Opslag

Collapse
No announcement yet.

Bryggefrekvens på Miss Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bryggefrekvens på Miss Silvia

Er der nogen der kan oplyse mig om følgende for en Miss Silvia

1. hvor lang tid går der fra man påbegynder brygningen (når maskinen er varm) til man har en færdig Latte?

2. Og hvor lang tid går der så inden man kan påbegynde kom nr. 2 ?

mvh

Hjalle

Post edited by: hjalle, at: 2007/12/15 17:04
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Re:Bryggefrekvens på Miss Silvia

Nu er det ved at være over et halvt år siden jeg havde en Silvia, men mener da nogenlunde at kan huske at det tog 5-6 minutter at lave en cappuccino eller latte. (inkl. kværning af bønner og rengøring af maskine) Jeg har tidligere postet min Silvia rutine i et engelsk forum. Den kommer lige her, men jeg orker ikke at skrive det om på dansk. Håber du forstår engelsk:

[code:1]- Turn on Silvia and wait at least 20 minutes.
    - Run some water in my cup to preheat, make sure light goes on.
    - Remove portafilter and wipe filter basket dry.
    - Grind, distribute, tamp.
    - Run more water until boiler temperature is OK (Thermometer attached to boiler)
    - Double shot into cappuccino cup.
    - Tun on steam switch about 10 to 15 seconds into the shot.
    - Place cappuccino cup on top of Silvia
    - Remove porta filter and knock out the puck.
    - Run a little water into drip tray to remove the worst ground coffee.
    - Backflush.
    - Bleed about 2 oz of water from steam wand
    - Use the next minute or so to empty drip tray clean filters and clean mess around grinder and Silvia.
    - Fill some milk into pitcher.
    - Start steaming before light would have gone out (Thermometer attached to boiler)
    - Wipe steam wand, and run pump to fill boiler
    - Turn off Silvia
    - Pour Milk
    - Enjoy Cappa.[/code:1]

Med hensyn til spørgsmål nummer 2, vil jeg anbefale at brygge begge espreso skud inden du går igang med mælken, da du ellers skal have boileren op og ned i temperatur flere gang. Men eller kan man rimelig hurtig være klar til at brygge igen ved at køre noget koldt vand igennem systemet for at få boileren ned i bryggetemperatur igen. Det tager måske et minuts tid eller deromkring.

Nu er det som nævnt laaaaaang tid siden jeg rent faktisk har brugt en Silvia, så ret mig endelig hvis nogen af jer med Silvia i frisk erindring har et andet syn på sagen.
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B

Comment

KimH - Lige et spørgsmål om:

Er det for at sikre at din brygge temperatur ikke falder for meget under brygning? Jeg tænker selv på, at under brygning, simpelthen starte steamknappen med det samme, for ikke at nå under de 90 grader før de 25 sek er gået.

...jeg skal lige have overvejet et målesetup til dette. Evt. Schomers hul i filteret så jeg kan få en probe i under selve brygning. Jeg er bange for, at Silvia på 25 sek kan variere ret meget i temperatur. f.eks sagtens fra 96 gr til 85...og det er i hvertfald ikke anbefalelsesværdigt (iflg Schomer)...der mener at variationen bør ligge indenfor 1-2 gr...(jajajaja :-))
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Jeg brygger præcis som Kim Har beskrevet, bortset fra at jeg ikke har noget termometer på min boiler. Jeg arbejder alene ud fra den smule erfaring jeg efterhånden har fået. Jeg har dog prøvet at holde et termometer ind i strålen på et skud, på vej ud af bryghåndtaget, og der er netop derfor jeg er begyndt at tænde steamknappen ca. 8-10 sekunder inde i skuddet. Temperaturen falder ganske vist kun et par grader i løbet af de 25 sekunder det tager at at presse vandet gennem kaffen, men det er nok til, at jeg alligevel har valgt at gøre det til en del af min procedure. På denne måde slutter min brygtemperatur på det samme som jeg starter (måske en anelse højere), og så kommer jeg hurtigere i gang med at steame.

En anden ting jeg har valgt at gøre er faktisk at STARTE med at hælde mælk i kanden og sætte begge dele i køleskabet, før jeg overhovedet går igang med selve kaffen. Hvis kanden er stuetemperatur, kan den godt hæve mælkens temperatur en grad (eller to afhængig af hvilken kande du bruger), når man hælder mælken i kanden før man steamer.

Skal jeg lave to lattes, så laver jeg også begge espressoskud først, og vælger så en LIDT anden strategi omkring steamknappen, for jeg slukker den så når det første skud er færdig. Sjovt nok, er det min erfaring at det andet skud faktisk smager lidt sødere end det første, men jeg antager at det skyldes jeg er hurtigere til at distribuere og stampe anden gang. Så jeg tror ikke bryghåndtaget taber så meget temperatur mens jeg forbereder det andet skud.

