Opslag

Collapse
No announcement yet.

Flad skrue til Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Flad skrue til Silvia

Den skrue, der fastholde diffusionsfilteret i min Silvia, kunne jeg godt tænke mig var lidt \"fladere\". Den sætter nemlig et nydeligt aftryk i min puk, og jeg kunne godt tænke mig at finde en der \"stak\" lidt mindre ud.

Er der nogen af jer, der ved hvor man kan få fat i en sådan?
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Re:Flad skrue til Silvia

kan den ikke bare slibes lidt, eller er det så meget der skal væk at kærven ryger ?
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Comment

Tja umiddelbart har jeg ikke hørt der skulle være lavet en anden tyndere/smallere skrue til Silviaen , men ellers ville jeg da tage skruen ud og så tage den med hen i byggemarkedet og se om man kunne finde et alternativ der.
      Noget helt andet er jo om det så er før eller efter shottet der er den markering i pukken, men det er jo så en helt anden diskusion.
      Fortid
      La Marzocco GS3
      Casadio Macinadosatore Istantaneo
      Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
      Pullman/Synesso ridgeless
      Bumper TS
      Motta Knockbox
      Nutid
      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
      French Press-Bodum 4 cup

Comment

hmm.. selv om den ser ude til at være af en relativ gængs størrelse M5x12 (evt. fingevind)
        http://www.mrcappuccino.com/enduser/...silviaunit.htm
        tror jeg ikke man vil være heldig og finde en M5x12 kærvskrue med fladt hoved i rustfrit stål i et byggemarked, man skal ud til en maskinfabrik eller lignende.. evt. nogen der producerer noget finmekanik.. måske der er nogen herinde der kender nogen der kender nogen :-)
        Rocky SD
        Behmor 1600

Comment

Wolff wrote:
          Noget helt andet er jo om det så er før eller efter shottet der er den markering i pukken, men det er jo så en helt anden diskusion.
          Det er i det mindste noget, der har været hæftigt diskuteret på de store udenlandske fora.

Der er naturligvis ikke ønskeligt at der kommer et mærke i pukken når man sætter bryghåndtaget op, mens kaffen stadig er tør, da det kan medvirke til channeling. Det er også muligt at kaffen efter brygningen, er våd og \"svulmer\" lidt, og at det derfor ikke betyder så meget, om der er et mærke i pukken EFTER man har lavet sit skud, men man skulle vel helst bevare en ubrudt flade i pukken mens den stadig kun \"vædes\" (preinfusion), og før trykket opbygges.

Jeg kan konstatere det ved at jeg fpr megen channeling, hvis jeg kommer for meget kaffe i filterkurven, men at jeg næsten ingen channelig får, når jeg doserer lidt mindre. Derfor tænkte jeg at en fladere skrue måske kunne hjælpe.

Jeg tror jeg vil tage skruen med ned til min lokale isenkræmmer og se om han har noget, der kan bruges.

Jeg vidste bare at jeg ikke var den første der havde gjort sig disse tanker, og tænkte at der da måtte være en forhandler et eller andet sted, der havde sådanne skruer på lager :-)
          Østerbro

La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

hjalle wrote:
            hmm.. selv om den ser ude til at være af en relativ gængs størrelse M5x12...
            Ja - tak for linket. Jeg har lige checket, og man kan måske godt file noget af, men ikke mere end nogle millimeter, for ellers mister man kærven. Måske en lille bolt kan gøre det, for her kan man file meget før man ikke længere kan få fat med en svensknøgle.

Jeg må kigge mig omkring.
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hobzon wrote:
              før man ikke længere kan få fat med en svensknøgle.

AAAAAAAARRRRRGGGGGHHHHHH :X Hobzon... du ville da ikke vove at angribe Frk Silvia med et traktor mekaniker værktøj som en svensknøgle... havd gik der af din patentlighed og kærlighed til din maskine :woohoo: :woohoo: :woohoo:
              Rocky SD
              Behmor 1600

Comment

Shhhh....

Hun vil sove (være slukket) før jeg nærmer mig med en svensknøgle - så hvis jeg er forsigtig, så tror jeg ikke hun opdager det :blush:
                Østerbro

La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario

Comment

Hmm, preinfusion... Det havde min Silvia ikke. Eller husker jeg forkert? :huh:
                  Administator på espressobar
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino
                  Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                  Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

Comment

Jeg mener der er én herinde der har skiftet skruen ud. Thybo, måske? Prøv at søge i forum, jeg mener bestemt der var én der fortalte om det - og lagde et billede ind (som sikkert er væk nu efter opgraderingen)
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Roed wrote:
                      Hmm, preinfusion... Det havde min Silvia ikke. Eller husker jeg forkert? :huh:
                      Den har ikke en præinfusion man kan styre som på de større maskiner, men da pumpen er lidt tid om at opbygge tryk, er begyndelsen af den periode, det taget at opbygge trykket, vel ret beset en slags præinfusion.

Jeg er RET sikker på, at hvis det ikke var tilfældet, så ville man får en VOLDSOM channeling, når vandet ramte den tørre puk med et tryk på ca. 9 bar.
                      Østerbro

La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario

Comment

MoBak wrote:
                        Jeg mener der er én herinde der har skiftet skruen ud. Thybo, måske?
                        Jeg gik i gang med at lede og fandt tråden du referer til. Thybo havde fundet en skrue, men den var ikke lang nok.

Men måske han kan byde ind hér... om han nogensinde fandt den rigtige skrue?
                        Østerbro

La Marzocco GS3
                        Mahlkönig K30 Vario

Comment

stoppede med at lede efter en skrue, men skulle ikke være noget problem at finde sådan en skrue der passer.

ham david fætteren fortalte jo at der skulle være 3mm fra hovedet til kaffen i filtret og det giver skruen jo en god indikator om det er.
                          8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
                          og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Hobzon wrote:

Jeg kan konstatere det ved at jeg fpr megen channeling, hvis jeg kommer for meget kaffe i filterkurven, men at jeg næsten ingen channelig får, når jeg doserer lidt mindre. Derfor tænkte jeg at en fladere skrue måske kunne hjælpe.
                            Hej Henrik,

Er løsningen ikke mere nærliggende: Lad være med at komme for meget kaffe i filterkurven m.a.o: dosér korrekt (til den filterkurv du har i PF) ?

Og hvis du vil have mere kaffe i, så find en større filterkurv

Eller har jeg misforstået noget ?

Mvh,

Peter
                            Rancilio Silvia - PID
                            Macap MC4 Stepless
                            Behmor 1600
                            Xpressivo Presso Barista

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away. - Antoine de Saint-Exupery

Comment

Shotmaker wrote:
                              Hej Henrik,

Er løsningen ikke mere nærliggende: Lad være med at komme for meget kaffe i filterkurven m.a.o: dosér korrekt (til den filterkurv du har i PF) ?

Og hvis du vil have mere kaffe i, så find en større filterkurv

Eller har jeg misforstået noget ?

Mvh,

Peter
                              Det tror jeg faktisk du har ret i. Jeg tror problemet meget ligger i, at Rancilio tilsyneladende har sendt en \"for lille\" kurv med Silviaen. I hvert fald hvis man gerne vil dosere de 14 gr.

Når det så er sagt, så synes jeg det er uhensigtsmæssigt, at have en skrue, som ødelægger puckens overflade, hvis du kommer til at dosere ½-1 gr. for meget i kurven. Det giver dig pludselig en meget lille margin at arbejde med.
                              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                              Baratza Forté
                              Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Working...
                              X