Opslag

Collapse
No announcement yet.

Test af VBM Domobar Super med PID og dualboiler

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Test af VBM Domobar Super med PID og dualboiler

EspressoBar fik i går stillet den nye VBM Domobar Super med PID og Dual Boiler til rådighed for test. Vi har maskinen i en uge og vil i løbet af denne uge køre alle tænklige test på maskinen - så langt som vores tekniske evner rækker.

Vi vil i løbet af denne uge forsøge at orientere løbende om vores erfaringer med maskinen, og når vi afleverer den tilbage, vil vi forsøge at samle disse erfaringer i en \"rigtig\" anmeldelse af maskinen.

Maskinen står foreløbig hos mig, men mandag og tirsdag er alle folkene bag EspressoBar samlet til DM i Herning, og i forbindelse med dette, vil vi også afsætte noget tid til at lave en samlet test og vurdering af maskinen.

Hvis der er nogle som har nogle konkrete spørgsmål til maskinen som de ønsker svar på, skal jeg gøre hvad jeg kan for at besvare dem. Brug denne tråd til at komme med sprøgsmål og forslag til tests, som I gerne ser udført. Jeg håber at især de brugere vi har, som allerede har erhvervet sig maskinen og har gjort sig sine første erfaringer med denne, vil deltage i tråden her

Maskinen er udlånt til EspressoBars fri afbenyttelse i en uge af KaffeAgenterne. Vi takker for dette tilbud, som forhåbentlig udmønter sig i en spændende artikel om denne meget omdiskuterede maskine.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Re:Test af VBM Domobar Super med PID og dualboiler

wow!!! Hvor er det fedt!! Respekt til agenterne her fra!!
    Jeg gad godt hvis du/i gad teste hvor tempertur stabil den er.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

EPO wrote:
      Det er helt sikkert én af de første ting jeg vil teste. Jeg har sammen med maskinen lånt det fede manometer portafilter med indbygget termometer, så jeg kan teste temperaturer. Jeg skal dog lige have dette til at virke helt præcist og komme mig over den mindre forbrænding på armen, som jeg pådrog mig i går, da termometernålen blev skudt ud af manometret med 12 bars tryk hmy:

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
        EPO wrote:
        Det er helt sikkert én af de første ting jeg vil teste. Jeg har sammen med maskinen lånt det fede manometer portafilter med indbygget termometer, så jeg kan teste temperaturer. Jeg skal dog lige have dette til at virke helt præcist og komme mig over den mindre forbrænding på armen, som jeg pådrog mig i går, da termometernålen blev skudt ud af manometret med 12 bars tryk hmy:

AHHH det lyder smertefuldt!!
        Hvis man ikke lige tager vejeret med ibetragtning så gad jeg godt værre hjemme nu, for så kunnne det da godt værre at man skulle ha\' taget en tur til Odder
        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

MoBak wrote:
          EspressoBar fik i går stillet den nye VBM Domobar Super med PID og Dual Boiler til rådighed for test. Vi har maskinen i en uge og vil i løbet af denne uge køre alle tænklige test på maskinen - så langt som vores tekniske evner rækker.

Vi vil i løbet af denne uge forsøge at orientere løbende om vores erfaringer med maskinen, og når vi afleverer den tilbage, vil vi forsøge at samle disse erfaringer i en \"rigtig\" anmeldelse af maskinen.

Maskinen står foreløbig hos mig, men mandag og tirsdag er alle folkene bag EspressoBar samlet til DM i Herning, og i forbindelse med dette, vil vi også afsætte noget tid til at lave en samlet test og vurdering af maskinen.

Hvis der er nogle som har nogle konkrete spørgsmål til maskinen som de ønsker svar på, skal jeg gøre hvad jeg kan for at besvare dem. Brug denne tråd til at komme med sprøgsmål og forslag til tests, som I gerne ser udført. Jeg håber at især de brugere vi har, som allerede har erhvervet sig maskinen og har gjort sig sine første erfaringer med denne, vil deltage i tråden her

Maskinen er udlånt til EspressoBars fri afbenyttelse i en uge af KaffeAgenterne. Vi takker for dette tilbud, som forhåbentlig udmønter sig i en spændende artikel om denne meget omdiskuterede maskine.
          Hej MoBak
          Det lyder rigtig godt.

