Opslag

Collapse
No announcement yet.

PID eller ej

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• PID eller ej

Har gået og luret i forummet i noget tid og nu er jeg vidst blevet smittet med den der \"opgraditis\"
    Jeg må ha\' en ny maskine.
    På køkkenbordet står der i øjeblikket en ca. 4 år gammel Ascaso Dream, så der burde være mulighed for forbedring. Jeg har lige opgraderet kværnen til en Mahlkönig Vario... det i sig selv gjorde underværker!
    Nu sidder jeg så og kigger på mulige emner. Er blevet lidt lun på VBM Domobar Junior DB hos Risteriet. Virker som en god maskine til mit behov (Primært espresso med en enkelt mælkedrik i ny og næ. Behøver ikke at kunne klare de store selskaber.).
    Men når jeg læser her i forummet bliver jeg lidt i tvivl.

Vil jeg fortryde at købe en maskinge uden PID?

Så vidt jeg kan se, mener dem der har PID, at de ikke ville kunne undvære den. Selv er jeg glad for at nørde lidt med sådan nogen ting.
    Jeg har sådan set råd til at gå op i de større modeller, men jeg synes godt om JuniorDB-konceptet (lille footprint/dual boiler).

Kunne godt bruge lidt hjælp her.

/Søren
    Izzo Alex Duetto
    Mahlkönig Vario

Re:PID eller ej

Jeg har godt nok kun en Silvia, men jeg har monteret en PID på den, og det er en kæmpe forskel. Så jeg kan slet ikke forestille mig ikke at have en PID
    85% of the worlds work is done by people who dont feel very well
    -- Winston Churchill

Comment

For det første bør du klart gå efter PID. Det er hvad der giver dig den stabilitet du formentlig søger. Og derudover er den maskine du nævner, efter min mening, et underligt misfoster. Køb enten en billigere maskine der vil kunne det samme som junior\'en eller gå et skridt op og få noget der virkelig sparker røv :-)
      Mazzer Mini E mod. B
      Mahlkönig K30
      Izzo Alex Duetto II
      Behmor 1600
      Torr Classic Tamper Grenadill

Comment

Tak for jeres input.
        Jeg er også lidt hooked på en PID maskine. Når jeg ser på alternativerne med 2 kedler virker maskiner som VBM super dual PID og Duetta\'en bare som lidt store maskiner i forhold til mit behov. Omvendt vil jeg jo hade mig selv, hvis jeg skyder under målet og skal opgradere igen om et år. Jeg har set en modificeret version af Junioren på systermann.de, men den er oppe i en pris der matcher VBM super dual PID, så det synes jeg heller ikke, at der er den store fidus i (bortset fra at den måske er lidt mere strøm- og pladsbesparende).
        Izzo Alex Duetto
        Mahlkönig Vario

Comment

Hej

Har du kigget på denne her: http://www.bellabarista.co.uk/coffee...ual-boiler.asp

-Jeg har netop bestilt en som afløser for min Silvia PID
          Mvh. Ole

Expobar Leva Dual Boiler - Macap M4D - TORR tamper - Gene Café

Comment

Hmm, den ser da godt nok interessant ud - så gir\' du måske en kop kaffe snart?
            -- Winston Churchill

Comment

Hej Rundskaev..

Først.. stort velkommen til espressobar.

Hva med en La Spaziale S1 Vivaldi II? Den er godt nok en del dyrre end den VBM men har nogle fordele til dit behov.
              Primært espresso med en enkelt mælkedrik i ny og næ
              På en La Spaz kan du nemlig slukke for boileren til steameren og du sparre derved en del strøm. Den er med fast vand og rotationspumpe der larmer en brøkdel af en vibrationspumpe.
              Jeg har en og er en lykkelig mand.

Kasper

Ps.. Og ja, PID..
              Hjemme:
              ECM MICHELANGELO 1grp, WeMo controlled
              La Spaziale S1 Vivaldi II med LED-lys
              Mazzer Robur E

Arbejde:
              ECM Michelangelo 2grp
              Mazzer Major

Comment

Falckmanden wrote:
                På en La Spaz kan du nemlig slukke for boileren til steameren og du sparre derved en del strøm.
                Bum Bum.. så ikke lige ved første øjekast at den VBM også kan slukke for kedlen til steameren.. :blush:
                Hjemme:
                Mazzer Robur E

Arbejde:
                ECM Michelangelo 2grp
                Mazzer Major

Comment

Hej Rundskaev

Velkommen til Espressobar.

For det første vil jeg sige, at uanset hvilken maskine du vælger, vil det være en kæmpe upgrade fra din Dream.

Som du selv er inde på, gælder det om at få defineret sine behov. Nogle er ligeglad med at vente med at steame, andre er ikke - er man ikke, er single boilere jo out. Vil man lege med forskellige brygtemperaturer oveni, er HX også out. Man kan få et Erics device (som primært er rettet mod E61 HX-maskiner), men jeg har set for mange upræcise aflæsninger til, at jeg vil stole på blindt på det. Man kan få HX\'ere med PID, men det har jeg endnu ikke fattet pointen i - hvad med starttemperaturen? Vil du have total kontrol og steame samtidig er dual boilere - med PID - vejen frem, altså hvis man vil det hele. De er dog de dyreste maskiner og fylder også mest på køkkenbordet.

Jeg brugte et halvt år på at indse, at man ikke skal gå på kompromis, så jeg vil ikke anbefale dig, at købe en VBM domobar junior DB, da du mangler PID\'en og steamkedlen er for svag, da effekten af varmelegmet er for lille og 0.75L kedlen er for lille. Jeg er også vild med det lille footprint, idéen med en lille dual boiler og det smukke design, men den vil irritere mig mere i længden, end jeg vil sætte pris på den, da man skal tilpasse sig maskinen for meget...

