Opslag

Collapse
No announcement yet.

Bruger i PID på jeres espressomaskine?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bruger i PID på jeres espressomaskine?

Hej alle

Jeg overvejer at købe en Alex Duetto MKII med PID og vil i den forbindelse høre om i har fået bedre resultat ved at ændre bryg temperaturen på forskellige kaffetyper?

Er standard indstillingerne gode?

Hilsen
    Thomas

Re:Bruger i PID på jeres espressomaskine?

Jeg har en Silvia med eftermonteret PID. Jeg bruger den meget, og er meget glad for den. Ved ikke helt hvordan det spiller på Duetto\'en, men jeg synes det er en stor hjælp. 2-3 grader fra eller til kan sagtens gøre en forskel i koppen.

Jeg tror aldrig jeg kommer til at køre med noget uden PID igen.

Comment

Hej Thomas,

Velkommen til Espressobar

Jeg har en Vivi (det er godt nok en HX), standarden er 123C, Bella barista skriver at de anbefaler mellem 124-126, ikke højere (grundet så et for højt tryk i kedlen), jeg prøvet at justere den op til 125, men der skulle der bare flushes rigtig meget, så fandt at 123 er en god temperatur, der er stadig massere af damp, og jeg flusher ca 2-3 dl før det første skud, når den har stået længe uden brug.

Her syntes jeg også at det smager bedst.. Men smag og behag

Hilsen Henrik
      Henrik Palshøj

Comment

Jeg har ændret på fabriks indstillingerne på min Duetto MKII.
        Først er den ændret så kun en kedel opvarmes adgangen - ellers tror jeg den belaster gruppen for meget, da den ikke har sin egen.

Jeg synes de 123 grader passer fint, men bryg temp. kommer ofte over 95 grader med fabriks indstillinger.
        Den er derfor ændret i indstillingerne - hvor jeg har j´haft glæde af http://www.stoll-espresso.de/media/p...1257413290.pdf

Det er en PDF kopi af Coffetimne siden, med en guide til opsætning af PID\'en.

Selv bruger jeg (fra PDF\'en):

P=1.4
        I=0.01
        D=4.4
        Samt bryg temp. på 93 grader

Som jeg synes giver langt mere stabil bryg temp end standard.
        Men ved lejlighed skal temp. måles rigtigt, så offset kan indstilles rigtigt.
        /Anders
        Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
        Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
        Hario Siphon
        HotTop 8828B
        Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Working...
        X