Opslag

Collapse
No announcement yet.

Ny Cipelletti C500

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ny Cipelletti C500

Hej alle kaffe eksperter,

Jeg er helt ny inden for den avanceret kaffebrygning, har holdt mig til stempel og senseo indtil nu.

Nu har jeg fået mod på mere og julen bød på en Cipelletti C500 under træet.

Den står nu i køkkenet og venter på at jeg kan få købt noget kaffe til den...

Men hvilken kaffe skal jeg starte med ? jeg har kun en OBH kværn (Type: 2394), så det skal nok være forkværnet. Og hvor køber jeg denne kaffe, bor i Fredericia.

Er der nogle ting som jeg skal være opmærksom på, når jeg går igang?

Og hvordan skal jeg rengøre maskinen og hvor ofte, og hvad med afkalkning?

Det var mange spørgsmål, glæder mig til morgen, hvor jeg kan komme i gang, ser meget frem til min første rigtige expresso og latte.

Med venlig hilsen

Thomas

Re:Ny Cipelletti C500

Hej Thomas,

Velkommen til EspressoBar og tillykke med din nye maskine.

Først og fremmest vil jeg starte med at gøre dig opmærksom på, at det ikke er helt optimalt at bruge formalet kaffe. Ikke for at tage modet fra dig, men nærmere for at gøre dig opmærksom på, at du ikke skal blive for skuffet, hvis ikke lige det lykkes til at starte med. Jeg kender ikke Fredericia, men hvis der er et sted, som selv rister eller får leveret friskristet bønner er det jo klart at foretrække. Særg for at spørg dem hvilket trin på deres kværn de maler på, og husk så dette. Så kan du bede om at få det kværnet lidt finere eller grovere næste gang, hvis det skulle være nødvendigt.

Mht til rengøring kan din maskine ikke backflushes. Hvis ikke du lige ved hvad det er, så er det en måde at skylle sin maskine igennem, hvis den har en trevejsventil. Det har din ikke. Du kan købe noget rensemiddel (fx novodan) samt et blindfilter (vær opmærksom på, at det skal passe til din maskine) og så kan du skylle maskinen ved at holde filteret op mod maskinen udet at spænde det fast, men i stedet at rokke det frem og tilbage.

Mht afkalkning, vil jeg anbefale at du får sat et kalkfilter på maskinen og bruger kildevand. Fx Denice, som fås til 3,95 for 2 liter. Det vil forlænge levetiden på din maskine.

Hvis du er helt nyy, vil jeg anbefale at du læser denne artikel samt denne, hvor du godt kan lære lidt, selvom du lige ahr fået din maskine.

Og så det vigtigste råd af dem alle. Begynd at spare op til en kværn. Den er mindst lige så vigtig som maskinen

God fornøjelse og kom endelig tilbage, når du har flere spørgsmål
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

ThomasS wrote:
      Nu har jeg fået mod på mere og julen bød på en Cipelletti C500 under træet.
      Tillykke med den!!

ThomasS wrote:
      Men hvilken kaffe skal jeg starte med ? jeg har kun en OBH kværn (Type: 2394), så det skal nok være forkværnet. Og hvor køber jeg denne kaffe, bor i Fredericia.
      Jeg er rimelig sikker på at hvis du giver Kaffeagenteren et kald eller en mail, så kan de godt kværne kaffen for dig, ind til du for inversteret i en rigtig espresso kværn

ThomasS wrote:
      Det var mange spørgsmål, glæder mig til morgen, hvor jeg kan komme i gang, ser meget frem til min første rigtige expresso og latte.
      Pas på det er vanedannende det skidt (det staves iøvrigt espresso )
      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

ThomasS wrote:
        Hej alle kaffe eksperter...
        Så er jeg ikke med i din hilsen, for jeg er bestemt ikke en ekspert. Jeg er en helt grøn bønne - men er ikke spor ked af det heller, for jeg har som du, en masse gode oplevelser foran mig.

Men tillykke med det nye udstyr, og velkommen til. Folkene her er mere end meget venlige, så jeg er ikke i tvivl om at du vil føle dig hjemme
        Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
        Østerbro

La Marzocco GS3
        Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej igen,

Tak for velkomsten.

Og med kaffe eksperter, så mente jeg alle som bare ved lidt mere end mig selv - stavepladen bliver selvfølgelig fikset efterhånden som jeg bliver klogere...

Jeg vil prøve at kigge byen igennem i morgen efter en lokal kaffe "pusher", og hvis jeg finder en så kan jeg lige skrive tilbage, så andre i Fredericia og omegn kan få besked...

Med venlig hilsen

Thomas.

Comment

Hej Alle,

Så fandt jeg noget kaffe i en lokal butik. De rister dog ikke selv, men viste hvad jeg kunne starte med.

Og nu har jeg prøvet min maskine og hvor er det en stor tilfredsstilles at kunne lave sin egen espresso, men, jeg syntes ikke jeg får nok crema på kaffen, hvad kan være galt.

Og så skulle jeg prøve at steame noget mælk, Det er sørensen svært !!! Jeg syntes ikke mælken vokser så meget som den gør i de små klip som ligger på nettet og der er ikke noget skum på toppen når jeg stopper, pga. jeg tror den er ved at blive for varm.
            Enhver hjælp er velkommen ...

Mvh Thomas

Comment

Det er højst sandsynligt bønnerne, den er gal med. Enten fordi de ikk eer så friske som man kunne ønske, eller fordi formalingen er lidt forkert i forhold til din maskine. Malede de bønnerne i butikken til dig? Hvad er det for nogle bønner? Nogle fra et kaffemærke eller fra et risteri her i DK? Kender du ristedatoen på dem? Bønnernes friskhed er af afgørende betydning for, om du kan producere tilstrækkelig med crema.

