Opslag

Collapse
No announcement yet.

Valg af maskine - Izzo

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Valg af maskine - Izzo

Hej Alle

Jeg har lige opdaget dette fantastiske forum og jeg håber i kan hjælpe mig lidt.

Jeg har besluttet mig for at opgradere til noget mere seriøs og har fundet frem til de her to modeller som jeg syntes lyder lovende.

Izzo Alex MK II og Izzo Vivi MK II

Er der nogen der har erfaring med disse maskiner og et godt bud på hvor jeg skal købe den - eller måske et helt andet bud.

Hej fra Søren

Re:Valg af maskine - Izzo

Først og fremmest velkommen til Skov ,jeg ved kaffemekka har Izzo Alex MK II og Izzo Vivi MK II så der er en mulighed der for røre/kigge nærmere på dem der. Har desværre ikke selv erfaring med Izzo Alex MK II og Izzo Vivi MK II som jeg kan bidrage med.
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

Comment

Jeg ved at væres bruger (og admin) Roed har en Alex MK II. Udover jeg ved at han er rigtig glad for den, kan jeg ikke hjælpe med så meget mere info. Men han byder garanteret ind, når han ser en tråd med Alex i subject
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hej Skov og velkommen til EspressoBar

Håber du kommer til at finde dig til rette herinde.

Jeg har ikke personlig erfaring med Izzo Alex MK II og Izzo Vivi MK II men Roed herinde har en Alex, så lad os få ham på banen.
        Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

En maskine, der tales meget om for tiden er Vibiemme Domobar PID (Dual Boiler) (kan også fåes hos Kaffeagenterne og Kaffemekka). Prisen er alle tre steder 13.500,- kroner.

Som navnet antyder er der tale om en dual boiler (altså to kedler) maskine, så man kan lave espresso og steam mælk på samme tid. Derudover har maskinen PID, der af mange anses for den væsentligeste nyskabelse i espressoverdenen i nyere tid, og så har den et fuldt E61 bryghoved.

Og selv om der er bestemt andre alternativer, og jeg ikke selv har valgt min næste maskine endnu, så er jeg sikker på, at min næste maskine skal have to kedler og PID. Slut med temperatursurfing eller cooling flushes. Nu er det bare at sætte bryghåndtaget i, starte brygningen, og så vende sin opmærksomhed mod at skumme mælken.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Jeg har en Izzo Alex MK II, og har lutter gode erfaringer. Det er bestemt en dejlig maskine. Hvis vi skal sammenligne lidt med det gode bud Hobzon bringer ind i kampen er de vigtigste forskelle:

- alex har rotationspumpe, hvor vbm\'en har vibrationspumpe (rotation anses som værende bedre, men det er svært at påvise en forskel i koppen)
            - alex kan skifte mellem at køre med vand fra tank og og at være direkte tilkoblet vandledningen, vbm\'en kører kun på tank
            - vbm\'en er dobbeltkedel, alex er hx
            - vbm\'en har pid, det har alex ikke

Jeg har ikke prøvet vbm\'en, men hvis vi formoder at \"build quality\" er i top (ligesom hos Izzo Alex) tror jeg nok jeg ville vælge vbm\'en pga. pid og dobbeltkedel. Der er dog vedholdende rygter om at der skulle være en version af Alex på vej med dobbeltkedel og pid - det bliver jo nok ikke en helt uinteressant maskine...

Hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med Niels fra Kaffemekka, og aller helst besøge garagen i Højbjerg der virkelig lever op til sit navn! Han er ekstremt velinformeret i hvert fald om Izzo\'s maskiner, men også om Vibiemme\'erne (såvidt jeg ved).

Sig endelig til, hvis du har nogle konkrete spørgsmål til Alex.

EDIT: Jeg kan se du bor i Århus! Så skal du jo ud til Niels i Højbjerg. Der er ikke noget at snakke om!

mvh APK
            La Marzocco GS/3
            Casadio Istantaneo
            Gene Café
            Aeropress
            Hario V60

Comment

APK wrote:
              Der er dog vedholdende rygter om at der skulle være en version af Alex på vej med dobbeltkedel og pid - det bliver jo nok ikke en helt uinteressant maskine...
              Netop DERFOR er jeg glad for at jeg ikke skal træffe beslutningen før om et lille års tid. Man kan jo håbe at der er andre dual-boiler maskiner med PID på markedet til den tid - så er der lidt mere at vælge mellem og også lidt mere at blive forvirret over :-)
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Hej og velkommen til.

