Opslag

Collapse
No announcement yet.

Problem med min ECM giotto premium

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med min ECM giotto premium

Kære kaffefolk.

For et år siden købte jeg en (meget lidt) brugt ecm giotto premium maskine, som virkede. Men da jeg ikke havde plads til den på daværende tidspunkt blev den renset grundigt igennem og stillet til opbevaring. Nu har jeg fået plads, men maskinen driller. Jeg kan få damp ud af steameren og kogende vand ud af hanen dertil, men der kommer ikke vand ud af bryghovedet?
    Jeg ved at der er en fejl på nogen af maskinerne, som bevirker at en censor registrerer at vandbeholderen ikke er placeret, og maskinen lukker derfor for vandet, men jeg har rokket på beholderen uden resultat...
    Er der nogen af jer der kan hjælpe med et tip? Har haft samme problem?

På forhånd mange tak.

/Casper H

OBS der er altid brugt filtreret vand i maskinen = ingen kalk
    ECM Giotto Premium
    Rancilio Rocky

Re:Problem med min ECM giotto premium

Casper H wrote:
    Jeg ved at der er en fejl på nogen af maskinerne, som bevirker at en censor registrerer at vandbeholderen ikke er placeret, og maskinen lukker derfor for vandet, men jeg har rokket på beholderen uden resultat...
    Hvis det var vandbeholdersensoren der slog fra ville pumpen heller ikke køre.
    Når du lukker vand ud af vandudtaget, slår auto-fill sensoren så pumpen til for at fylde vand på kedlen?
    Hvis ja, bliver pumpen så ved med at køre og lyder den mærkeligt som om den ikke suger vand op? Det ville i såfald tyde på noget luft i slangen et sted.
    Husk at slukke maskinen hvis ikke kedlen bliver fyldt, for du risikerer at blotlægge varmelegemet.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Comment

Sonne wrote:
      Husk at slukke maskinen hvis ikke kedlen bliver fyldt, for du risikerer at blotlægge varmelegemet.
      Er ikke helt sikker men mener at Premium ikke tænder for varmelegmet hvis der ikke er vand nok i kedlen .. oplevede det på min da jeg engang havde glemt at fylde vand i tanken ... maskinen var iskold efter en time ... men \"better safe than sorry\"
      Administrator på EspressoBar
      Nuova Simonelli Appia 1.GR.
      Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
        Er ikke helt sikker men mener at Premium ikke tænder for varmelegmet hvis der ikke er vand nok i kedlen .. oplevede det på min da jeg engang havde glemt at fylde vand i tanken ... maskinen var iskold efter en time ... men \"better safe than sorry\"
        Det rigtigt, men hvis der er vand nok på og pumpen ikke virker eller ikke suger vand, så vil varmelegemet stadig varme,.
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

Comment

Tak for hurtige svar

Når jeg lukker vand ud af vandudtaget kommer der en lyd (formentligt fra auto-fill), men det er som om den ikke tager vand ind og siger underlige lyde, som du også skriver. Hvis der er luft i slangen, hvordan får jeg så det fixet?
          Lige lidt info:
          Når jeg åbner for vandudtaget er situationen nu at der drypper vand ud i en tynd stråle, men det lyder som om der ikke kommer nyt vand til. Der kommer ikke noget ud af steameren når jeg åbner for den... Hmmm.. Gid den virkede
          Når jeg åbner vandudtaget kommer først en lyd, som minder om lyden fra en el-kedel. Denne lyd efterfølges af førnævnte \"pumpe-lyd\" (høj, mekanisk).

Vh Casper
          ECM Giotto Premium
          Rancilio Rocky

Comment

OK. Når du har åbnet for varmtvandsudtaget, holder pumpen op med på et tidspunkt eller bliver den ved indtil du slukker maskinen? Det er for at finde ud af om den slet ikke tar vand ind i kedlen.

ADVARSEL: Sluk for maskinen mellem disse tests! Noget tyder på at kedlen er ved at være tømt for vand siden der ikke kommer mere ud af varmtvandsudtaget.
            La Marzocco GS/3 AV
            Mahlkönig K30 Vario
            La Pavoni Professional
            BLOG

Comment

Pumpen stopper på et tidspunkt, mens maskinen stadig er tændt.

