Opslag

Collapse
No announcement yet.

Hjælp til overblik ?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hjælp til overblik ?

Hej

Efterhånden som jeg kikker på espresso maskiner, får jeg flere og flere spørgsmål. Jeg håber I kan hjælpe mig lidt. Så er kommer de:

1)
    Jeg så at en f.eks. en Silvia skal varme op i ca. 30 minutter før den er klar. Hvordan med en HX maskine er det også typisk 30 minutter ?

2)
    Jeg kan forstå at nogle maskiner f.eks. en Silvia skal man \"temperatur surfe\" for at få den rette temperatur til brygningen. Som nybegynder kunne jeg forstille det taget lang tid at lære ?
    Man kan så købe og efter monter en PID, fjerner det problemet helt eller del vis ?.

3)
    På en HX skal man flushe for at få temperaturen ned ? Jeg så en skrive, han flushede ca. 300ml før den var klar. Jeg synes det lyder af meget, men er det normalt ?

4)
    Bliver disse ting bedre / lettere efter hånden som man får op i pris / modeller ?

5) Hvad med maskiner som Izzo Vivi og Vibiemme Domobar super. Skal man også lave en masse krumspring for at få den rigtige temperatur ?

:S Jeg er mest bange for at som total nybegynder, vil det være umuligt, at få noget frem som kan drikkes de første par måneder. Så er jeg bange for, at jeg måske mister lysten til at bruge maskinen.

Jeg er dog helt sikker på min kone mister tålmodigheden over, at jeg står og roder med maskinen hver aften, for at få det til at virke :-)

Håber I vil hjælpe med at kaste lidt lys over tingene.
    Mazzer mini electronic B
    La Spaziale S1 Vivaldi II

Re:Hjælp til overblik ?

1. Ja. Alle maskiner skal varme op mindst 30 minutter. Nogle lidt mere... man kan nogle gange snyde lidt og køre en masse vand igennem for at fremskynde processen, men generelt er det vigigt at maskinen er ordentligt varmet igennem før brug. En Silvia er måske lidt hurtigere klar end en typisk E61 HX\'er, da E61 gruppen jo er en ret stor klump messing der skal varmes igennem.

2. Alle maskiner kræver en eller anden form for surfing, men der er stor forskel på mængden. Nogle maskiner skal flushes for at hæve temperaturen på gruppen, andre for at sænke den. Typisk er HX maskiner de \"værste\" hvad det angår pga selve varmeveksler konstruktionen. Synes dog ikke det er noget du skal frygte, man lærer det meget hurtigt. Se en video eller to på Youtube med den maskine du køber, og så er den hurtigt hjemme.

3. Ja. Jeg flushede 250-300 på min tidligere Expobar HX. Det er helt normalt.

4. På en Dual Boiler maskine er flushingen minimal. Det er det tætteste du kommer på at slippe. Dermed ikke sagt at du slipper. Jeg flusher f.eks. min en smule for at få den op i temperatur når den har stået idle i en periode.

5. Ja, men igen, værd ikke så nervøs ved det, det er altså ikke så svært som du får det til at lyde.

Hvis du køber en maskine kvalitetsmæssigt som en Silvia eller bedre, samt en god kværn (vigtigt!), så vil jeg næsten love dig at du indenfor få dage vil få bedre espresso end det der serveres på 95% af de danske caféer... derefter er det bare at øve sig for lige at få det sidste på plads.
    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Jeg vil nu som Skurken heller ikke mene at du har grund til bekymring over at skulle flushe og temperatursurfe. Man lærer det hurtigt, og det bliver en rutine som bare kører, når man brygger kaffe.

Personligt synes jeg det er meget af charmen ved at lave kaffe på den måde. Det at der er mange parametre som man kan ændre på, gør selvfølgelig at det vil tage lidt tid at få helt ind på rygraden, men det muliggør jo så også at man i langt højere grad kan perfektionere og tilpasse nøjagtigt efter sin personlige smag

Hvis du vel at mærke har en god kværn, som kan kværne ensformigt og fint nok, så tager det ikke lang tid at øve sig frem til en ganske respektabel kop kaffe!
      /Emil Malling

Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
      ... Og en ønskeseddel såå lang

Comment

Ok, jeg er mere rolig nu :-)

Mange tak for jeres svar.
        Mazzer mini electronic B
        La Spaziale S1 Vivaldi II

Comment

Working...
        X