Jeps, jeg har en Alex MK II og er super glad for den. Den er utroligt velbygget, alle delene på maskinen er lavet i ordentligt rustfrit stål. Og det er lige fra risten over drypbakken til siderne på maskinen. Super lækkert efter min mening.

Hvis jeg i dag skulle vælge mellem VBM pid og Alex, ville jeg til enhver tid vælge Alex. VBM´en er efter min mening for \"vattet\" bygget, jeg bryder mig ikke om at hele maskinen giver sig når man strammer portafilteret i gruppehovedet.

Ligesom pladearbejdet på VBM´en langt fra er i samme kvalitet som Alex.

Jeg har koblet min Alex op på vandværket, og jeg vil helt klart anbefale at man kraftigt overvejer at muligheden for at få det lavet i køkkenet.
                Ingeniørerne hos Izzo har ikke lavet den mest smarte løsning for vandpåfyldning. Hele toppladen skal tages af for at fylde beholderen i maskinen.

Ikke fordi det er vanskeligt, men toppladen er så stor at alle kopper skal tages af inden det kan gøres. Og da kedlen ikke er isoleret bliver pladen altså \"naller\" varm, så man skal flytte fingerne for ikke at \"få varmen i dem\".

At pladen bliver så varm er med mine øjne super, kopperne bliver utrolig varme, faktisk så varme at man ikke behøver at forvarme dem inden man brygger i dem. Det skal da også siges at jeg stort set har maskinen tændt hele tiden og derfor bliver kopperne jo også varmere end hvis maskine kun er tændt et par timer hver dag.

Der er også god plads oven på maskinen, jeg har 4x 270ml\'s cappakopper og 6x espressokopper, samt 2cappa glas stående på den. Grunden til at jeg ikke har 6 cappa kopper stående, er at der altid er to der er i opvaskemaskinen :-)

Maskinen er som nævnt en HX, og det kræver at man sætter sig lidt ind i tempsurfning, for ikke at brygge for varmt. Men man kan sagtens brygge og steame på samme tid, kedelen er (så vidt jeg husker) på 2 liter.

Steamkapaciteten er formidabel, jeg har for længe siden testet hvor længe den kan holde damp. Jeg kan ikke huske om det var 8 eller 10 minutter vi lod den køre inden vi lod Alex vinde den udfordring.
                Jeg har for ikke længe siden fået en ny 4-huls steamtip, og med den kan jeg gøre 0,6liter mælk klar på 25-30 sek. Så der er masser af kræfter bag.

Diskusionen pt lader sig meget køre om en maskinerne har PID eller ej, og det er da også rigtigt at Alex ikke er udstyret med en sådan. Men bla APK (hvis jeg ikke husker forkert) og KimH (har en Andreja) har købt et termometer til at montere direkte i gruppehovedet på maskinen, og med det opnår man langt større ensartethed i sine skud, da man så er sikker på ikke at \"skyde den for varmt\".

Rotationspumpen er også et klart plus, maskinen er meget mere lydløs med rotation frem for vibration, om det så giver bedre smag i koppen, er mig bekendt ikke dokumenteret. Men for mig betyder det meget at maskinen ikke larmer som en traktor når man bruger den.

Den største forskel mellem Alex og Vivi er muligheden for direkte vandtilførsel og rotationspumpen.

Men når du nu bor i Århus, ville jeg også besøge Niels (KaffeMekka) eller Thomas (Kaffeagenterne) og se begge maskiner.