Hvor lang tid tager dit skud om at løbe igennem fra du aktiverer pumpen til du har 6 cl. (hvis du laver dobbeltshots med ca 14-16 gr. kaffe (eller 3 cl.)?

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

Sonne har skrevet en artikel der er at finde her på espressobar.dk kaldet "Beginners Guide til Espressobrygning". Jeg har brugt denne guide som udgangspunkt da jeg skulle brygge mit første skud espresso, og lavede et par fejl, men fandt også hurtigt ud af hvad der var galt.

Kaffe til brug i en espressomaskine skal være malet meget MEGET fint. Langt finere end til drypfilterkaffe og en hel verden finere end til stempelkaffe. Det var netop dette der gik galt med mit første forsøg på at lave et skud espresso. Det er stadig et problem, men hvis jeg stamper med 25-30 kilo, så får jeg faktisk en ganske god kop espresso ud af det, også selv om den langtfra er perfekt.

Jeg tror heller ikke det bliver bedre før jeg får en bedre kværn.

Hvad sker der, hvis du stamper kaffen lidt hårdere i dit portalfilter? Hvor maget kaffe (vægt) bruger du? Hvor lang tid tager selve brygprocessen? Hvor stor en mængde espresso får du ud af det?
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej,

Bønnerne skulle være 100% "arabica"?? Hun sagde at de brugte den samme hjemme ved dem selv...
                  Ristedato, kender jeg ikke, men hun sagde til mig at de fik små partier på 15 kg af gangen og det lød til at komme fra danmark. Hun malede dem for mig til brug i espresso maskiner, som de selv fik... Men som du skriver, så bliver det sikkert ikke helt godt før end jeg får min egen mølle.

Jeg stamper med omkring 15-20 kg, som badevægten siger... og jeg har prøvet at afmåle ca. 14 gram kaffe.
                  Hvor meget skal et portalfilter være fyldt, når den er stampet ?

Så har jeg prøvet at time det, det tager ca. 40. sekunder fra jeg tænder pumpen til den har brygget et dobbelt skud på ca. 6 cl.

Mvh Thomas.

Post edited by: ThomasS, at: 2007/12/27 20:35

Comment

Hej Thomas,

Også velkommen herfra - lækker maskine du fik dig :-)
                    Jeg har kun fået positive tilbagemeldinger fra kunder der har købt den - den slår uden problemer Krups og Bosch maskiner af pinden :-)

Brygtiden du skal sigte efter skal være ca. 25 sekunder for de 6 cl. ved omkring 14 gram kaffe. Prøv eventuelt at stampe lidt 'blidere'....

Når kaffen er stampet er der vel ca. 5 mm. til toppen af filteret....for at få den samme mængde kaffe fra gang til gang vælger de fleste (i hvert tilfælde dem med egen kværn :-) at fylde filteret helt til kanten og stryge af med fingeren - så har man samme mængde hver gang.
                    Men hvis kaffen er formalet på forhånd kan du blive nød til at tilpasse kaffemængden og stampetrykket så du får den rette gennemløbstid på shottet.

Dine problemer med manglende crema stammer med garanti fra bønnernes alder og opbevaringmetode.
                    Rent faktisk får mange kaffebutikker leveret ristet kaffe i store lærredssække og altså ikke pakket i tætsluttende ventilposer. Så står sækkene i baglokalet og bliver udsat for luft (ilt) i dagevis - måske ugevis hvis der er købt stort ind. Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om det er tilfældet hos din kaffeforhandler, men jeg ved det foregår sådan nogle steder - endda i Århus!

Rigtig god fornøjelse med brygningen :-)
                    /Thomas
                    kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

ThomasS wrote:
                      Hvor meget skal et portalfilter være fyldt, når den er stampet ?
                      En god tommelfingeregel er at der skal være ca. 3 mm luft mellem kaffen og brusehovedet. Hvis din espressomaskine har en skrue der holder brusehovedet på plads, kan du nemt kontrollereom skruen laver mærker i toppen af kaffen eller ej.

Læs evt. denne tråd:
                      http://www.espressobar.dk/index.php?...p;catid=3#1853

/Kim
                      - La Spaziale S1 Dream
                      - Bestmax S
                      - Ceado E37S
                      - Rancilio Rocky SD
                      - Hottop B

Comment

Vil da lige smide et billede af et skud fra Cipelletti'en:

/Thomas

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

kaffeagenten wrote:
                          Vil da lige smide et billede af et skud fra Cipelletti'en:
                          Ser ikke dumt ud, Thomas. Hvad er det for et størrelse Duralex glas, du har under dér. 9 eller 16 cl? Det ligner et 9 cl. og i så fald er frihøjden da lidt lav på den maskine, er den ikke?

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

Comment

Det er et 9 cl - og jo der er ikke plads til de største glas under....
                            /Thomas

Comment

kaffeagenten wrote:
                              Det er et 9 cl - og jo der er ikke plads til de største glas under....
                              Det er jeg faktisk glad for at vide. For jeg har været på udkig efter et glas med "målestriber", så jeg kan måle om jeg har den rigtige ekstraktion. Når jeg nu ved at dette glas er på 9cl, så skal jeg altså op omkring den vandrette "rand" i glasset for at have 6cl til et dobbeltskud.

Tak
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Comment

Working...
                              X