Opslag

Collapse
No announcement yet.

Får i ulvekæder og omvendt

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Får i ulvekæder og omvendt

Hej alle.

Det forekommer lidt skræmmende med de mange "får i ulveklæder" der findes i kaffeverdenen. Under min research for at finde den rigtige espresso-maskine til mit behov er jeg faldet over en del af slagsen, men jeg er sikker på der finde mange flere "derude". Derfor foreslår jeg denne tråd, man så kan bruge som "reference", hvis man finder en "ulv" derude og lige vil checke om det ikke blot er et får i forklædning.

Med får i ulveklæder mener jeg naturligvis maskiner eller udstyr der sælges under et særskildt mærke, men som i virkeligheden er en langt billigere maskines indmad, blot i en anden "indpakning".

Omvendt må der vel også findes ulve i fårklæder, altså ganske fantastiske maskiner eller udstyr hvor disse også markedsføres under et andet prædikat eller indpakning.

Var det en idé at samle disse informationer om maskiner og udstyr til en fælles tråd, så fremtidige købere hurtigt kan checke om de er på vej til at lave deres livs "handel" eller om de er ved at blive taget ved næsen?

Jeg har f.eks. ladet mig fortælle at en Kitchenaid maskine (sælges bl.a. i Magasin, Inspiration og andre steder for 7-9.000,- kroner) i virkeligheden har den samme indmas som i den Gaggia Baby man kan købe andre steder for kun 3.000,- kroner.

Eller at en Cipelletti C500 (kr. 2.000,-) har nøjagtigt den samme indmad som FrancisFrancis maskinerne (f.eks. X1), som man finder i Inspiration og andre "isenkræmmere". Her koster den bare mellem 3.500,- og 5.000,-.

Nu læser jeg også at det samme gælder grindere, og for den sags skyld andre ting - men som nybegynder og ikke specielt informeret køber er man jo prisgivet det forhandlerne fortæller os.

Hvis der allerede findes en tråd med dette emne beklager jeg - jeg har ledt og ikke kunnet finde en sådan, så jeg tænkte det måske var en idé at starte den.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Får i ulvekæder og omvendt

Godt initiativ. Så må vi jo bare håbe at alle begynderne kigger herind og får en sludder og et godt råd med på vejen.

Vi kan vist starte med at advare folk mod at købe "espressomaskiner" fra producenter der laver flere strygejern og hårtørere end godt er?!?
    Et hjerte der banker for espresso...... og med al den koffein så banker det hurtigt!

Comment

Nemlig!

Da jeg skulle have min første espressomaskine gik jeg trygt ned til den lokale Kop & Kande butik og spurgte om vejledning. Jeg endte selvfølgelig med at købe en skod maskine, men det var nu ikke fordi ekspedienten ikke ville hjælpe. Hans viden rakte bare ikke til bedre information.

Jeg havde nok sparet de 2k jeg smed efter en maskine dengang hvis jeg havde fået bedre faglig rådgivning.
      Administator på espressobar
      Izzo Alex Duetto
      Toper Cafemino
      Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
      Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

God idé.

Generelt tror jeg dog cuppajoes anbefaling om, at købe espressomaskiner og andet udstyr fra producenter, der lever af netop dette og fra forhandlere der gør det samme, er en god start. Der er selvfølgelig ingen forhnadlere der har alle mærker og derfor er de selvfølgelig ikke altid helt upartiske. Jeg har dog gode erfaringer med dem jeg har handlet hos.

Jeg har (næsten) et eksempel på den dyre kværn i "billig" indpakning. Jeg ved at Mazzer kværne sælges under forskellige navne. Jeg ved ikke om de er billigere fra nye, men jeg har læst adskillige eksempler på CoffeeGeek med folk der har gjort gode kup på Ebay på disse kværne, fordi sælgeren ikke vidste at han reelt solgte en Mazzer kværn. Jeg ved ikke om de samme handler kan finde sted i Danmark/Europa eller om de rebrandede Mazzer kun findes på det amerikanske marked.

Jeg skal nok lige komme tilbage, når jeg har nogle navne. Måske er der andre der kan hjælpe inden.

EDIT: Så fandt jeg tråden på CG:

I can not comment on the far east MAZZER clones, but the RIO & ASTORIA are very nice, they are unfortunately considerably more expensive than the regular Mazzer line.
        I samme tråd nævnes også at Casadio også sælges som CIMA

Post edited by: MoBak, at: 2007/12/18 09:12
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
        X