Opslag

Collapse
No announcement yet.

Valg af min første maskine

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Valg af min første maskine

Først og fremmest: Hej alle sammen! Jeg er ny på siden, lige oprettet i dag.

Jeg står overfor at skulle købe min første rigtige espressomaskine, efter at have fået besked om at jeg får 11.000kr tilbage i skat. :woohoo:

Jeg er dog meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge. Jeg har igennem længere tid købt min kaffe hos Risteriet og har derfor primært beundret deres maskiner.

Ud fra mit budget på ca. 11.000kr + evt et par tusinde er jeg kommet frem til 2 maskiner:

- ECM Manufacture Technika III som er på tilbud til 11.000kr i denne måned.

- Vibiemme Domobar PID (Dual Boiler) 13.500kr , som jo er meget omtalt herinde.

Det jeg er meget i tvivl om er hvor meget, hvis nogen, forskel Vibiemmes dobbelte keddel og PID vil gøre for min espresso og steaming. Er det en gimmick eller et must have? Risteriet havde ikke testet Vibiemme, så de kunne ikke rigtigt vejlede mig. Det håber jeg i kan.

Jeg glæder mig meget til at høre jeres mening!
    Dalla Corte Mini
    Mahlkönig Vario
    Reg Barber 54mm stamper

Re:Valg af min første maskine

Det er vigtigt at du medregner en kværn i budgettet samt mindre ting som stamper og blindfilter

ellers er der større eksperter end mig der kan give dig bedre rådgivning, så jeg vil lade dem komme til
    Udstyr
    Rancilio Silvia
    Mahlkönig Vario

Comment

Jeg har allerede en Rocky Doserless og en 58mm Reg Barber stamper, så der skulle være styr på den del af det

Men tak for interessen!
      Dalla Corte Mini
      Mahlkönig Vario
      Reg Barber 54mm stamper

Comment

Hej Cthulhu,

Kan varmt anbefale dig en Domobar Super med PID - Jeg har haft min i et par uger nu og den bliver bare federe og federe dag for dag!.

Jeg kommer fra en Silvia som jeg har været rigtig glad for, men noget af det der har irriteret mig meget ved den, var at jeg hele tiden skulle vente på den rette temperatur og specielt hvis jeg skulle lave en 5-6 koppe latte til et hold gæster, så kunne jeg sætte en lille halv time af.
        Jeg har på intet tidspunkt manglet power eller skulle vente på Domobar\'en. Med to (store) kedler er der masser af overskud - Se om du ikke kan finde et sted hvor du kan teste den grundigt - evt. sammenligne med ECM\'en så du ender med den maskine der passer bedst til dig og dine ønsker.

- Sig til hvis du har spørgsmål, så skal jeg se om det er noget jeg kan hjælpe med :-)

Mvh,
        fbrose

Comment

Hej fbrose og tilykke med maskinen!

Grunden til jeg startede denne tråd og noget du måske kan gøre mig klogere på, er hvor meget man får ud af at styre temperaturen i kedlen på Domobaren i forhold til ECM som jo er en HX maskine. Da de begge bruger e61 gruppehovedet er de så vidt jeg forstår begge ret temperaturstabile.

Er forskellen at man ikke lige som på en HX maskine er nødt til at lave \"cooling flush\" hvis den har stået noget tid?
          Giver de to kedler efter din vurdering en mere tør damp end en HX maskine?

Din ide med at teste maskinerne er god, men jeg ved ikke hvor det kan lade sig gøre i København. Risteriet har pt. ikke en udstillingsmodel af Domobaren. Hvis du har nogen forslag til hvor det kan lade sig gøre vil jeg meget gerne høre fra dig.

Mvh Cthulhu
          Dalla Corte Mini
          Mahlkönig Vario
          Reg Barber 54mm stamper

Comment

Cthulhu wrote:
            Er forskellen at man ikke lige som på en HX maskine er nødt til at lave \"cooling flush\" hvis den har stået noget tid?
            Giver de to kedler efter din vurdering en mere tør damp end en HX maskine?

Din ide med at teste maskinerne er god, men jeg ved ikke hvor det kan lade sig gøre i København. Risteriet har pt. ikke en udstillingsmodel af Domobaren. Hvis du har nogen forslag til hvor det kan lade sig gøre vil jeg meget gerne høre fra dig.
            Hej igen,

Jeg oplever bestemt en meget tør damp til steaming. Jeg kan desværre ikke liste en lang række maskiner jeg har lavet en side-om-side sammenligning med, men i forhold til hvad jeg har oplevet hos kammerater og bekendte mm. så kan jeg roligt bekræfte det :-)

- Og du har ret - slut med cooling flushes.

Jeg har ikke et godt bud på hvor du kan se og teste begge maskinerne side om side, men jeg er ret sikker på at hvis du ringer til Niels fra KaffeMekka, så kan det arrangeres at du kommer forbi og tester en Domobar inden du beslutter dig. - Det var hvad jeg selv gjorde da jeg reelt kun havde læst om maskinen og havde hørt en masse hype. Jeg ville blandt andet selv sikre mig at lydniveauet på vibrationspumpen var fornuftigt.

Kommer du fra Sjællandssiden må du lave en lille tur ud af det. Hvis du tager toget, så sørg for at bestille en ekstra pladsbillet til turen hjem - så du ved hvor du kan stille kassen - den vejer 30 kg ;-)

Comment

Working...
            X