Opslag

Collapse
No announcement yet.

Silvia - ingen damp eller vand fra steamwand - LØST

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Silvia - ingen damp eller vand fra steamwand - LØST

Hej

Jeg faldt lige over siden her, og efter at have læst og fundet masse af inspiration, mente jeg at Silvia skulle findes frem fra skammekrogen. Hun bliv pakket væk ifm. med flytning og var ikke lige blevet pakket ud endnu. Men nu kunne jeg god drikke en ordentlig kop kaffe.

Efter næsten 1 år (ja, jeg ved det godt, jeg skulle skamme mig) var det skønt med en kop espresso. Jeg havde heldigvis stadig lidt grønne bønner på lager.

Jeg syntes så lige så godt jeg kunne give hende en grundig rengøring, og ifm. afkalkning fandt jeg til min skræk ud af, at jeg ikke kan få hverken vand eller damp ud af damprøret.

Spørgsmålet er så om det bare er røret som er stoppet eller andre mekaniske problemer. Kan jeg 'bare' løsne møtrikken under maskinen, trække damprør ud og så åbne for vand/damp for at se om der er hul igennem ?? Eller skal jeg prøve noget andet.

Gode råd efterlyses.

Post edited by: smokeasaurus, at: 2008/01/07 17:56

Re:Silvia - ingen damp eller vand fra steamwand

Jeg har ikke selv prøvet at skille min Silvia ad endnu, men det forekommer mig at jeg har læst at den efter længere tids stilstand skal "primes" som når man modtager den første gang.

Har du manualen endnu, der forklarer hvordan dette skal gøres?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Joh, den er vist et eller andet sted i reolen. Jeg må prøve, at rode efter den.

Comment

Så slipper du for at lede reolen igennem :-)
        Administator på espressobar
        Izzo Alex Duetto
        Toper Cafemino
        Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
        Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Takker mange gange.

Desværre tror jeg ikke, at det er nok at prime. Der er jo ingen problemer med at brygge espresso.

Så jeg afmonterer damprør og lægger det i eddike i nat. Så må jeg se hvad morgendagen bringer.

Comment

Kan du puste igennem damprøret? Det er jo trods alt en hurtig måde at konstatere på, om der er hul igennem.
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej Smokeasaurus,

Hvis rensning af selve damprøret ikke hjælper ligger problemet i 3-vejs ventilen. Jeg ser ofte at maskiner der bliver afkalket og som normalt sjældent eller aldrig er blevet afkalket får problemer med 3-vejs ventilen der stopper til pga. de mange løsnede kalk-aflejringer. Jeg er sikker på dette også er problemet i dit tilfælde.

Det er dog rimelig nemt selv at klare. Jeg fandt denne side som udførligt og med gode billeder forklarer hvordan du gør:
              http://www.coffeeco.com.au/articles/repair.html

Kig under 'SOLENOID VALVE REPAIR '
              /Thomas
              kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

Synes det er KANON at se Kaffeagenterne gå ind og yde support på en maskine i måske ikke engang selv har solgt. Det er anbefalelsesværdigt, og et eksempel der er værd at følge.

Sådan!
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hobzon wrote:
                  Synes det er KANON at se Kaffeagenterne gå ind og yde support på en maskine i måske ikke engang selv har solgt. Det er anbefalelsesværdigt, og et eksempel der er værd at følge.

Sådan!
                  Helt ening, max respekt respekt til Kaffeagenterne her fra!! B)
                  Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Tak for de mange gode råd.

Det viste sig heldigvis bare at være kalk som havde stoppet damprøret. Da det blev afmonteret og jeg bankede lidt på ventilen, faldt der nogle kalkaflejringer ud. Jeg benyttede chancen til at få renset damprør godt i eddike. Nu er det hele samlet igen. Og det hele VIRKER.

Det ser dog ud til at mælkekande, termometer mm er forsvundet under flytning, så jeg må vist handle lidt på nettet.

Nogen anbefalinger på mælkekandestørrelse, hvis den skal bruges på Silvia'en.

Comment

smokeasaurus wrote:
                      Tak for de mange gode råd.

Det viste sig heldigvis bare at være kalk som havde stoppet damprøret. Da det blev afmonteret og jeg bankede lidt på ventilen, faldt der nogle kalkaflejringer ud. Jeg benyttede chancen til at få renset damprør godt i eddike. Nu er det hele samlet igen. Og det hele VIRKER.

Det ser dog ud til at mælkekande, termometer mm er forsvundet under flytning, så jeg må vist handle lidt på nettet.

0,3 og 0,6 l er mine fortrukkene, Silvia eller ej
                      Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

EPO wrote:
                        0,3 og 0,6 l er mine fortrukkene, Silvia eller ej
                        Enig. Det er rart at have én til når du skal lave én cappuccino/latte (0,3) og én til to (0,6).
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Også enig - synes det er væsentlig lettere at skumme lidt mælk i en lille kande en lidt mælk i en stor kande.
                          Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

smokeasaurus wrote:
                            Jeg vil anbefale dig en 0,3l hvis du mest laver én cappa eller latte ad gangen og 0,6l hvis du laver 2 drinks eller 1 kæmpe latte ad gangen.

Jeg bruger næsten altid kun min 0,3l og kunne af og til godt bruge en der er lidt mindre til at steame små portioner til 1/1 og lignende drinks.
                            - La Spaziale S1 Dream
                            - Bestmax S
                            - Ceado E37S
                            - Rancilio Rocky SD
                            - Hottop B

Comment

Jeg har foreløbig kun en 0,6 kande, men vil helt sikkert kikke mig omkring efter en 0,3 liter kande efter at have læst ovenstående. Tak for det!

Jeg kunne næsten selv have regnet det ud, for hvis jeg skummer til en Cappuccino, så skal jeg være meget forsigtig for ikke at få mælk ud over det hele.
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Comment

Working...
                              X