Opslag

Collapse
No announcement yet.

For store shots

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• For store shots

Har en miss Silvia og en Rocky, og har for en måneds tid siden anskaffet mig en Gene Café.
    Jeg går og er irriteret over, at mine shots bliver for store, hvis jeg kører på 25 sek. Nu kører jeg mellem 20-23 sek. for 60 ml. Jeg ligger på 1 over 0-punktet på min Rocky og stamper så hårdt jeg kan.
    Problemet kom ca. på samme tidspunkt jeg fik min Gene Café. Men jeg kan ikke helt se, hvorfor der skulle være en sammenhæng. Måske der er nogle der har en idé til, hvad der kunne være galt?

Re:For store shots

Har du ændret på indstillingen af din kværn efter du begyndte at riste med gene'en?
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

jeg glemet helt at ønske dig tillykke med dit første indlæg!!
      Det er her med gjort
      Michael EPO Rasmussen

Comment

Efter problemet opstod tjekket jeg Rocky'ens 0-punkt.

Comment

hmmm hvordan ser kaffe ellers ud, er crema'en ok?
          Michael EPO Rasmussen

Comment

Hvor frisk er din kaffe når du kværner den ... ifht inden du fik GC'en??

Og velkommen til ...
            Administrator på EspressoBar
            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
            Mazzer Kony Electronic

Comment

Den ser god ud og smager også godt. Kaffen er frisk -jeg rister ca. en gang om ugen.

Comment

Hvilken kaffe brugte du før?? ... har du prøvet den igen?? ... syntes ikke der bør være så stor en sammenhæng mellem GC'en og dit problem.
                Administrator på EspressoBar
                Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                Mazzer Kony Electronic

Comment

Jeg tror Zacho mente inde du begyndte at riste på gene'en. hvor lang tid lader du kaffe hvile inden du begynder at bruge den
                  Michael EPO Rasmussen

Comment

Hej Frederik

Velkommen til. Det er fedt at se så mange nye medlemmer i dennee tid B)

Jeg rister også selv og oplever at der kan være stor forskel på hvor fint forskellige espressoblends skal kværnes. Specielt da jeg ristede på en I-Roast 2 oplevede jeg at Rocky'en skulle indstilles en del finere i forhold til friskristet kaffe fra risteriet.dk. En anden ting jeg syntes at have bemærket er at jo mørkere der ristes, des finere skal der kværnes....

Vi har tidligere diskuteret et lignende Rocky problem i en anden tråd. Måske der er hjælp at hente her: http://www.espressobar.dk/index.php?...mp;catid=2#970

/Kim
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

Comment

Kaffen hviler 2 dage inden jeg bruger den. Før jeg fik min Gene Café bestilte jeg ristede bønner fra Kaffeagenterne.

Comment

Hej Frederik,

Kan den store volumen på shot'sene skyldes den større mængde crema?

Jeg vil muligvis tro at dit nulpunkt på Rocky ikke ligger hvor du tror - 'normal' gennemsnitlig kværning til espresso på Rockyen ligger på omkring 7-8 på skalaen...
                        /Thomas
                        kaffeagenterne.dk - onlinesalg af rå og ristet kaffe samt udstyr.

[img size=300]http://www.kaffe-agenterne.dk/images/kaffeagenterne-logo_lille.gif[/img]

Comment

kaffeagenten wrote:
                          Hej Frederik,

Jeg vil muligvis tro at dit nulpunkt på Rocky ikke ligger hvor du tror - 'normal' gennemsnitlig kværning til espresso på Rockyen ligger på omkring 7-8 på skalaen...
                          Hvis gevindet på en Rocky har 2 steder at "starte" kan du prøve at skrue "overdelen" helt af (vær meget opmærksom på hvor gevindet "slipper" underdelen) og dreje overdelen 180° og skru den på igen.
                          Så skulle nulpunktet gerne have flyttet sig.

/Peter
                          Rancilio Silvia - PID
                          Macap MC4 Stepless
                          Behmor 1600
                          Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Mange tak for jeres gode råd. Jeg blev inspireret til at tjekke 0-punktet igen og må indrømme, at jeg havde taget fejl med to trin. Så nu kører det perfekt igen. Tak for rådet.

Comment

Working...
                            X