Opslag

Collapse
No announcement yet.

Begyndermaskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Begyndermaskine

Halløj

Jeg er nået dertil hvor der snart skal investeres i lidt hardware for, at forøge nydelsen af kaffe her på matriklen:-) P.t. nydes der kaffe fra mochakande, og det er jo fint meeen....

Budgette er rimelig begrænset hvilket jo indvirker på mulighederne. (kr2500-3000)

Efter at have læst en masse herinde, kan jeg jo se det er oplagt at gå efter en Silvia eller simonelli. Dog ser det ud til at ikke kan indfris i budgettet, når der også skal være plads til kværn. :-(

Jeg kigger lidt på La Pavoni også da det tiltaler mig med den manualle proces i at bruge den, og det betyder ikke så meget for mig at det tager tid. Jeg kan se at en LA PAVONI Europiccola ligger indenfor budgettet, men er i tvivl om hvordan man håndterer den når der ikke er manometer, og jeg er nybegynder... Er det et skidt valg?

På kværn siden er jeg helt blank så bud på en god begynder, vil jeg sætte stor pris på :-)

simon
    La Pavoni Europiccola
    La San Marco kværn
    Mochakande
    Godt humør!

Re:Begyndermaskine

Jeg har sendt dig en PM da jeg har en Silvia maskine og en Rocky kværn til salg.

Martin
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Comment

Jeg har kigget mig lidt på La pavoni Europiccola. Lurer på om ikke det skal være min føsrte maskine :-) Tønker måske noget med brugt, men er der nogen som har en idé om hvad \"et service\" med pakninger osv koster til sådan en fætter?

Er i tvivl om hvilken kværn jeg skal gå efter. Synes jeg kan læse mig til, at pavoni gerne vil have meget fint kværnet, men hvilke kværne kan klare det tilfredsstillende, uden at jeg skal sælge bilen:-) ?

simon
      La Pavoni Europiccola
      La San Marco kværn
      Mochakande
      Godt humør!

Comment

Jeg har for ikke så længe været i samme problemstilling og vaægte en Silvia som hurtigt blev skiftet ud til en Oscar, da jeg synes det var for besværligt at vente på at Silvia skulle varme op til at steame. Men den overvejelse om det skal være enkelt kedel eller en hx maskine afhænger jo meget af behovet.

Det skal nævnes at jeg aldrig ville overveje en Lever-maskine som den første maskine, da der efter min mening er for mange ubekendte når der skal brygges.

Mit aller sidste råd er: Køb en god kværn først, drik n masse stempelkaffe og aeropress og køb så en espressomaskine når du får råd! Det er en dødssynd her på siden at købe en god msakine og have en dårig kværn;-)
        Til espresso:
        Izzo Vivi mkII m restrictors
        Obel Mito 75mm knive.

Til sort:
        Hario V60
        OE Lido 2 håndkværn
        Chemex
        Diverse stempelkander

Comment

Jeg er på 5-6 år den stolte ejer af en La Pavoni Proffesional, og må sige jeg er glad for min maskine. Det er rigtigt at der er flere parametre der spiller ind på et godt skud, men bestemt ikke noget man ikke kan lære at håndterer. For mig er det en stor nydelse at brygge min kaffe, men det skal også siges at hvis der sidder 6 kaffetørstige gutter, så kan det være tidskrævende at holde deres kopper fyldte :laugh:
          Kort sagt: Hvis du gerne vil have en finger med i hele brygprocessen, og er indstillet på at kæle for hvert enkelt skud, så kan jeg kun anbefalde en sådan maskine. Vær dog opmærksom på om dit behov er at brygge til et par stykker ad gangen eller om du skal brygger til en størrer forsamling. i så fald ville jeg nok vælge en anden maskine.

mht. kværn har jeg købt mig en Ascaso I-steel, som lever op til mine forventninger i forhold til den føromtalte maskine. Der skrives en hel del om vigtigheden af at invisterer i en ordentlig kværn, men har endnu ikke kunnet gennemskue hvilke parametrer folk her vurderer ud fra. Kan kun sige at I-steel maler fint til La Pavonien, og at jeg er yders tilfreds med mit setup :cheer:
          La Pavoni Professional
          Ascaso I-Steel
          Reg Barber stamper

Comment

Et skridt frem og tre/fire tilbage...