Jeg har lige lavet en lille film hvor jeg åbner for: vandudtag, steamer og bryghoved.
              Filmen kan ses her:
              http://www.youtube.com/watch?v=2xsYxK70pgw

Igen tak
              ECM Giotto Premium
              Rancilio Rocky

Comment

Fint med den video - det hjalp meget. Jeg mener at kunne konstatere at pumpen fylder vand i kedlen og stopper igen som den skal. Vi må derfor kunne se bort fra luft i rør/slanger fra vandtank til pumpe og fejlen må så ligge et eller andet sted i \"bryglinien\" mellem pumpen og gruppen (via HX\'en). Jeg er dog noget i vildrede med hvad der kan være galt. Kalkflager i rør før eller efter HX???

Er der andre brugere af HX-maskiner her der har et bud eller har været ude for noget lignende?
                La Marzocco GS/3 AV
                Mahlkönig K30 Vario
                La Pavoni Professional
                BLOG

Comment

Jeg tænker på 3 ting ...
                  Der er en ventil som skifter pumpetrykket mellem kedel og bryghoved
                  Defekt styring, eller fobindelsen ned til ventilen som skifter mellem kedel og HX
                  Det kunne være 3-vjsventilen i E61 hovedet som ikke åbner

eller som Sonne nævner kalk
                  Mazzer Kony Electronic

Comment

Er maskinen varm? For det ser ikke sådan ud i din video, som iøvrigt er spejlvendt? Det ville forklare at der ikke kommer vand eller damp

Som ChrZacho og Sonne er inde på, så kan det meget vel være magnetventilen der er defekt, altså den der bestemmer om vandet fra pumpen skal til kedlen eller igennem hx\'en, så der derfor ikke kommer vand ud af gruppen når du \"brygger\". Hvor henne i landet bor du? For jeg vil da gerne hjælpe dig sådan hands-on.
                    Måske skal du have kilt maskinen ad og lokaliseret magnetventilen og givet den en grundig afrensning/afkalkning, herefter ville jeg prøve igen og hvis det stadig ikke virker ville jeg afkalke hele maskineriet
                    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

Comment

BaristaDK wrote:
                      Som ChrZacho og Sonne er inde på, så kan det meget vel være magnetventilen der er defekt, altså den der bestemmer om vandet fra pumpen skal til kedlen eller igennem hx\'en, så der derfor ikke kommer vand ud af gruppen når du \"brygger\".
                      Det er det der er lidt underligt for magnetventilen åbner kun for vandet til kedlen og selvom den ved en fejl ikke lukker ordentligt, skulle der stadig komme vand ud af bryghovedet. Og hvis ikke magneventilen ikke lukker for vandet til kedlen vil der hurtigt stå vand ovenud af kedlen når bryghåndtaget aktiveres.
                      La Marzocco GS/3 AV
                      Mahlkönig K30 Vario
                      La Pavoni Professional
                      BLOG

Comment

Hej!

Jeg tænker om det kan være kontakten der sidder lige bag håndtaget til bryggehovedet, denne kontakt starter pumpen når der skal brygges...
                        Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Sonne wrote:
                          Det er det der er lidt underligt for magnetventilen åbner kun for vandet til kedlen og selvom den ved en fejl ikke lukker ordentligt, skulle der stadig komme vand ud af bryghovedet. Og hvis ikke magneventilen ikke lukker for vandet til kedlen vil der hurtigt stå vand ovenud af kedlen når bryghåndtaget aktiveres.
                          Det har du da ret i ..
                          Mazzer Kony Electronic

Comment

Ups... fik ikke set din lille film... så kontakten virker fint, da pumpen starter....
                            Jamen så må det næsten være den magnetventil som Sonne nævner.
                            Hilsen Andreas

Diverse....

Comment

Tak for de mange svar

BaristaDK: Maskinen har været tændt forinden og er \"mellem-varm\" da videoen er optaget. Jeg bor i Århus C, så hvis du bor i nærheden kunne hjælp være helt fantastisk!

Er der noget specielt jeg skal passe på hvis jeg skal til at pille lidt i maskinen?

Vh Casper
                              ECM Giotto Premium
                              Rancilio Rocky

Comment

Working...
                              X