Opslag

Collapse
No announcement yet.

Low Tech, High Quality

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Low Tech, High Quality

Hej alle.

Har læst en del om denne lille "kaffemaskine" kaldet en Aeropress lavet af 100 % plastik. Den kan erhverves for blot 320,- gode danske kroner (plus porto - sendes fra sverige).

Jeg har set den rosende omtalt på diverse internationale kaffefora, men er der nogen her på espressobar.dk der har prøvet den? Laver den virkelig så god kaffe som der siges (jeg har hørt det påstået at folk kasserer deres 10.000 kroners espressomaskiner og nu kun laver kaffe med denne "dims". Kan det virkelig være rigtigt? Det er vel ikke espresso man laver med en sådan Aeropress?

Jeg ved godt vi værner om vore investeringer - for alt andet lige... det ville vel være en anelse fjollet at investere titusindvis af kroner i kaffeudstyr, hvis man i virkeligheden kan lave en bedre kop kafe på en plastikdims til 320 kroner, men derfor KUNNE der vel godt være noget om snakken - eller hvad?

Der skal ikke herske tvivl om, at for mig personligt er det en tiltalende tanke at lave kaffe på en rigtig espressomaskine. Det forekommer mig at der er noget håndværksmæssigt over det at lave en kop kaffe der går ud over gode råvarer og indsigt. Det er noget man skal lære, og det er ikke nemt at gøre det rigtigt hver gang. Det rustfri stål, mekanikken, håndværket, og alt det andet der følger med at lave en god kop kaffe på en espressomaskine... det er altsammen noget der appelerer voldsomt til mig - men derfor kan det jo godt være at der er andre måder at lave kaffe på, der fungerer.

Så lad mig høre hvad i mener :huh:
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Low Tech, High Quality

det lyder som en cool lille maskine, men jeg vil altså ikke kalde det som man producere på maskine for espresso. På producentens hejmmeside er der en lille demo video og jeg er ikke imponeret

Men det kan da godt være at den lave glimrende kaffe, specielt til prisen
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Hvis der er nogen der har påtænkt at erhverve sig en, kan den også købes i DK

Endog lidt billigere og læg lidt grønne bønner til, så er fragten gratis....

Kaffe skulle vist være udemærket fra den, men den producerer vist ikke noget crema til kaffen. Og der er vist også nogle udgifter til filtre!

Comment

Jeg har også hørt at den skulle producere virkelig lækker kaffe, med en uovertruffen blød og lækker smag - Men har ikke rigtig noget at gøre med espresso... Jeg regner med at jeg snart skal ud til en ven (med en Rocky+Silvia) som lige har købt en Aeropress
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

LSM wrote:
          Hvis der er nogen der har påtænkt at erhverve sig en, kan den også købes i DK

Endog lidt billigere og læg lidt grønne bønner til, så er fragten gratis....

Kaffe skulle vist være udemærket fra den, men den producerer vist ikke noget crema til kaffen. Og der er vist også nogle udgifter til filtre!
          B) :P
          Jeg bestilte en i går aftens, den er så billig så jeg blev nødtil at prøven den, Jeg skal nok komme med et review når jeg har prøvet den
          Michael EPO Rasmussen

Comment

Hobzon wrote:
            jeg har hørt det påstået at folk kasserer deres 10.000 kroners espressomaskiner og nu kun laver kaffe med denne "dims"
            Det lyder vel meget plausibelt ... jeg kan sagtens forestille mig der sidder mange derude med espressomaskiner i alle prisklasser, som aldrig har fundet ud af at lave espresso -- de vil være lykkelige for at få noget der er bedre og nemmere ...

Kim
            Kim

Comment

micki wrote:
              Hobzon wrote:
              jeg har hørt det påstået at folk kasserer deres 10.000 kroners espressomaskiner og nu kun laver kaffe med denne "dims"
              Det lyder vel meget plausibelt ... jeg kan sagtens forestille mig der sidder mange derude med espressomaskiner i alle prisklasser, som aldrig har fundet ud af at lave espresso -- de vil være lykkelige for at få noget der er bedre og nemmere ...

Kim
              Plausibelt ved jeg nu ikke om jeg syntes det lyder, men der skal da nok værre et par tv-shop elskende, kaffe/espresso-tekniske analfabeter som har skiftet deres fejl køb ud med en Aeropress, men mon der specietl mange mennesker i den kategori som har inversteret i 10K espresso maskiner :huh: .
              Men jeg har iøvrigt meget svært ved at ae hvordan den lille dims kan producere ordenlig espresso, jeg er tilgengæld overbevist om at den kan producere glimrende kaffe/mocca, jeg glæder mig helt sikkert til at prøve den.
              Michael EPO Rasmussen

Comment

Den er også blevet vendt på cofffea.dk!

Comment

Jeg har haft en Aeropress noget tid og haft meget sjov med den. Nej, det er ikke espresso den laver. Overhovedet ikke. Men det er en god stærk kop kaffe, som kan byde på en dejlig tyk mundfølelse og intensitet. Jeg har især haft sjov med at lade vandet køle ned til 70 grader inden det kommes på kaffen og presses - med godt resultat.
                  Jeg ville bestemt aldrig skifte espressomaskinen ud med den, men den er et sjovt alternativ.
                  Klaus Thomsen
                  World Barista Champion 2006
                  Kig ind på vores Blog her
                  The Coffee Collective

Comment

Jeg har haft en Aeropress i et års tid nu. Den er bestemt pengene værd. Men jeg ville nu ikke undvære min espresso maskine til fordel for aeropress'en. Jeg bruger den mest til at tage med på ferie og lignende hvor jeg ikke lige kan komme i nærheden af god kaffe. Som nævnt tidligere kan man ikke kalde det espresso pga. den manglende crema, men smagen er da meget i nærheden. Den laver en glimrende Americano med en meget rund og mild smag. Jeg har på et tidspunkt skrevet lidt mere om Aeropress i den tråd "LSM" henviser til.

/Kim
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

Working...
                    X