La Marzocco GS/3 AV
Mahlkönig K30 Vario
Mahlkönig Vario Home m/stålknive
La Pavoni Professional
Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101 BLOG
Det er lige knap 16.000 danske kroner, så den Svenske forhandler der har fået den på lager kan ikke være specielt billig.
Nej, det ser det heller ikke ud til hvis man ser på prisen af de andre maskiner de har.
La Marzocco GS/3 AV
Mahlkönig K30 Vario
Mahlkönig Vario Home m/stålknive
La Pavoni Professional
Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101 BLOG
øhhhm det der PID-måling...bør det ikke foregå i selve gruppehovedet hvis det skal være helt præcist?
Der står på den svenske site at maskinen måler temperaturen i kedlen.....så er det lidt samme system som i min brewtus hvor det så er en beregningsformel fra fabrikken som gør udslaget på displayet.
Så er 16 kilo sandelig en del gysser...også selvom de er danske.
En Expobar Brewtus II som også er dobbeltkedel koster til sammenligning ca 1400€ leveret til døren fra Holland..da den ikke forhandles i DK.
-men det er jo et valg man må tage og så have det godt med det indtil man skal opgradere igen
B)
Expobar Brewtus II
Macap MC4 stepless
Gaggia MDF
Heartware Precision
Izzo tamper custom made konveks 58,4mm
Tillad mig at forsøge mig med en forklaring. Hvis jeg tager fejl i følgende, vil jeg meget gerne have det at vide:
PID er et akronym der dækker den noget mere kryptiske betegnelse: \"proportional-integral-derivative\". En PID kontroller forsøger at korrigere den variation der er mellem en målt værdi og en ønsket værdi ved at beregne og derefter aktivere en korrektion, der efterfølgende justerer (for espressomaskinens vedkommende) kedlens temperatur.
Hvor en traditionel termostat har et udsving på mellem 6° og 8° (f.eks. at den tænder ved 90° og slukker ved 98°), så vil en maskine med PID have en meget mindre variation på 0,1° til 0,5°.
Det fald der er i temperaturen på brygvandet fra kedel til gruppehoved er relativt konstant, og noget man nemt kan kompensere for ved at øge temperaturen i kedlen. Hvad der er sværere at styre, er temperaturudsvingene på en maskine med traditionel termostat.
Derfor bruger man PID kontrollere, fordi de sikrer en langt mere stabil temperatur.
Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon) Østerbro
La Marzocco GS3
Mahlkönig K30 Vario
Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
Tillad mig at forsøge mig med en forklaring. Hvis jeg tager fejl i følgende, vil jeg meget gerne have det at vide:
PID er et akronym der dækker den noget mere kryptiske betegnelse: \"proportional-integral-derivative\". En PID kontroller forsøger at korrigere den variation der er mellem en målt værdi og en ønsket værdi ved at beregne og derefter aktivere en korrektion, der efterfølgende justerer (for espressomaskinens vedkommende) kedlens temperatur.
Hvor en traditionel termostat har et udsving på mellem 6° og 8° (f.eks. at den tænder ved 90° og slukker ved 98°), så vil en maskine med PID have en meget mindre variation på 0,1° til 0,5°.
Det fald der er i temperaturen på brygvandet fra kedel til gruppehoved er relativt konstant, og noget man nemt kan kompensere for ved at øge temperaturen i kedlen. Hvad der er sværere at styre, er temperaturudsvingene på en maskine med traditionel termostat.
Derfor bruger man PID kontrollere, fordi de sikrer en langt mere stabil temperatur.
Helt spot on Hobzon. Jeg er også enig i, at det i princippet er ligegyldigt, at den måler på kedlen, så længe varmetabet ned gennem bryghovedet er konstant.
Hvad jeg måske ikke helt kan gennemskue på stående fod er, om gentagne brygninger vil have en indflydele på dette varmetab?
Man kan selvfølgelig montere et termometer på bryghovedet også for at holde øje med temperaturen der.
Administrator på EspressoBar
Black coffee rules...
En Expobar Brewtus II som også er dobbeltkedel koster til sammenligning ca 1400€ leveret til døren fra Holland..da den ikke forhandles i DK.
-men det er jo et valg man må tage og så have det godt med det indtil man skal opgradere igen
B)
Nicolai, vi snakkede lidt om Brewtus i denne tråd for ikke så længe siden.
Jeg tror der er flere, der kunne være meget interesseret i at høre mere om din maskine, dine erfaringer med den, hvor den er købt, og selvfølgelig se lidt billeder af den. Kan vi ikke lokke lidt med dig der?
Administrator på EspressoBar
Black coffee rules...
Jeg har fået min LaPavoni opgraderet med den nye PID.... HURRA.... :woohoo: :laugh: Det er stadig så nyt, at jeg ikke her kan komme med de vise ord. MEN jeg kan sige at det virket til den er meget temperatur stabil, det er ikke nødvendig at fluse - hælde vand ud - inde en ny brygning. Og indtil nu har jeg kun lovprisende ord for maskinen. Jeg er ikke helt sikker på hvornår jeg går i sang i aften... Hvor mange shots skal der til for at holde sig vågen natten over ??? KiHa - I øvrigt røg håndkværnen til fordel for Mazzer:silly: :woohoo:
Comment