Det med temperaturen synes jeg er en vigtig ting. Måske kan du lave nogle tests, hvad det gør ved smagen af espressoen ?

Det lyder til du har det rigtige udstyr - da det er vigtig temperaturen måles under tryk og at termometeret reagerer meget hurtigt.

Det glæder jeg mig meget til at læse.

Måske kunne man også i den endelige test sammenligne med \"prof\" maskiner.

Er PID maskinen et alternativ men er der stadig forskel, ud over kapasiteten - boiler str. osv.

- Jeg håber vi set til EXPO !

kh Kim

Comment

KiHa wrote:
            Det med temperaturen synes jeg er en vigtig ting. Måske kan du lave nogle tests, hvad det gør ved smagen af espressoen ?
            Uha, jeg frygtede at nogle ville bede mig om at vurdere smagen Det vil jeg selvfølgelig prøve, men jeg garantere ikke at jeg kan udtrykkenoget meningsfyldt om det.

KiHa wrote:
            Måske kunne man også i den endelige test sammenligne med \"prof\" maskiner.
            Umiddelbart har jeg ikke lige en prof maskine at sammenligne med. Jeg kunne selvfølgelig nok lave en aftale med Thomas om, at jeg kunne få lov at sammenligne med hans 2-gruppers Brugnetti, når jeg afleverer maskinen tilbage. Men jeg ser flere problemer i dette. For det første er jeg ikke vant til at bruge professionelle maskiner, så jeg ville nok skulle bruge en del tid på at lære denne at kende. For det andet ville dette blive en sammenligning med denne ene maskine, og ikke professionelle maskiner generelt. Så umiddelbart tror jeg ikke, jeg ville være i stand til at udføre denne test.

KiHa wrote:
            - Jeg håber vi set til EXPO !
            Det er jeg da sikker på vi gør. Vi er at finde i nærheden af scenen gennem hele konkurrencen

Jeg vedhæfter herunder lige det et billeden af VBM PID ved siden af dens midlertidige lillebror

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Forresten, hvordan var/er din oplevelse af støjniveauet på denne maskine. Jeg blev meget overrasket over, hvor meget den larmer, når pumpen kører. Jeg var nødt til at vente med at bruge den til min kæreste var færdig med at se fjernsyn :blink: Jeg skal prøve at tage en video, hvor jeg sammenligner lyden med min egen Domobar.

Det skal dog siges, at støjen hovedsageligt er vibrationsstøj fra kabinettet, og et par fingre placeret de rigtige steder på kabinettet eliminerer meget af støjen. Men hvis det var min egen maskine, røg den straks på arbejdsbordet til en seriøs omgang støjdæmpning.

La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                Forresten, hvordan var/er din oplevelse af støjniveauet på denne maskine. Jeg blev meget overrasket over, hvor meget den larmer, når pumpen kører. Jeg var nødt til at vente med at bruge den til min kæreste var færdig med at se fjernsyn :blink: Jeg skal prøve at tage en video, hvor jeg sammenligner lyden med min egen Domobar.

Det skal dog siges, at støjen hovedsageligt er vibrationsstøj fra kabinettet, og et par fingre placeret de rigtige steder på kabinettet eliminerer meget af støjen. Men hvis det var min egen maskine, røg den straks på arbejdsbordet til en seriøs omgang støjdæmpning.
                Hej Jeg tror du skal, prøve at se om der er noget der går imod nogen steder. Min larmer ikke særligt meget. Vores datte sover trygt videre, når pumpen kører.... - jeg vil dog sige at i forholdt til min LaPavoni, hvor der ikke var pumpe i, så larmer den..B) ps. Men ikke 10 heste kunne få mig til at bytte tilbage ....:woohoo:

Comment

KiHa wrote:
                  Hej Jeg tror du skal, prøve at se om der er noget der går imod nogen steder.
                  Ja, det prøver jeg i aften. Jeg skal alligevel have den skilt ad, så jeg kan komme til at justere trykket i brygkedlen. Jeg har ikke nået at lave espresso på den endnu. I aftes nåede jeg kun lige til at få hældt vand på og få den startet op, varmet igennem og konstateret, at trykket var justeret for højt.

