Opslag

Collapse
No announcement yet.

Krups med crema :-)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Krups med crema :-)

Hejsa eksperter.

For kort tid siden anede jeg ikke at der fandtes et kaffe univers hvor der blev nørdet så meget rundt i crema, kildevand og double shots som der gør (pænt ment)

Denne uoplysthed resulterede i at jeg kom i besiddelse af en Krups XP2050 som jo i mine øjne var den perfekte kombination af en espresso maskine og en filter brygger.

Men hold da op hvor jeg fik nederen på da jeg begyndte at lure med her på espressobar.dk for umiddelbart var det jo slet ikke espresso jeg gik og bryggede derhjemme :angry:

Men trods mit åbenbart ikke optimale udstyr, som jeg dog er vældigt tilfreds med, har jeg lært en masse spændende triks her på espressobar.dk, som vist kan bruges på alle maskiner og alle ambitionsniveauer Takker for jeres imødekommenhed og venlighed.

Men tilbage til Krups... jeg har set følgende på youtube http://www.youtube.com/watch?v=C8LpAKa_ckI

og der er der da crema for alle gysserne, altså i mine øjne.. og Latte art kan han også lave på sin Krups maskine http://www.youtube.com/watch?v=ODq6G...eature=related

De snakker om et non-pressurized filter hvad er det, og kan jeg få noget ud af at købe et til min maskine..?

mvh

Hjalle
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Re:Krups med crema :-)

Du får mig ikke til at skam rose Krups, Saeco eller andre maskiner i same kategori, men man kan altså godt lave go' kaffe på dem.
    tricket er bare at manden der betjæner maskine skal vide hvad han/hun laver. Jeg havde en bekendt på besøg her den anden dag som havde medbragt sin krups maskine, fordi han gerne ville ha' jeg hjalp ahm med at lave ordenlig kaffe/espresso. vi starede med at bruge en ordenlgi kværn og friske bønner, med den kombination kan man sagtens lave en anstendig espresso. Men med en krups kværn og med gamel bønner er det noget lidt andet.
    Men hvis man ikke kender til andet og man iøvrig syntes det man laver saget godt så kan vi andre nørder sige hvad vi vil for så virker det jo
    Min pointe er at en ordenlig kværn og friske bønner kan gøre en Krups maskine til et glimrende bekendskab.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Jeg kan sagtens følge dig, og ærgrer mig også over at jeg ikke kan komme til det forestående arrangement i "Gylland" så jeg kunne smage noget rigtig god veltilberedt kaffe, men jeg går og venter på at min kone skal nedkomme, og jeg syns det var upassende hvis det skulle ske mens jeg sad i og drak kaffe i den anden ende af kongeriget :-)

Men hvad med "non-pressurized filter " hvad er det, og så er der vel også noget der hedder "pressurized filter" ? :-)

mvh

Hjalle
      Rocky SD
      Behmor 1600

Comment

hjalle wrote:
        Men hvad med "non-pressurized filter " hvad er det, og så er der vel også noget der hedder "pressurized filter" ? :-)
        Non-pressurized filter er et normalt filter. Pressurized filter kaldes også "crema enhancer". Jeg har ikke set sådan ét "live", men det er noget med at der er en dobbeltbund i det og på én eller anden måde inkorporeres der luft i kaffen. Det er altså "kunstig" crema der dannes. Rigtig crema kommer af gasserne fra bønnerne og ikke "udefra" som i et pressurized filter. Man kan se forskel på kunstig og rigtig crema ved at den kunstige er meget lysere end den rigtige.
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at skille et Krups PF ad, men jeg prøvede for sjov at bruge et PF fra en gamel (60'er) Ascaso lever maskine, det passede i størelsen, det gjore en forskel, den var dog ikke så markant som jeg havde regnet med.
          Men mon ikke der nogel tossede amerikaner som har lavde forskelligt tilbehør til Krups maskiner, hvis ikke så kan du prøve om du kan få fat på et PF til en gamel lever maskine som passer til din krups
          Michael EPO Rasmussen

Comment

Nu er det jo heller ikke en Krups kaffekværn der bruges, men derimod en (så vidt jeg kan se) Kitchenaid kværn, der vist nok koster et par tusind kroner. Han er dermed oppe i en langt bedre klasse kværn en den Krups kaffekværn som jeg har stående i mit køkken.

Jeg læste et indlæg fra en bruger på http://www.home-barista.com/, der udtrykte sin store glæde ved at have fulgt de råd andre havde givet ham, nemlig at købe den dyre kaffekværn FØRST. Han havde også købt en billig espressomaskine, og til hans store forundring viste det sig faktisk at han kunne lave ganske fortræffelig kaffe på sin billige maskine. Fordi: at varme vandet og sætte det under tryk - ja det kan næsten alle maskiner mere eller mindre klare (jo man skal måske temperarursurfe for at sikre en stabil og optimal brygtemperatur, men det kan gøres på næsten alle maskiner). Men kaffekværnen - den bør man ikke spare på.