Hvis du har kronerne, så køb en GS3, vil du ikke have sådan en, synes jeg du skal gå et trin ned. Næste stop på vejen ned hedder La Spaziale S1 Vivaldi II og Izzo Alex Duetto, som begge er veldimensionerede. La Spaz\'en har ikke PID og lille brygkedel, Izzo\'en har dual PID, altså både på steam- og brygkedel. Sidstnævnte har et mindre problem med overophedning af brygvandet, hvis man justerer steamkedeltemperaturen for højt op. Dette, da man til brygkedlen har en forvarmningsrør/HX, som går igennem steamkedlen. Desuden har rotationspumpen det med at gå sig en tur, da den ikke er vild med at suge fra tank.

Lige under de to ligger VBM Super Dual PID, som har PID på brygkedlen og P-stat på steamkedlen. Denne maskine har haft problemer med varmelegemet i steamkedlen, men det er fikset, da de har udviklet et nyt heavy-duty, som kan tåle at køre blottet/exposed. Risten (aka vandfangeren) på drypbakken er et mareridt på alle VBM og selv i den nye med 1.4L steam-kedel (0.9L i den gamle), kan man godt ønske sig mere steam power. Med Gold Pro2 tip er der ingen problemer, men med større eller flere huller, ryger den under 0.5 bar inden du rammer 65 grader. Det problem har man ikke i La Spaz og Izzo Alex Duetto.

Under disse ligger de store HX-maskiner fra Izzo og VBM, Alex og Domobar Super, hhv. 2.0L og 2.7L HX. VBM\'en har fordelen af større kedel og restrictere, der begrænser overophedningen af bryghovedet, så der skal flushes mindre. Der skal ALTID flushes på en HX, og vl man gerne have masser af steam power, skal der flushes meget. Izzo\'en leveres standard med rotationspumpe og vandtank, hvor man selv kan vælge på VBM\'en. Vibrationspumpe og vandtank, eller rotationspumpe og direkte vand. Izzo\'en kan også køre med direkte vand og afløb, men man slipper ikke for vandtanken.

Pre-infusion er en anden ting, man bør overveje. Det er standard på ALLE Faema 61-baserede maskiner, Single boilere, HX\'ere og Dual boilere - alle - om de har roationspumpe eller vibrationspumpe - de har alle pre-infusion. Andre maskiner med pre-infusion har typisk kun muligheden, hvis maskinen er tilsluttet direkte vand og har rotationspumpe. På La Spaz mini Vivaldi kan man dog eftermontere et pre-infusion-kammer.

Jeg fornemmer, at du har luret, at man typisk skal op i de store maskiner for at få den perfomance (læs: konsisente skud og temperaturstabilitet), som vi nørder efterspørger, også selv om de er i besiddelse af en kapacitet, som vi aldrig vil komme til at udnytte til fulde.

Med det i mente, er mit råd at købe så dyrt som muligt - eller i det mindste en tand dyrere end behovet - du vil ikke fortryde det - du får højere komfort og mental ro til at træne din baristateknik - uden at skulle bekymre dig om at \"tilpasse\" dig maskinen.

God fornøjelse med jagten.
                  David Sarinelli

Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

Giesen W1 m. Artisan connection
                  Bullet R1 2.0 IBTS
                  La Marzocco Linea Classic AV 1
                  Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                  Profitec Pro500
                  La Pavoni Professional
                  ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                  Niche Zero single dosing conical burrs
                  DIP DK-40 Bulk

Masser af SSP burrs!

www.espresso-systems.dk

Comment

Hej,

Fin gennemgang. det slår mig dog, at du har glemt Dalla Corte Mini i dine gennemgang omkrnig DB maskiner. Det er dog ikke den meste beskrevne maskine her, men jeg mener da, at et par stykker har den.
                    -- Winston Churchill

Comment

Tænkte præcist det samme. Så både mini og super mini for et par uger siden ved Kontra og ved første øjesyn virkede footprintet noget mindre end min egen duetto.

Blev ret tændt på supermini\'en, som har samme brygkedel/bryg hoved som Dalla Cortes flere gruppers maskiner.

Jeg kender dog hellere ikke så meget til dem.
                      Izzo Alex Duetto
                      Casadio

Comment

Jeg var ikke klar over, at kontra havde dem, men det kunne da godt være man lige skulle stikke næsen forbi der så
                        -- Winston Churchill

Comment

Når nu I nævner Dalla Corte Super Mini, vil jeg da lige linke til denne, som virker ok billig.
                          Rancilio Silvia
                          Mahlkönig Vario

Comment

Fantastisk gennemgang af maskinerne og nogle rigtigt gode bud. Har siddet og luret lidt på Expobar og Dalla Corte Mini. Tog et smut forbi Kontra og dimsede lidt med Dalla Corte. Den har jo ikke PID, men virker alligevel som et godt bud, også når man læser anmeldelsen på Bellabarista. Lige nu hælder jeg nok mest mod enten DC, Expobar DB eller Duettoen.

Er det et stort problem med at rotationspumpen sætter ud på Duettoen hvis den kører på tanken?
                            Jeg tror ikke lige umiddelbart at jeg får koblet den på fast vandforsyning, så det ville absolut være et minus.
                            Izzo Alex Duetto
                            Mahlkönig Vario

Comment

La Spaz\'en har ikke PID
                              Jeg er ikke den store tekniknørd men kalder man så det La Spaz har? Den kan instilles med en grads interval, og det er ikke PID eller hvad??
                              Hjemme:
                              Mazzer Robur E

Arbejde:
                              ECM Michelangelo 2grp
                              Mazzer Major

Comment

Working...
                              X