Det tager mig lige omkring 5 minutter at lave en stor latte, og det tager knap 8 at lave to.
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
          En anden ting jeg har valgt at gøre er faktisk at STARTE med at hælde mælk i kanden og sætte begge dele i køleskabet, før jeg overhovedet går igang med selve kaffen. Hvis kanden er stuetemperatur, kan den godt hæve mælkens temperatur en grad (eller to afhængig af hvilken kande du bruger), når man hælder mælken i kanden før man steamer.
          Good point. Mine to mælkekander har fast plads på hylden i køleskabet
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hobzon - hvor lang tid efter at kontrollampen er slukket starter du med at brygge?
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
              KimH - Lige et spørgsmål om:

Er det for at sikre at din brygge temperatur ikke falder for meget under brygning? Jeg tænker selv på, at under brygning, simpelthen starte steamknappen med det samme, for ikke at nå under de 90 grader før de 25 sek er gået.
              Det var nu mest for at kunne steame hurtigst muligt efter brygningen. Men hvis du kan slå 2 fluer med er smæk og samtidig sikre en mere temeraturstabil brygning er det da helt perfekt ;-)

Jeg kommer jo helt til at savne Silvia'ens finurligheder når jeg læser denne tråd
              - La Spaziale S1 Dream
              - Bestmax S
              - Ceado E37S
              - Rancilio Rocky SD
              - Hottop B

Comment

KimH wrote:

- Place cappuccino cup on top of Silvia
                - Remove porta filter and knock out the puck.
                - Run a little water into drip tray to remove the worst ground coffee.
                - Backflush.
                - Bleed about 2 oz of water from steam wand
                - Use the next minute or so to empty drip tray clean filters and clean mess around grinder and Silvia.
                - Fill some milk into pitcher.
                - Start steaming before light would have gone out (Thermometer attached to boiler)
                - Wipe steam wand, and run pump to fill boiler
                [/quote]

Hvordan pokker kan du nå alle disse ting efter du er færdig med at køre espressoerne, og maskinen står og varmer op? :huh:
                Jeg har PID'et min maskine så jeg hele tiden kan se temperaturen på kedlen. Når jeg er færdig med at brygge er temperaturen sunket ned til ca 90 grader, og jeg venter så til temperaturen er omkring 125 inden jeg begynder at tappe vandet fra dampdysen. Der går vel ca et minut inden den er deroppe. Din må være utroligt lang tid om det. Har du et stort spændingsfald på den stikkontakt du har maskinen i?
                Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Det er et minut vi snakker om ,ik?

Der er mennesker der kan løbe 100 meter på 10 sek, så kan man vel også skynde sig i et køkken, ik? :whistle: :silly:
                  Administator på espressobar
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino
                  Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                  Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
                    Det er et minut vi snakker om ,ik?

Der er mennesker der kan løbe 100 meter på 10 sek, så kan man vel også skynde sig i et køkken, ik? :whistle: :silly:
                    Det glæder jeg mig fandme til at se d. 26. :laugh:

Comment

LOL

Men hvis du læser mit indlæg, så står der mennesker, og ikke jeg

Post edited by: Roed, at: 2008/01/12 14:31
                      Administator på espressobar
                      Izzo Alex Duetto
                      Toper Cafemino
                      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

RuneL wrote:
                        Hvordan pokker kan du nå alle disse ting efter du er færdig med at køre espressoerne, og maskinen står og varmer op? :huh:
                        Jeg har PID'et min maskine så jeg hele tiden kan se temperaturen på kedlen. Når jeg er færdig med at brygge er temperaturen sunket ned til ca 90 grader, og jeg venter så til temperaturen er omkring 125 inden jeg begynder at tappe vandet fra dampdysen. Der går vel ca et minut inden den er deroppe. Din må være utroligt lang tid om det. Har du et stort spændingsfald på den stikkontakt du har maskinen i?
                        Nu er det ved at være noget tid siden jeg sidst legede med en Silvia... Men så vidt jeg husker fik jeg lidt ekstra tid at løbe på, da der kommer koldt vand i keddelen ved den backflush mm. jeg lavede inden steaming.

Jeg tror nu ikke der er noget galt med strømmen i mit køkken og jeg syntes nu heller ikkea t jeg løber specielt hurtigt :silly:
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

Comment

RuneL wrote:
                          ...
                          Jeg har PID'et min maskine så jeg hele tiden kan se temperaturen på kedlen. ...
                          Hej RuneL, hvad er det for en PID du har sat på? Et kit?
                          Vibiemme Domobar Inox
                          Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:

Hej RuneL, hvad er det for en PID du har sat på? Et kit?[/quote]

Det er den billigste controller fra auberins.com - den fungerer fint og så er den bygget ind i kabinettet så det ser lidt pænere ud end når den hænger på siden, syns jeg.

Billede på flickr

Comment

RuneL wrote:

Hej Rune,

Hvor måler du temp henne ?

På min Silvia med PID måler jeg toppen af kedlen (samme sted som den originale termostat) og mit set temp er 108,5 °C for brygning.

Når jeg skal steame begynder jeg ved ca 142-144 °C

Mvh. Peter

Edit lidt quotesnask

Post edited by: Shotmaker, at: 2008/01/12 16:44
                              Rancilio Silvia - PID
                              Macap MC4 Stepless
                              Behmor 1600
                              Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Working...
                              X