Opslag

Collapse
No announcement yet.

Autodidakt barista-novice på jager startmaskinen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Autodidakt barista-novice på jager startmaskinen

Hej med entusiaster,

Jeg har efter 100vis af café besøg, og med dertil 100vis af forskellige erfaringer med espresso drikkens varierende skønne smagsoplevelser, besluttet mig for at investere i noget espressomaskineri.

Deværre starter jeg op med et beskedent budget , og skal derfor begrænse mig til ca. kr. 2.000.

Jeg har ingen præferencer om semi- eller fuldautomatisk, men er mest af alt interesseret i gode brygge egenskaber.

Håber I kan hjælpe en nybegynder.

Re:Autodidakt barista-novice på jager startmaskinen

Hej Janus.

Velkommen til EspressoBar :-)

Kaffeagenterne har en Cipelletti stående til 1.995,- hvilken jo må sige at ramme dit budget ret præcist.

Cipelletti´en har tidligere været diskuteret i vores forum, men kan dog pt ikke lige huske hvor.

EDIT: Jo, det er her den er omtalt.
    Administator på espressobar
    Izzo Alex Duetto
    Toper Cafemino
    Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
    Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Hej Janus - og velkommen til espressobar.

2.000,- er ikke meget, når du både skal have espressomaskine, kværn og diverse tilbehør. Jeg ville helt klart vente, til jeg lige havde sparet lidt mere op, og så ville jeg kigge mig om efter noget brugt udstyr til at starte med.

Husk endelig ikke at negligere kværnens betydning - for den betyder mindst lige så meget for kvaliteten i koppen som selve espressomaskinen.

Hvis du insiterer på at du vil have nyt fra starten, så skal du nok regne med at investere et minimum 1500,- til 2000,- til kværnen alene. Jeg har en bekendt der er startet med en Cipeletti C500, dem kan man få for et par tusind også. Hertil skal du lægge omkring 500,- til en tamper, en baristakande med termometer og andre småting.

Rancilio Silvia maskiner kan man finde brugt fra 2500,- og opefter, men de fleste ligger på lidt over 3000,-. Fra nye koster de omkring 4000,- og her får du til gengæld en maskine der tjener dig godt i rigtig mange år.

Jeg vil ikke anbefale dig at falde for fristelsen til at købe en billig Krups espressomaskine med kværn af samme fabrikat. Du vil hurtigt blive frustreret.

I det hele taget vil jeg råde dig til at være meget varsom med de fleste af de maskiner der sælges i isenkræmmerbutikker, varehuse og hårde-hvidevareforretninger. Det er bedre at handle hos en forhandler der har specialiceret sig i espressoudstyr til hjemmebrug.

Spørg endelig, hvis du har yderligere spørgsmål, og giv dig god tid med at vælge - det vil du ikke fortryde.
      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
      Østerbro

La Marzocco GS3
      Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Har du en kværn?
        Sort som en panter, sort som slanter
        Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
        Sort som piloten I en Tie Fighter
        Sort som pletterne på Pongo
        Sort som alle andre end Tintin I Congo
        Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Hej alle,

Tak for de meget hurtige svar - der er ingen tvivl om at der befinder sig ildsjæle herinde

Jeg forventer at modtage en lettere brugt Inox Grinder kværn, da en bekendt har opgraderet sit udstyr, så nej, jeg springer på ingen måde kværnen over.

Jeg har læst lidt om Cipelletti C500 herinde, og også fået den anbefalet andetsteds fra, men jeg vil netop gerne sondere terrænet ordentligt inden jeg investerer. Så jeg skal næsten forstå det således, at hvis jeg holder budgettet på ca. 2000, så er Cipelletti\'en den bedste investering?
          Jeg vil overveje om jeg kan vente ... meeeen det er meget svært:unsure:

Comment

Hej Janus,

Velkommen til EspressoBar

Er det sådan en kværn hér? Den skulle vist være ok, men jeg har aldrig selv prøvet den.

Generelt vil jeg sige, at hvis ikke du har prøvet kværnen eller har en andens ord for at den er god nok, ville jeg vente med at investere i en maskine til du er sikker på den omtalte kværn er i orden til espresso. Hvis ikke den er, ville jeg i stedet bruge de 2000 kroner på at kæbe en god kværn og en mokkakande og stempelkande og så begynde at spare op til en maskine derefter. Friskristet kaffe, en god kværn og en stempel- og/eller mokkakande vil give dig masse af god kaffe. Sikkert meget bedre end det du (eller i hvert fald nok mindst 90% af befolkningen) har i dag. En espressomaskine uden en tilstrækkelig kværn giver dig desværre ikke god kaffe...

Så vær sikker på at kværnen er i orden inden du smider pengene i en maskine

God rejse mod bedre kaffe. Du bliver vild med det Og lad os endelig høre hvordan det går
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Ja, der er lige præcis den kværn. Jeg overtager den da den tidligere ejer har købt en større maskine som er fuldautomatisk, men roser Inox kværnen for at lave rigtig god ensartet espresso kaffe. Har selv været prøveklud ved flere tilfælde, så resultatet kan jeg stå inde for.

Comment

Janus wrote:
                Så jeg skal næsten forstå det således, at hvis jeg holder budgettet på ca. 2000, så er Cipelletti\'en den bedste investering?
                Hvis du absolut insisterer på at købe nyt, så efter min mening - ja!