Så han havde købt en Mazzer Mini E, og lavede nu helt fortrinlig espresso på en billig espressomaskine. Naturligvis ville han senere købe en bedre espressomaskine også.

Man kan konkludere, at han gjorde det rigtige - i det mindste i forhold til mig, der har en god begynder-espressomaskine men en fuldstændig håbløs Krups GVX2 kværn (der dog er blevet en anelse bedre efter jeg har haft fingrene i den). Han kan lave kvalitetskaffe, det kan jeg ikke før jeg får en bedre kværn (det får jeg dog forhåbentlig sidst i næste uge).

Og så en anden ting. Jeg har en anden passion her i livet end kaffe (ja - jeg ved jeg burde skamme mig - men det er sandt). Jeg interesserer mig for astronomi, og har efterhånden gjort det en del år. Indenfor amatørastronomien er der også en tendens til at skulle købe de største og mest fantastiske stjernekikkerter, og ligesom indenfor kaffeverdenen, opgraderer folk konstant deres teleskoper og opstillinger (stativer). Der er dog mange der bliver lidt skuffede når de så spørger mig om jeg kan give dem et godt råd mht. hvilken stjernekikkert de skal købe. For jeg svarer som regel: Start med at købe en god håndkikkert (sådan en helt almindelig en man kigger på fugle i)!

Hvorfor nu det? Hvorfor ikke råde dem til at købe et stort og fancy teleskop? Fordi - det giver mening! Det stereoanlæg man bør bruge flest penge på, er det stereoanlæg man har mest glæde af, og det steroanlæg man lytter mest på. Derom kan de fleste sikkert blive enige. Det morsomme er bare at det steroanlæg vi har mest glæde af, og som vi lytter mest til, det er faktisk vores bilradio! Og som oftest er det bilradioen vi slet ikke bruger penge på.

Den kikkert man bruger mest er den kikkert der giver en den største glæde. Håndkikkerten skal ikke stilles op, og den skal ikke indstilles. Man sætter den blot for øjet og lægger nakken bagover.

På samme måde med en kaffemaskine. For mig er det GLÆDEN ved kaffen, glæden ved håndværket, glæden ved smagen der er afgørende - ikke det navn der står på maskinen. IKKE om skummet er lavet på en bodum skumkande eller den er korrekt steamet. Hvis der er microfoam, og smagen er rigtig, så er det LANGT vigtigere end alt muligt andet. Og selv om skummet ikke er helt korrekt, og smagen måske er lidt for sød i henhold til nogles mening... hvis jeg kan lide det jeg producerer, og mine gæster sætter pris på den kaffe jeg laver, så er det LANGT vigtigere end noget andet.

Dermed ikke sagt at det ikke er ufatteligt spændende at beskæftige sig med emnet kaffe, at blive bedre til selve håndværket - at lære mere og blive mere begejstret og ja - måske også lidt mere nørdet! Men det er din EGEN glæde, din EGEN smagsoplevelse der skal være din guide.

Jeg var på besøg hos en bekendt af mig, der havde købt sig en Cipelleti C500 espressomaskine til 2.000,- kroner i julegave. Jeg følte mig jo LIDT bedre, fordi jeg jo havde købt en større maskine. Men han skulle jo have lov at demonstrere "vidunderet". Han startede med at åbne en pose formalet, mellemristet, Blå Cirkel kaffe fra Brugsen. Han brugte et lille målebæger til at måle kaffen op i 12 grams filterkurven. Han stampede det let med den plastikstamper der blev leveret med maskinen, bryghåndtaget blev sat op i maskinen, der herefter blev tændt...

Jeg rømmede mig lidt og skulle til at sige noget til ham om temperaturstabilisering, friskkværnet og nyristet kaffe, og gennemløbshastighed, distribution, channeling, forvarmning af espressokopperne... ja, der var MANGE ting man kunne sige... Han drejede hovedet og kiggede forventningsfuldt på mig med et væg-til-væg-smil klasket over hele femøren, og så vidste jeg... at jeg hellere måtte holde min kæft, så jeg valgte bare at nikke og smile tilbage til ham.

Jeg behøver vel ikke fortælle at kaffen var det rene pjask, men for ham var det som gudernes nektar, og han forsikrede mig om, at han ADLRIG havde smagt bedre kaffe.

Jeg har besluttet mig for, at når vi inviterer ham og hans hustru hjem til os næste gang, så vil jeg advisere ham i forvejen om, at jeg har set andre lave kaffe, og selv er begyndt at praktisere lidt af det de gør. Og jeg er faktisk blevet overrasket over hvor meget bedre det smager. Jeg vil ikke belære eller holde en længere forelæsning (dem er det kun min hustru der skal lide under), men jeg vil vise ham hvordan jeg laver kaffe - og måske ændrer han praksis og oplever en bedre kaffe derhjemme. Måske gør han ikke... men det er også OK. For det er HANS glæde ved det han laver der er afgørende, ikke noget som helst andet.