Så kort sagt, jeg ville vælge Alex igen, men husk at overveje meget hvor den skal stå, den vejer 30+kilo og er ret træls at flytte rundt med :P

Edit: Flere spørgsmål, så skyd løs
                Administator på espressobar
                Izzo Alex Duetto
                Toper Cafemino
                Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Roed wrote:
                  Maskinen er som nævnt en HX, og det kræver at man sætter sig lidt ind i tempsurfning, for ikke at brygge for varmt. Men man kan sagtens brygge og steame på samme tid...
                  Så blev jeg også lidt klogere i dag!:huh: hehe
                  Men kunne du så ikke lokkes til at forklare, hvordan det rent praktisk foregår? For jeg troede at HX blot betød at vandet ikke blev direkte opvarmet, men at det løb igennem et rør inde i kedlen... Hvordan kan den så levere to forskellige temperaturer til hhv. brygvand og damp - som er nødvendig for at kunne brygge og steame samtidig?
                  Østerbro

La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario

Comment

Nu er klokken godt mange og jeg har ikke fået nok kaffe i dag til at jeg kan tænke klart lige nu, så jeg vil unlade at kommentere jeres gode svar i aften og tillade mig at vente til i morgen.

Men jeg har det som jeg er kommet \'hjem\' til dette forum :-D

/Søren

Comment

Et heat exchange system fungerer ved at føre nogle tynde rør igennem selve boileren, som så opvarmer vandet. Boileren bruger du udelukkende til at steame og varme brygvandet, derfor er det muligt at steame og brygge på samme tid - Man vænner sig MEGET hurtigt til det

Jeg forestiller mig at man har beregnet hvor langt og tyndt røret skal være i kedlen for at opnå brygtemperatur - Kedlen er jo en del varmere...

Jeg tror ikke jeg vil kunne vænne mig til at skulle brygge og derefter vente på at boileren kommer op i temperatur...

EDIT: Hov! Velkommen Skov! Har du checket tråden om Dalla Corte? Det var også en mulighed, og den koster det samme som VBM\'en...
                      Sort som en panter, sort som slanter
                      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                      Sort som piloten I en Tie Fighter
                      Sort som pletterne på Pongo
                      Sort som alle andre end Tintin I Congo
                      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

Ordo var hurtigere til at svare end mig, men til gengæld har jeg stjålet et billede på Home-Barista der viser systemet:

Izzo Alex Duetto
                        Toper Cafemino

Comment

Skov wrote:
                          Men jeg har det som jeg er kommet \'hjem\' til dette forum :-D
                          Så kan jeg jo kun sige: Velkommen hjem
                          Izzo Alex Duetto
                          Toper Cafemino

Comment

Hobzon du er sådan set ikke galt på den, for som de forrige indlæg også skriver/illustrerer, så løber brygvandet blot gennem kedlen i rør og bliver varmet op på den måde. Da kedlen bruges til at steame, er temperaturen over brygtemp. og står maskinen stille mere end nogle minutter, vil brygvandet i rørføringen fra tanken til bryghovedet stå stille og blive overopvarmet - derfor nødvendigheden for at flushe.

Gav det mening? Er vist ved at være lidt ør i hovedet...
                            Administrator på EspressoBar

Black coffee rules...

Comment

ordo.dk wrote:
                              Et heat exchange system fungerer ved at føre nogle tynde rør igennem selve boileren, som så opvarmer vandet. Boileren bruger du udelukkende til at steame og varme brygvandet, derfor er det muligt at steame og brygge på samme tid
                              Ahhh - NU forstår jeg hvordan man både kan brygge og steame på samme tid. Jeg vidste godt hvordan \"Heat Exchange\" princippet fungerede, men vidste ikke hvordan det var implementeret i en HX maskine. Tak for det!

Søren Wolder wrote:
                              ... står maskinen stille mere end nogle minutter, vil brygvandet i rørføringen fra tanken til bryghovedet stå stille og blive overopvarmet - derfor nødvendigheden for at flushe.
                              OK - Så den eneste \"fordel\" man får i en maskine med to kedler i forhold til en HX\'er er, at man så ikke behøver at lave de såkaldte \"cooling flushes\".

Mange tak til både ordo.dk og Roed for en enkel og pædagogisk forklaring der er til at forstå for alle os dødelige :-)
                              Østerbro

La Marzocco GS3
                              Mahlkönig K30 Vario

Comment

Working...
                              X