Nu er jeg jo naturligvis forudindtaget, for jeg har selv en Rancilio Silvia - og har også haft lejlighed til at sammenligne den med en Cipelletti, og der skal ikke herske tvivl om at der er endog meget stor forskel på de to. Silvia er (alt andet lige) i en lidt anden klasse. Der er mere power på dampstaven, og den er langt mere temperaturstabil. Desuden er Silvia nok den mest solgte espressomaskine til hjemmebrug, så der er masser af råd at hente fra andre brugere. Kan du fravriste lidt flere penge til budgettet, så ville jeg i det mindste alvorligt overveje at købe en brugt Silvia. Du bør alligevel sikre dig at den er velholdt (kildevand og kalkfilter).

Som MoBak skriver, så er kværnen mindst lige så vigtig som espressomaskinen, hvis ikke vigtigere i den lave ende af prisskalaen - men det lyder som om du har styr på denne del, så nu er det kun maskinen. Den anden halvdel (Kaffebønnerne og håndværket) er lidt mere håndterbar, for der handler det kun om at investere lidt tid og tålmodighed.
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Mange tak for din bedømmelse.

Jeg vil uden tvivl sondere markedet lidt mere, og også se mig om efter en Rancilio Silvia - det kunne være jeg er heldig at finde en i god stand.

/Janus

Comment

Re:Autodidakt barista-novice på jager startmaskine

Det er meget nemt at blive fanget i espressoverdenen hvis man er til kaffe Efter lang tid har jeg lært at det er bedre at vente og købe noget rigtig godt, end at opgradere og opgradere

Hobzon wrote:
                    ...og her får du til gengæld en maskine der tjener dig godt i rigtig mange år.
                    Den var god, Hobzon For når du har fået stor glæde af Frk. Silvia, så bliver man jo ikke smittet med upgradeitis :silly:
                    Sort som en panter, sort som slanter
                    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                    Sort som piloten I en Tie Fighter
                    Sort som pletterne på Pongo
                    Sort som alle andre end Tintin I Congo
                    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Nu sidder jeg så og undersøger på internettet for lettere brugte maskiner. Er der nogen af jer der kender til Ascaso Arc Fun?

Beskrivelsen af fabrikanten er et spansk familiefirma med speciale i espresso maskiner, og tilbehør. Håndlavet og med gode anmeldelser, men er der nogen af jer, som har hørt om/prøvet den?

Mvh. Janus

Comment

Janus wrote:
                        Nu sidder jeg så og undersøger på internettet for lettere brugte maskiner. Er der nogen af jer der kender til Ascaso Arc Fun?

Beskrivelsen af fabrikanten er et spansk familiefirma med speciale i espresso maskiner, og tilbehør. Håndlavet og med gode anmeldelser, men er der nogen af jer, som har hørt om/prøvet den?

Mvh. Janus
                        Så vidt jeg husker er det teknisk set den samme maskine som Ascaso Dream. Bare i en anden indpakning. Jeg har haft en Dream og det eneste \"problem\" jeg synes der var med den, var at den ikke har trevejsventil, så den kan ikke backflushes. Men det samme gør sig gældende for Cipelleti\'en. Hvad er prisen for sådan én? Dream\'en er generelt for dyr hvis ikke man finder et godt tilbud på den. Man betaler vist alt for meget for designet. Ved ikke om det samme gælder for Arc Fun?
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

ordo.dk wrote:
                          Den var god, Hobzon For når du har fået stor glæde af Frk. Silvia, så bliver man jo ikke smittet med upgradeitis :silly:
                          Hehe - naturligvis gør man da det... \"ræk fanden en lillefinger...\" eller \"mere vil ha\' mere\" - du bestemmer selv. Men det ændrer jo ikke ved at Frk. Silvia sagten KUNNE tjene én i rigtig mange år, vel?

:woohoo:
                          Østerbro

La Marzocco GS3
                          Mahlkönig K30 Vario

Comment

He he - lige præcis Hobzon... \"Kunne\" er det magiske ord når man snakker opgratitis.

Man kunne også sige at én ting er teori - noget andet er praksis
                            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

MoBak wrote:
                              Janus wrote:

Mvh. Janus
                              Så vidt jeg husker er det teknisk set den samme maskine som Ascaso Dream. Bare i en anden indpakning. Jeg har haft en Dream og det eneste \"problem\" jeg synes der var med den, var at den ikke har trevejsventil, så den kan ikke backflushes. Men det samme gør sig gældende for Cipelleti\'en. Hvad er prisen for sådan én? Dream\'en er generelt for dyr hvis ikke man finder et godt tilbud på den. Man betaler vist alt for meget for designet. Ved ikke om det samme gælder for Arc Fun?
                              Jeg har personlig ret godt kendskab til Ascaso familien og kender også en del til deres produkter, som MoBAk skriver betaler man alt for meget for designet og der er ikke mulighed for at backflushe på ascaso\'en, desuden syntes at den har en noget kort og upraktisk steam arm. Men kvaliteten er i orden, jeg ville dog ikke værre et sekundt i tvivl om hvad jeg skulle vælge hvis valget stod mellem ascaso\'en og en silvia, jeg ville klart tage silvia\'en.
                              Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
                              X