Opslag

Collapse
No announcement yet.

VBM Domobar Super Duel boiler/PID

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• VBM Domobar Super Duel boiler/PID

Så er VBM Domobar Super Duel boiler/PID landet - i Sverige. Til 20.000 Svenske kr.

Så kan det vel ikke vare længe!
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

Re:VBM Domobar Super Duel boiler/PID

Det er lige knap 16.000 danske kroner, så den Svenske forhandler der har fået den på lager kan ikke være specielt billig.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
      Det er lige knap 16.000 danske kroner, så den Svenske forhandler der har fået den på lager kan ikke være specielt billig.
      Nej, det ser det heller ikke ud til hvis man ser på prisen af de andre maskiner de har.
      La Marzocco GS/3 AV
      Mahlkönig K30 Vario
      Mahlkönig Vario Home m/stålknive
      La Pavoni Professional
      Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
      BLOG

Comment

Den der er linket til der har jo osse vibrationspumpe og vandtank, til den pris findes der jo andet spændende osse
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

øhhhm det der PID-måling...bør det ikke foregå i selve gruppehovedet hvis det skal være helt præcist?

Der står på den svenske site at maskinen måler temperaturen i kedlen.....så er det lidt samme system som i min brewtus hvor det så er en beregningsformel fra fabrikken som gør udslaget på displayet.

Så er 16 kilo sandelig en del gysser...også selvom de er danske.

En Expobar Brewtus II som også er dobbeltkedel koster til sammenligning ca 1400€ leveret til døren fra Holland..da den ikke forhandles i DK.

-men det er jo et valg man må tage og så have det godt med det indtil man skal opgradere igen
          B)
          Expobar Brewtus II
          Macap MC4 stepless
          Gaggia MDF
          Heartware Precision
          Izzo tamper custom made konveks 58,4mm

Comment

Tillad mig at forsøge mig med en forklaring. Hvis jeg tager fejl i følgende, vil jeg meget gerne have det at vide:

PID er et akronym der dækker den noget mere kryptiske betegnelse: \"proportional-integral-derivative\". En PID kontroller forsøger at korrigere den variation der er mellem en målt værdi og en ønsket værdi ved at beregne og derefter aktivere en korrektion, der efterfølgende justerer (for espressomaskinens vedkommende) kedlens temperatur.

Hvor en traditionel termostat har et udsving på mellem 6° og 8° (f.eks. at den tænder ved 90° og slukker ved 98°), så vil en maskine med PID have en meget mindre variation på 0,1° til 0,5°.

Det fald der er i temperaturen på brygvandet fra kedel til gruppehoved er relativt konstant, og noget man nemt kan kompensere for ved at øge temperaturen i kedlen. Hvad der er sværere at styre, er temperaturudsvingene på en maskine med traditionel termostat.

Derfor bruger man PID kontrollere, fordi de sikrer en langt mere stabil temperatur.
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hobzon wrote:
              Tillad mig at forsøge mig med en forklaring. Hvis jeg tager fejl i følgende, vil jeg meget gerne have det at vide:

PID er et akronym der dækker den noget mere kryptiske betegnelse: \"proportional-integral-derivative\". En PID kontroller forsøger at korrigere den variation der er mellem en målt værdi og en ønsket værdi ved at beregne og derefter aktivere en korrektion, der efterfølgende justerer (for espressomaskinens vedkommende) kedlens temperatur.

Hvor en traditionel termostat har et udsving på mellem 6° og 8° (f.eks. at den tænder ved 90° og slukker ved 98°), så vil en maskine med PID have en meget mindre variation på 0,1° til 0,5°.

Det fald der er i temperaturen på brygvandet fra kedel til gruppehoved er relativt konstant, og noget man nemt kan kompensere for ved at øge temperaturen i kedlen. Hvad der er sværere at styre, er temperaturudsvingene på en maskine med traditionel termostat.

Derfor bruger man PID kontrollere, fordi de sikrer en langt mere stabil temperatur.
              Helt spot on Hobzon. Jeg er også enig i, at det i princippet er ligegyldigt, at den måler på kedlen, så længe varmetabet ned gennem bryghovedet er konstant.

Hvad jeg måske ikke helt kan gennemskue på stående fod er, om gentagne brygninger vil have en indflydele på dette varmetab?

Man kan selvfølgelig montere et termometer på bryghovedet også for at holde øje med temperaturen der.
              Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

nicolai.norrid wrote:
                En Expobar Brewtus II som også er dobbeltkedel koster til sammenligning ca 1400€ leveret til døren fra Holland..da den ikke forhandles i DK.

-men det er jo et valg man må tage og så have det godt med det indtil man skal opgradere igen
                B)
                Nicolai, vi snakkede lidt om Brewtus i denne tråd for ikke så længe siden.

Jeg tror der er flere, der kunne være meget interesseret i at høre mere om din maskine, dine erfaringer med den, hvor den er købt, og selvfølgelig se lidt billeder af den. Kan vi ikke lokke lidt med dig der?

Black coffee rules...

Comment

Jeg har fået min LaPavoni opgraderet med den nye PID.... HURRA.... :woohoo: :laugh: Det er stadig så nyt, at jeg ikke her kan komme med de vise ord. MEN jeg kan sige at det virket til den er meget temperatur stabil, det er ikke nødvendig at fluse - hælde vand ud - inde en ny brygning. Og indtil nu har jeg kun lovprisende ord for maskinen. Jeg er ikke helt sikker på hvornår jeg går i sang i aften... Hvor mange shots skal der til for at holde sig vågen natten over ??? KiHa - I øvrigt røg håndkværnen til fordel for Mazzer:silly: :woohoo:

Comment

Ehhh .. en levermaskine med PID ... får vi ikke lige et billed ... hmy:
                    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                    Mazzer Kony Electronic

Comment

Jamen min kære Søren, jeg havde da den opfattelse at brugerne herinde kunne huske alle trådene i hovedet:blink: :blink:

Kig eftr denne tråd her

der er mere info.

billede af maskinen har været postet på vis mig dit kaffesetup, men er åbenbert forduftet på et tidspunkt:S :S
                      Jeg poster et foto her
                      Expobar Brewtus II
                      Macap MC4 stepless
                      Gaggia MDF
                      Heartware Precision

Comment

og her
                        Expobar Brewtus II
                        Macap MC4 stepless
                        Gaggia MDF
                        Heartware Precision

Comment

Nåja, den er jo odificeret med naked PF i dagens anledning.

De originale er med vinklede håndtag
                          B) B) B)
                          Expobar Brewtus II
                          Macap MC4 stepless
                          Gaggia MDF
                          Heartware Precision

Comment

oops - sorry. Jeg bemærkede kun du havde postet i den nylige tråd, hvor vi snakkede Brewtus....

Jeg har læst de fleste tråde herinde, men det er åbenbart ikke det hele jeg kan huske...

Det ser ud til, at den har meget høje fødder??

Black coffee rules...

Comment

Husk lige subject for denne tråd
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...