Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ny på siden. Min maskine, god eller dårlig?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ny på siden. Min maskine, god eller dårlig?

Hej alle..

Er ny herinde på siden, men har allerede fået kigget mig en del rundt.
    Er også ny inden for faget, og er ikke så skab inden for det endnu.

Min espresso maskine er en DeLonghi Café Veneto (Fik den stort set forærrende), men ved ikke helt hvor god den er. Som begynder maskine er den måske meget god, men er der nogen andre herinde der har erfarringer med den maskine?
    Kan evt ses på linket her:
    http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article986119.ece

Som kværn har jeg købt en Krups Grind Expert GVX2, er det en okay kværn, eller findes der nogen andre bedre til samme pris?
    Fik at vide at det var en fordel at den malede bønnerne med sten istedet for med knive, og så synes jeg også det er nemt at indstille hvor groft den skal male det.

Men kom gerne med jeres meninger om de to maskiner, uanset om det er positivt eller negativt.

Hvad er jeres \"drømme\" setup?

Og til slut, er der så nogen der kan anbefale et sted man kan købe kopper/krus til både espresso og cappucino?

Mvh
    Marcus Mejborn

Re:Ny på siden. Min maskine, god eller dårlig?

Hej Mejborn,

...og stort velkommen til espressobar! Jeg vil da gerne være med til at komme med lidt input.
    Jeg kender ikke den pågældende DeLonghi, men når du, som du siger har kigget en del rundt på Espressobar, vil det nok ikke komme som den store overraskelse for dig at det er kværnen vi skal starte med at kigge på. Du laver bedre kaffe med billig espressomaskine tilsat en god kværn end du gør med den dyreste espressomaskinen tilsat en dårlig kværn. Jeg har selv haft en Krupps GVX kværn og jeg vil sige den er udemærket - til stempelkaffe eller alm kaffemaskine. Du kan ikke bruge den til espresso da den simpelthen ikke kan kværne fint og ensartet nok.
    For at få et rigmeligt resultat skal du, med mit kendskab til hvad der er på markedet, investere mindst 1000 kr i en espressokværn hvis den skal være ny. I den prisklasse fåes kværne som Ascaso i-mini (i plast),Inox/Demoka eller Tre Spade. Hvis du kan finde 1500kr og derover får du gode kværne fra bla Ascaso og Rancilio. High-end kværnene starter ved ca. 3K og op.
    Du vil se rigtigt mange Ascaso, Compak K3 og Rancilio Rocky her på eBar og det vil også være min anbefaling til en begynderkværn. Behold din Krupps til stempelkaffe og et bud på en ren espressokværn herfra vil være en Ascaso i-Mini eller Ascaso I-2.
    MEN der er også løbende et godt udvalg af brugte kværne da espressonørderne her på siden sjældent har deres gear så længe før det begynder at krible i fingrene efter at opgradere udstyret. Det er selvfølgelig kun noget jeg har hørt fra andre :whistle:
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Hej Marcus - og velkommen til

Jeg kender som Sonne heller ikke din DeLonghi, men har også haft den omtalte kværn. Eller dvs. jeg har den endnu, men den er degraderet til stempel/filter kværn. Jeg er ikke så velbevandret i kværne som mange af de andre brugere herinde, til gengæld kan jeg give dig mine erfaringer med GVX\'en og måske et par tips til at leve med den.

Jeg tror næsten at Krups har lavet en opdatering af kværnen på et tidspunkt, da tidligere beskrivelser af den ikke passer helt på nyere og samtidig heller ikke på mine erfaringer.

Min erfaring er at kværnen godt kan kværne så fint at filteret stopper til, DOG kværner den ikke ensartet nok. Størrelsen på de malede partikler varierer simpelt hen ALT for meget til at man kan \"skyde kværnen ind\". Min erfaring var også at formalingsgraden varierer fra gang til gang man bruger kværnen, på trods af at man ikke ændrer indstillinger.

En del af formålet med at kværne selv, er som du sikkert også har læst herinde, at man kan stille formalingsgraden således at man får en ønsket gennemløbstid med en ønsket mængde kaffe i filteret, og en ønsket mængde espresso i koppen. Det var det som min Krups GVX2 kværn ikke gjorde mig i stand til. To skud espresso med samme formalingsindstilling kunne give vidt forskellige resultater.

Dette resulterer i praksis i at man enten må vænne sig til at drikke \"forskellige\" espressi hver gang man brygger, eller også at man må hælde en del skud i vasken. Eller måske begge dele.

Hvis du ikke kan eller vil ud og investere i en dyr sag lige med det samme, er der et par ting du kan være opmærksom på, og gøre for at få et lidt bedre resultat med din nuværende kværn.

Hvis du ikke allerede har læst The Home Barista\'s Guide To Espresso Så kan det klart anbefales. Der er et bestemt punkt i denne guide som jeg tror vil kunne hjælpe lidt Good Extraction, Good Espresso som handler om at selvom ens parametre er lidt off (f.eks. formalingsgrad, kaffemængde el.l.) kan man gøre noget for at \"redde det\" ved at stoppe extraktionen på det rette tidspunkt.

Det er som om at kværnen svinger i formalingsgraden mens den kører, så det kan klart anbefales at ryste den malede kaffe i opsamlingsbeholderen grundigt for at blande kaffen. Det modvirker eventuel channeling forårsaget af dårlig fordeling af den forskellige størrelse partikler.

Måske du vil kunne bruge det...

Held og lykke med brygningen B)
      /Emil Malling

Jeg tager gerne en omvej, hvis følelsen af at opnå noget unikt er til stede - citat Bonderøven.

Rancilio Silvia 2009 - Casadio Istantaneo
      ... Og en ønskeseddel såå lang

Comment

Hej

Jeg kender godt din maskine. Jag har selv haft en i et par år. Og det var en drøm da jeg fik skiftet. Den kan til nød lave et skud espresso. Om min var ringe ved jeg ikke men jeg havde meget svært ved at får tiden(25 sec) til at passe. Det var som om at der ikke var tryk nok på pumpen. Enten tog det 40 - 50 sec om at lave et skud ellers rente det lige igennem.
        Den storer hvide kop på steamer armen gør det næsten umuligt at lave microskum.
        Noget positivt kan der da siges om den: Den fylder ikke ret meget.
        Men som sagt levede jeg selv med den i et par år. Og ser du testen fra gear magasin, så bliver den da heller ikke svinet helt vildt til.
        CitiZ & Milk D120 BK
        Ascaso I1 + Bodum Stempel

Comment

Mange tak for alle jeres svar.

Kan godt se at der er mange parametre der spiller ind før man får det perfekte setup.

Det er dog lidt svært for mig at vælge hvis jeg skulle have nyt. Valget ville nok stå på en Miss Silvia!

Men der er ikke andet for jeg må holde øje med markedet og se om der kommer et godt tilbud.

Ellers vil jeg bare læne mig tilbage med min computer og læse rundt på forummet!

Comment

Her er da et oplagt bud LINK
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
            X