Opslag

Collapse
No announcement yet.

Tips til afmontering/rensning af E61 bruserdækken

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tips til afmontering/rensning af E61 bruserdækken

Hvis du ikke har renset dit bruserhoved og bruserdækken/pakning det sidste halve år, ser det sikkert således ud:

eller sådan her:

Føj for den lede – mon det blir dernede?

Man kan med fordel gøre det til en vane at rense bruserhoved og bruserdækken/pakning med jævne mellemrum. Tænk på hvad jævnlig backflushing – eller rettere mangel på samme – gør ved smagen af dine espressoskud.

MEN hvordan får man bruserdækken og pakning ud E61 gruppehovedet. Ja, den kan være en genstridig fætter at få ud, men prøv følgende tips.

Bruserdækknet er lettest at få ud når maskinen er varm, men der skal ikke så megen erfaring til før man finder ud af at E61 gruppehovedet bliver temmelig lunt - pas på nallerne!

Afmontering – metode 1:
    Tag en skruetrækker og placer denne så tæt på gruppehovedpakningen som muligt. Vrik så nedad med kanten af gruppehoved som modhold. Både bruserdækken og pakning skulle så gerne komme ud sammen.

PAS PÅ: på billedet ses det at skruetrækkeren er alt for nær den nederste kant på bruserdækkenet, hvilket meget let kan ødelægge brusernettet i bunden af bruserdækkenet.

Afmontering – metode 2:
    Den metode jeg selv foretrækker er, at tage 2 teskeer og placere disse i hver side, så tæt på gruppehovedpakningen som mulig. Vrik så nedad som i metode 1. Det at man påfører trykket i begge sider gør, at bruserdækkenet lettere løsner sig.

Rens så bruserdækken og pakning i opvaskemiddel eller læg det i backflush vaskemiddel (Novadan el. lign).

Påmontering:
    Dette kan også godt drille lidt, men det letteste er at tage sin filterholder uden filterkurv. Læg så bruserdækken påført pakning i filterholderen og sæt filterholderen i gruppehovedet på normal vis.

Så er køkkenalteret klar til det næste ”God Shot”.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Re:Tips til afmontering/rensning af E61 bruserdækken

Hehe ... sidder bare og venter på mine pakninger og screens skal dukke op .... skal ikke igang med noget før jeg har backup.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

Glimrende beskrivelse. Jeg bruger lige nøjagtig metode 1. Det virker fremragende og er superlet...
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg ved godt man regelmæssigt bør gøre det - Men hvor slemt er det når man bruger cafiza e.l.?
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
          Jeg ved godt man regelmæssigt bør gøre det - Men hvor slemt er det når man bruger cafiza e.l.?
          Ikke lige så slemt som hvis ingenting brugte. :laugh: Du har ret og du behøver jo ikke at rense hver gang du backflusher (med cafiza, Novadan etc) men der bliver ophobet en del snask over tid.
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

Comment

Jeg bruger Novadan og det tager som Sonne også siger det meste. Men især rundt langs kanten nede i brusehovedet sidder der altid lidt tilbage. Du kan også se på Sonnes billede, at det er dér det er hårdest angrebet. Udover brusehovedet kan jeg godt lide at få selve gruppehovedet oppe under brusehovedet skrubbet. Det hjælper rigtig godt at skrubbe det med en hård børste med noget Novodan... Jeg gør det hver 3.-4. gang jeg backflusher. Dvs ca en gang om måneden
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Jeg bruger Pällo coffee tool efter hvert shot og backflusher hver gang jeg er færdig med at bruge maskinen, dog kun med vand. Cafiza bruger jeg ca. hver måned eller måske en anelse mere... Er ret imponeret over hvor meget skidt der kommer ud :S

Oscars showerscreen sidder fast med en skrue - De skruetrækkere jeg har som passer er for lange, så jeg skal lige have købt mig en kort en, så får shower screen sig en tur!
              Sort som en panter, sort som slanter
              Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
              Sort som piloten I en Tie Fighter
              Sort som pletterne på Pongo
              Sort som alle andre end Tintin I Congo
              Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Jeg må indrømme at jeg blev nysgerrig og gik straks igang med at pille af.
                Øv, øv jeg kom til at bukke kanten rundt omkring bruserdækken

Nu kan jeg ikke lave kaffe.

Jeg fik det efterfølgende korrekt afmonteret, pakningen var også noget træt og hård i det.
                Jeg skal have mig et nyt, nogle gode bud på hvor jeg kan få fat på det og en ny pakning asap.
                Jeg bor nord for København.

Har lige set på risteriet´s hjemmeside.
                De har det ikke listet deres hjemmeside over reservedele.

Comment

Pakning til hvilken maskine?
                  Fortid
                  La Marzocco GS3
                  Casadio Macinadosatore Istantaneo
                  Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                  Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                  Pullman/Synesso ridgeless
                  Bumper TS
                  Motta Knockbox
                  Nutid
                  Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                  French Press-Bodum 4 cup

Comment

Sorry, ECM Giotto

Comment

Mazzer Kony Electronic

Comment

Rattrapante wrote:
                        Sorry, ECM Giotto
                        Ahh ... http://www.kafferisteren.dk/udstyr.aspx

Har selv bestilt ... men ved ikke om de nogensinde kommer?!?!?
                        Mazzer Kony Electronic

Comment

Risteriet har også både brusedækken og pakning til standard E61 gruppehoved selvom det ikke figurerer på hejmmesiden.
                          Der kan være lidt forskel på tykkelsen af pakningen. De fleste bruger 8mm pakniner (heriblandt ECM Giotto) mens Izzo gerne vil ha 8,5 mm pakning i deres gruppehoveder.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          La Pavoni Professional
                          BLOG

Comment

Sonne wrote:
                            Risteriet har også både brusedækken og pakning til standard E61 gruppehoved selvom det ikke figurerer på hejmmesiden.
                            Der kan være lidt forskel på tykkelsen af pakningen. De fleste bruger 8mm pakniner (heriblandt ECM Giotto) mens Izzo gerne vil ha 8,5 mm pakning i deres gruppehoveder.

Top, mange tak for hjælpen med de hurtige og brugbare svar.
                            Jeg ringer til dem i morgen.
                            Det vil ikke være den store omvej for mig på vej hjem.

Comment

ChrZacho wrote:
                              Rattrapante wrote:
                              Sorry, ECM Giotto
                              Ahh ... http://www.kafferisteren.dk/udstyr.aspx

Har selv bestilt ... men ved ikke om de nogensinde kommer?!?!?
                              Halløj igen

Risteriet har desværre ikke brusedækken på lager.

Kafferisteren tager ikke telefonen. Hvor længe siden er det du har bestilt ved ham?

Jeg ville jo super gerne have stumperne hurtigt hvis det kan lade sig gøre.
                              Alternativt må jeg jo se om jeg kan bestille det et sted.

Comment

Working...
                              X