget populær maskine. Nem at sælge igen hvis man vil opgradere senere. Kan have problemer med at følge med hvis man bruger meget vand og damp.

Oscar:
                    God stabil men ikke helt så kendt/populær. Måske lidt svære at sælge igen. Har \"ubegrænset\" vand og damp. Men skal have efter monteret OPV, for at virke helt perfekt.

Er de lige nemme/svære at bruge ? Har set flere skriver at Silvia er meget kritisk med hvordan bønnerne er malet.
                    Mazzer mini electronic B

Comment

Hmm - det synes jeg ikke, at jeg kan genkende, at silvia er kritisk omkring, hvordan bønnerne er malet. Men måske andre kan uddybe?
                      85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
                      -- Winston Churchill

Comment

Nej, det har jeg heller ikke hørt om. De er begge \"nemme\" at bruge (altså man skal jo lære håndværket, men det er mere eller mindre det samme på en Silvia og en maskine til 30.000). Dog skal man på Silvia måske lige bruge lidt længere tid på at lære den temperatur surfing der skal til for at lave det helt perfekte skud.

Altså jeg ville personligt vælge Oscaren af de to, men som sagt er begge maskiner helt i orden og kan lave super espresso.
                        Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Working...
                        X