Det blev en længere snak - men min pointe er altså... man skal ikke måle sig i forhold til andre, når det handler om ting der giver DIG nydelse. Hvis du er blot en tiendedel så glad for din maskine, som jeg er for min, eller som min ven er for hans - så er du lykkens pamfylius. Jo - jeg ville gerne have råd til at købe en maskine til 45.000,- men jeg tror ikke den gør mig gladere for kaffe :woohoo:

Så hvis den kaffe vi laver på vor espressomaskiner giver os glæde - så skal vi heller ikke skamme os over at glæde os. Omvendt - hvis vi ikke er tilfredse - ja så skal vi naturligvis gøre noget ved det, efterhånden som vi får- eller tager os råd til det.
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Godt skrevet, Henrik Men jeg tror nu sagtens du, på en fin og "uprovokerende" måde, kunne have lært lidt fra dig :-) Men det kommer jo nok, når han kommer og besøger dig!

Jeg følger dig helt i alt det andet - Det er glæden og hyggen det kommer an på. Det er et ritual at lave kaffe, ja endda at gøre maskinen ren når man er færdig med maskinen for dagen

Jeg har købt mig en Imex kafferister, og efter nogle riste, ærgede jeg mig over at jeg ikke bare købte en Gene Cafe eller HotTop til at starte med - Men jeg synes nu alligevel, at det er hyggeligt at udføre kafferistningsritualet i min garage, selvom det er lidt for ofte - Jeg rister to gange i træk, men det skal sgu nok være tre for at jeg ikke skal riste for ofte ;P
              Sort som en panter, sort som slanter
              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
              Sort som piloten I en Tie Fighter
              Sort som pletterne på Pongo
              Sort som alle andre end Tintin I Congo
              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Tak...

Nu er det jo ikke for at bashe dem, der har det helt rigtige udstyr til de store penge... for der skal da ikke herske tvivl om, at jeg er DYBT misundelig, og håber engang selv at få råd. Jeg argumenterer heller ikke for at kvaliteten er den samme om man laver kaffe på en Krups og så sammenligner det med kaffen fra en maskine med dobbeltkeddel eller HX og E61 gruppehoved - for der er jo en grund til at man producerer de dyrere og bedre maskiner.

Jeg synes bare det er vigtigt ikke at glemme glæden ved at lave en kop kaffe. Jeg husker da endnu hvor glad jeg var, da jeg lavede min første kop Senseo - og den glæde... den var ægte, også selv om jeg i dag er ENDNU gladere ved at lave en kop kaffe på min nye Silvia.
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
                  Jeg synes bare det er vigtigt ikke at glemme glæden ved at lave en kop kaffe. Jeg husker da endnu hvor glad jeg var, da jeg lavede min første kop Senseo - og den glæde... den var ægte, også selv om jeg i dag er ENDNU gladere ved at lave en kop kaffe på min nye Silvia.
                  Jeg kunne ikke være mere enig, jeg syntes du har fat i en rigtig vigtig pointe, det handler vel grundlæggende om gælden ved kaffe, både at lave den og drikke den. Så er det bare et spørgsmålom hvilket niveau man er på.
                  Michael EPO Rasmussen

Comment

Og smagen - ja den bliver jo bedre og bedre, lige som man sikkert også med tiden og med bedre udstyr, bliver bedre istand til at identificere nuancerne i smagsoplevelsen.
                    Østerbro

La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario

Comment

Det er nu gået op for mig at Krups kun medleverer Pressurized filters til deres maskiner, og altså derfor også til min.

Ham på videoen buger dog et alm, non-pressurized filter. Det er dog ikke en std. "reservedel" til min maskine, men jeg har på netet fundet et non-pressurized filter som burde passe til min maskine, og bestilt det, så nu er jeg spændt på om jeg skulle vær heldig at få noget rigtig crema snart :-)

Hjalle
                      Rocky SD
                      Behmor 1600

Comment

Det lyder spændende, glæder mig til at høre om resultatet.
                        Michael EPO Rasmussen

Comment

hjalle wrote:
                          ...så nu er jeg spændt på om jeg skulle vær heldig at få noget rigtig crema snart :-)

Hjalle
                          Nu fremgår det (vist) ikke af tråden, hvilke bønner du bruger. Når du nu får et alm. filter til din maskine risikerer du slet ikke at få noget crema, såfrem du ikke bruger friskristet og friskkværnet kaffe. Bare lige en advarsel, så du ikke bliver for skuffet

Har du din egen kværn, eller køber du formalet kaffe?
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg lider som Hobzon under en krups kværn.. så nu må vi se.. ellers må jeg jo prøve at købe nogen malede bønner hvis jeg kan finde et godt sted at gøre det..

puha... den er sgu ikke nem denne her kaffe verden..

hjalle
                            Rocky SD
                            Behmor 1600

Comment

Og til EPO... jeg skl nok melde tilbage med resultatet... crema eller ej. :-)

Hjalle
                              Rocky SD
                              Behmor 1600

Comment

Working...
                              X