Opslag

Collapse
No announcement yet.

Julen var lige til Påske

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Julen var lige til Påske

Hejsa,

Ja, som overskriften siger så vare julen lige til påske :cheer:

Så dagen i dag blev dagen hvor jeg blev ejer af en Rancilio Silvia, har dog desværre ingen kværn endnn, men det kommer

Så hit med alle jeres råd og vejledning, jeg er total nybegynder så alle råd og vejledning kan bruges...

Og skulle i ligge inden med en billig kværn så er jeg måske også klar til en handel der B)

// Lars
    Med venlig hilsen

Lars Ravnholdt Frederiksen

- Izzo Vivi PID IV
    - Mito istantaneo 75
    - BestMax filter

Re:Julen var lige til Påske

Tillykke med den nye kvinde i dit liv!

Men se så at få købt en ordentlig kværn med det samme!!! :-)

Og når den så er købt, så skal der investeres i en ordentlig tamper, bundløst portafilter, måske en kafferister, en mælkekande, mange kilo frisk kaffe... Never ending story! :-)

Mit første råd:
    Fortvivl ikke når du nu ikke laver gude-kaffe med det samme. Det er faktisk ikke helt så let som det ser ud til at være. Der er mange variable der skal gå op i en højere enhed før alt klaffer og de gyldenbrune dråber glider langsomt som honning ud af det bundløse portafilter, og espressoen lander i koppen med perfekt tigerstribet crema og en nøddeagtig, sødmefuld men alligevel tilpas kraftig smag.... Vel, jeg håber i hvert fald stadig på at nå derhen - men mindre kan også gøre det..... :-)

Tålmodighed er en dyd!

mvh
    APK
    La Marzocco GS/3
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    Hario V60

Comment

Aha! Another one who took the red pill We will show you just how deep the rabbit hole goes.

Eeerh, aj ok. Men helt enig med APK Investér i en god kværn med det samme - Rækker pengene ikke til så meget, kan du nøjes med en Inox til en 1300,- eller deromkring
      Sort som en panter, sort som slanter
      Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
      Sort som piloten I en Tie Fighter
      Sort som pletterne på Pongo
      Sort som alle andre end Tintin I Congo
      Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

lars.frederiksen wrote:
        Og skulle i ligge inden med en billig kværn så er jeg måske også klar til en handel der B)
        Jeg ved at Søren Wolder er på springet til at købe ny kværn, så inden længe er der måske mulighed for at købe en brugt Rocky. Ellers har KaffeAgenterne Ascaso I-2 på tilbud for tiden. Dette er en glimrende espressokværn, som du kan få for 1.595,- lige nu.
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

lars.frederiksen wrote:

Så hit med alle jeres råd og vejledning, jeg er total nybegynder så alle råd og vejledning kan bruges...
          Her er nogen af Dr. Hobzon\'s gode råd :-)

En Caffè Latte laves på en Rancilio Silivia med en La Cimbali Max kaffekværn.
          Miss Silvia m. Manometer & PID
          Rocky SD
          Xpressivo Barista stamper
          Behmor 1600

Comment

lars.frederiksen wrote:
            Ja, som overskriften siger så vare julen lige til påske
            Nej det er ikke sandt, nej det er ikke sandt, for ind imellem kommer fasten

Spøg til side... Noget af det første du vil blive irriteret over er nok at steame mælk. Der findes MANGE tråde om dette emner her på espressobar, men her er to som du måske kunne kigge nærmere på:

Hvordan skumme mælk??
            4 dyser på steam på Silvia

Så kan jeg anbefale at du indtil du får din egen kværn (og sådan en MÅ du have, og forbered dig på, at de nemt koster det samme eller mere end din espressomaskine), får malet din kaffe der hvor du køber den, og at du er SIKKER på at de véd hvad espressoformaling er for noget... OG... at du handler i meget små portioner, så du I det mindste kan bevare LIDT af friskheden. Allerede få minutter efter kaffen er kværnet begynder de mange fine smags- og aromastoffer at forsvinde, og selv om det er min erfaring at der stadig kan være en del smag tilbage efter nogle timer - så er det også min erfaring at det meste er væk allerede et døgn senere.

Derfor er det en god idé at alliere sig med en kaffe-\"pusher\", der kan levere dig kaffen i små forseglede poser til et dagsforbrug (gerne mindre). Det koster måske lidt ekstra i starten - men det er LANGT bedre, end at få kværnet et helt pund kaffe af gangen, og så have den stående på køkkenbordet - også selv omd et måtte være i en dåse.
            Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
            Østerbro

La Marzocco GS3
            Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
            X