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                    KiHa wrote:
                    Hej Jeg tror du skal, prøve at se om der er noget der går imod nogen steder.
                    Ja, det prøver jeg i aften. Jeg skal alligevel have den skilt ad, så jeg kan komme til at justere trykket i brygkedlen. Jeg har ikke nået at lave espresso på den endnu. I aftes nåede jeg kun lige til at få hældt vand på og få den startet op, varmet igennem og konstateret, at trykket var justeret for højt.
                    Hej Jeg vil lige fortælle en ting.
                    Hvis du i aften prøver at justere temperaturen højere end 107 grader (jeg ved ikke præsist hvor det skiller) så kan maskinen finde på at slå fra og trukket falder. Hvis det sker, skal maskinen bare stå et stykke tid til temperaturen er faldet, så er den klar igen. Det skal IKKE et indgreb til. Jeg har stillet min til et tryk på 9,2 bar -

Comment

KiHa wrote:
                      Hej Jeg vil lige fortælle en ting.
                      Hvis du i aften prøver at justere temperaturen højere end 107 grader (jeg ved ikke præsist hvor det skiller) så kan maskinen finde på at slå fra og trukket falder. Hvis det sker, skal maskinen bare stå et stykke tid til temperaturen er faldet, så er den klar igen. Det skal IKKE et indgreb til.
                      Tak for info. Jeg var opmærksom på, at du havde nævnt et problem med temperaturer over 107, så jeg vil nok bare undlade at komme derop.

La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter

Comment

Hej..

Alt efter hvor meget du skiller den ad.. Kan du så tage lidt billeder af sagerne indeni..
                        Det kunne sådan en teknik nørd som mig godt tænke mig og se.. Syntes jo den ligger som skarp konkurrent til DellaCorte..
                        Ærgeligt man ikke lige har sådan en.. Tror det var noget nær den perfekte maskine og teste i mod..
                        De er i samme klasse og så alligevel meget forskellige..
                        Hilsen Johnny

Faema Legend S1
                        Faema MD3000 Touch
                        Mahlkoenig Vario
                        Jura Ena 9 OneTouch

Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

Comment

Journey wrote:
                          Hej..

Alt efter hvor meget du skiller den ad.. Kan du så tage lidt billeder af sagerne indeni..
                          Det kunne sådan en teknik nørd som mig godt tænke mig og se.. Syntes jo den ligger som skarp konkurrent til DellaCorte..
                          Ærgeligt man ikke lige har sådan en.. Tror det var noget nær den perfekte maskine og teste i mod..
                          De er i samme klasse og så alligevel meget forskellige..
                          Bare rolig - jeg tager billeder af det hele. Det er ikke sikkert, jeg kan identificere alting, men så er der sikkert nogle, der kan hjælpe

Ja, det kunne være fedt at teste mod Dalla Corte. Jeg forventer at søren køber én i København i denne uge, som vi kan teste op imod :unsure:

La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                            Ja, det kunne være fedt at teste mod Dalla Corte. Jeg forventer at søren køber én i København i denne uge, som vi kan teste op imod.
                            Hvad koster dyret .. har du et link?
                            Administrator på EspressoBar
                            Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                            Mazzer Kony Electronic

Comment

ChrZacho wrote:
                              MoBak wrote:
                              Ja, det kunne være fedt at teste mod Dalla Corte. Jeg forventer at søren køber én i København i denne uge, som vi kan teste op imod.
                              Hvad koster dyret .. har du et link?
                              Ved det ikke. Jeg har ikke et link til en dansk forhandler, men den bliver ifølge Søren solgt i Kontra. Den kan ses på www.dallacorte.it. Men husk lige inden diskussionen om Dalla Corte udvikler sig, at denne tråd handler om VBM

La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter

Comment

Working...
                              X