Fik investret i en Pavoni europiccola igår til en fin pris. Den ser umiddelbart ud til at være i fin stand. :woohoo: Den ser dælme fin ud i MIT køkken. Egentlig befinder jeg mig i en tilstand af meget stor glæde, og overdrevet koffeinchok! Nøj den er sjov at lege med.

Der er godt nok et stykke vej til der kommer rigtig kaffe ud af den må jeg sige. Da kværnen ikke er købt endnu, \"nøjes\" jeg med forhåndværende bønner (friskmalet fra Kvickly, og ... lavazza) ja tør næsten ikke sige sådan i dette forum. Tænkte dog, at Lavazzaen var nogenlunde fin nok til at det gik. Puha den er noget bittert noget der kommer ud. MEN det skal nok blive bedre med øvelse tænker jeg. Input til brygningen modtages med kyshånd :-)

Nå Kværnen skal på plads og udfra Mickos anbefaling tænker jeg I-steel. Er dog meget modtagelig for andre input, så håber på lidt kloge ord inden jeg farer ud og køber sådan en fætter.

simon
            La Pavoni Europiccola
            La San Marco kværn
            Mochakande
            Godt humør!

Comment

Mht. kværn kan jeg foreslå Ascaso mini\'en som du kan få til ca. 1000 eller lidt mere hvis det er alu versionen.

Jeg har købt en alu selv og den maler ganske storartet.
              Så hvis du er på et budget kan jeg klart anbefale den.

Naturligvis står der også en Mazzer Mini B på ønskesedlen til min La Pavoni - men indtil der er sparet nok sammen kan jeg sagtens \"nøjes\" med Ascaso\'en.

Den larmen ganske vist en del - men kværner meget stabilt. Og Alu\'en matcher Pavonien fint.

Prøv at forhøre dig hos din kaffepusher - du kan sommetider køber dem lidt billigere end liste prisen hvis du spørger. F.eks. udstillingsmodellen.

Jeg kan i øvrigt ikke forestille mig at Lavazza er malet fint nok til Pavonien, da den rigtig nok kræver finere formaling end alm. espresso.
              Hvis vandet løber igennem når du løfter håndtaget efter nogle sek. - så er kaffen for grov.
              Hvis det kun drypper er den ok i formaling
              /Anders
              Lidt fattigere - men meget rigere

La Pavoni Stradivari SPH rosen træ, Reg Barber tamper, Mazzer Mini B poleret & valnød
              Simonelli Appia II - naturligvis "tunet" af Kaffemekka, Reg Barber 58,4mm tamper m. træ, Mazzer Mini B poleret & mahogni
              Hario Siphon
              HotTop 8828B
              Ascaso i-mini alu m. træ til Aeropress

Comment

Tillykke med maskinen. Du skal nok komme efter det med brygningen :cheer:

Mht, til kværn vil jeg blot indskyde at jeg også seriøst havde overvejet ascaso I-mini. At jeg valgte at smide 500 oveni (i forhold til de 1500 som i-mini i poleret alu koster)og købe en I-steel skyldes følgende:

I-steel er i lavet i rustfrit stål (i-mini=alu), indmaden hvor kværnbladene sider er lavet af messing (I-mini=plastik) og at kværnbladene er 54 mm flade (i-mini= 38 mm koniske - skal ikke gøre mig klog på hvad den store forskel er, men synes at være kommet frem til at de førstnævnte kværnblade er at foretrække)

Ud fra de nævnte parametre valgte jeg I-steel frem for i-mini. Om det er de ekstra 500 kr værd skal jeg lade være usagt, men for mig personligt var der ingen tvivl.
                La Pavoni Professional
                Ascaso I-Steel
                Reg Barber stamper

Comment

Stikker lige hovedet ind, og blærer mig med, at jeg har skudt det første shot som faktisk var drikbar.
                  Får nye pakninger mv. hjem til Pavonien i løbet af et par dage, som nok skal hjælpe lidt på resultatet...men det hjalp betydeligt med friskkværnet bønne, og så noget finere end ... Lavazzaen :-)

Nå der er nok et stykke vej til kaffenhimlen endnu, men det går da fremad!

:-)simon
                  La Pavoni Europiccola
                  La San Marco kværn
                  Mochakande
                  Godt humør!

Comment

Working...
                  X