Opslag

Collapse
No announcement yet.

Bodum Granos (og lidt om andre maskiner)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bodum Granos (og lidt om andre maskiner)

Hej alle sammen

Jeg er ny på siden, men hold op et lækkert sted. Et mekka af oplysninger.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I mener om Bodums espressomaskine \"Granos\". Jeg har den derhjemme og har egentlig været glad nok for den, selvom der er visse irriterende momenter:

- Der løber ALTID mere espresso ud af højre dyse.

- Steameren er ikke kraftig nok

- Og endelig: Jeg synes, den laver en ALT for lys crema.

Sidste punkt kan der jo være mange grunde til. Bl.a. kan jeg forstå, at jeg sandsynligvis skal have mig en bedre kværn.
    Men hvad er jeres holdning til Granos? Er det en god maskine eller bør jeg kigge mig om efter noget andet?
    Jeg har set lidt på en Nuova Simonelli Oscar, men herinde virker det som om Miss Silvia fra Rancilio er i højsædet. Hvilken en af de to er bedst? (Ja, det er meget enkle spørgsmål, som sikkert kræver noget mere komplekse svar)

På forhånd tak for jeres svar

Asger

Re:Bodum Granos (og lidt om andre maskiner)

Hej Asger,

Velkommen til EspressoBar! Dejligt du kan lide stedet

Jeg har ikke en Granos og har aldrig prøvet den, så jeg kan desværre ikke svare så meget på hvad jeg generelt skal synes om den. Men jeg har lidt at byde ind med alligevel.

Vedr. problemet med at der løber mere espresso ud af den ene dyse, så prøv at sætte et eller andet under maskinen i den modsatte side. Maskinen hælder garanteret lidt til den side, hvor der kommer mest ud

Den lyse crema skyldes nok at der er dét der kaldes en \"crema enhancer\" i en Granos (ret mig, nogen, hvis jeg tager fejl). Denne tilfører luft til espressoen for at give mere \"crema\". Problemet er bare, at det bliver en lyst og tynd crema, som ikke har noget med den naturlige crema at gøre.

Mht. Oscar vs. Silvia vs. Vibiemme Domobar, så er der skrevet rigtig meget om det herinde. Prøv at læse denne Købeguide og søg lidt rundt i forum.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hej Mobak

Tusind tak for dine svar. Jeg tjekker købeguiden med det samme. Det er ganske muligt, at der er en crema enhancer på. Det gider jeg bare ikke have

Hvis andre har en kvalificeret holdning til maskinen, lytter jeg stadig gerne

Comment

jeg har haft en bodum granos som jeg bestemt ikke var tilfreds med. (står nu og brygger med pots ved min mor =)
        ved ikke om der var noget istykker med min, men kunne ikke få tiden over 15 sec til et 60ml shot?? Kan du det?
        (havde rocky kværnen).

du skriver du ikke er tilfreds med damne, tænker på om det egenligt ikke er mulighed for at sætte en 3 huls steamer tip på fra agenterne. Kan checke det på mandag hvis det er?? syntes dog ikke jeg havde problemer med at den var for svag.

det jeg godt kunne lide ved den var at man kunne indstille hvor meget vand der kommer ud. alså så man trykker på en knap og så fylder den 60ml ud og stopper selv.
        8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
        og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Så har vi haft samme oplevelse. Jeg kan godt komme op på knap 20 sekunder, men så er kaffen stampet utrolig hårdt, og den bliver meget bitter.

Jeg tror jeg må investere i en anden, men vil prøve at sælge min Granos. Man kan vel nok få en 800-1000 dkr for den...

Ja, indstillingsfunktionerne er smadder gode. Det er smart, at man bare indstiller mængden og derfor ikke behøver at måle hver gang. Men cremaen er altså for tynd.

Det kunne selvfølgelig være at man skulle skifte steamer-armen, som du foreslår.

Comment

Så har vi haft samme oplevelse. Jeg kan godt komme op på knap 20 sekunder, men så er kaffen stampet utrolig hårdt, og den bliver meget bitter.
            så må der ha været noget galt med min, den blokerede bare når jeg trykkede meget hårdt, eller meget meget fint kaffe.

Jeg prøvede først at sælge den til 2000, ingen bud, så sat jeg den ned til 1000 og så troede den var stjålet =D. men endte med at min mor købte den =)

Forstår du måske skal til at vælge maskine. sad og kiggede og læste meget om de forskellige maskiner, både her og på andre sider, men besluttede mig omsider til at købe en silvia, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. især efter jeg har fået pid og ny steamer tip på =)
            8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
            og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

Ok, det er godt at høre. Jeg vakler meget mellem den og en Nuova Simonelli Oscar. Det er to ret lækre maskiner.

Comment

Working...
              X