Opslag

Collapse
No announcement yet.

Lærlingemaskine?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Lærlingemaskine?

Jeg er helt ny udi espressoens og cappuchinoens kunst - jeg har nu bestemt mig til at gøre noget ved det, da det jo er trist at få kedelig kaffe \'bare fordi\' man er hjemme.:woohoo:
    Hvor stor en barista jeg bliver må tiden jo vise, men i første omgang vil jeg gerne anskaffe mig noget \'lærlingeudstyr\' som selvfølgelig skal være i orden, men heller ikke er alt for avanceret.
    Jeg har set på to maskiner, som jeg gerne vil høre Jeres mening om:
    G3ferrari ( http://www.espressokaffe.dk/g3.htm)
    og
    Chipelletti C500http//www.kaffe-agenterne.dk/product_info.php?cPath=40_54_80&products_id=205)
    Hvilken er bedst? Nemmest at blive god til? Hvad med rengøing/vedligeholdese?

Findes der er kværn, som er ok - men til at betale ( hvor lidt kan man slippe med uden at det er ligegyldigt?)

Jeg håber der er nogen derude, der gerne vil hjælpe en novice igang:cheer:
    Josefines udstyr:
    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky

Re:Lærlingemaskine?

Der har været snakket lidt om Cipelletti\'en her - prøv en søgning - Har ikke set noget om G3ferrari...
    De kan sikkert begge lave udemærket espresso - De kan sikkert også steame... Man skal nok bare lige lære den at kende først.

Mht. kværn, er det det vigtigste i dit setup - Det kan næsten ikke betale sig at spare på kværnen - Vil du alligevel det, er det mindste du nok kan nøjes med en Inox som denne http://www.risteriet.dk/produkter/Kv...x_Grinder.html - Der er flere der sælger dem, de koster alle omkring 1.250,- - Mindre kan nok ikke gøre det til espresso...

Du skal nok også have en stamper Dér sælger kaffeagenterne nogle ok billige http://www.kaffe-agenterne.dk/index.php?cPath=31_38_52

Held og lykke! Og velkommen til forummet og den syge, syge kaffeverden ;-D haha
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

jeg har vist efterhånden fattet at det med at spare på kværnen ikke er det bedste -
      hvad kan anbefales hvis det nu ikke behøver være minimum?
      Josefines udstyr:
      Rancilio Silvia
      Rancilio Rocky

Comment

Hej Josefine og velkommen til E-Bar...

når du har søgt på \"entry\"-maskiner eller begynder udstyr, er du sikkert også faldet over Rancilio Silvia. Og uden at blinke så vil jeg anbefale dig at købe sådan en - hellere en brugt Rancilio Silvia end dem du nævner.

Det er jo altid lækkert at få HELT nyt udstyr, men når der er gået 3 mdr så er det jo ligegyldigt om det var \"nyt engang\". Med Silvia\'en får du en uovertruffen kvalitet i performance - det vil i praksis sige temperatur og tryk - hvilket er meget væsentligt ifb. espresso-brygning. Det er en maskine du ikke vokser fra når du bliver bedre - selvom vi alle kan blive ramt i \"opgradering\"-nitis! . Den kan lave rigtig god espresso og steame 1-2 latte helt perfekt.

Med lidt held kan du få nyere brugt Silvia\'er til mellem 2.500,- og 3.000,-.

Mht. kværn så har ordo.dk fuldstændig ret. Kværnen gør en kæmpe forskel når vi taler espresso brygning. Hvor man med lidt \"håndværksmæssig\" snilde kan få de fleste espressomaskiner til at performe som man vil - så er det omvendt svært at få en dårlig kværn til at kværne bedre; bedre er i espresso-tilfælde at kunne kværne både fint og ensartet. Jeg kender ikke så mange kværne til 1.000-1.500...men Ascasio I2 er en rigtig god espresso-kværn. Sådan en har jeg selv haft. Ulempen ved den er \"kun\" at den larmer lidt og at den er svær at omstille til f.eks. filter eller stempel.

Håber det hjalp lidt...
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

Josefine wrote:
          jeg har vist efterhånden fattet at det med at spare på kværnen ikke er det bedste -
          hvad kan anbefales hvis det nu ikke behøver være minimum?
          Jamen så tror jeg at vi er ude i denne, som jeg også nævnte...den er rigtig god...men de 10-15 sekunder du kværner, så larmer den.

Altså og derfra er det sådan set kun økonomien der sætter begrænsningen...jeg tror der er mange her på forum der har kværne der koster fra 4000 og opefter...
          Vibiemme Domobar Inox
          Baratza Sette 270

Comment

oooppss... er da lige blevet opmærksom på at du skal læse Købeguide
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

Comment

Har læst købeguiden, og har også overvejet en brugt maskine - og har fanget at Silviaen er den man burde eje.
              Har ikke kunnet finde en brugt ( tålmodighed er IKKE) min stærke side B) . Hvor skal man lede?
              Josefines udstyr:
              Rancilio Silvia
              Rancilio Rocky

Comment

Åhh...ja, kender godt det med tålmodigheden. . Skal det være så skal det være.

Der er ikke en til salg lige nu på E-Bar\'s køb/salg forum. Men der er faktisk solgt 2 Silvia\'er der indenfor de sidste 2-3 uger.

Du kan evt. oprette en \"købs-annonce\" der - også evt. på en god kværn. Så kan du måske også udløse at nogen får opgraderingstanker og sælger dig deres udstyr :woohoo: (gruble gruble...)
                Vibiemme Domobar Inox
                Baratza Sette 270

Comment

Josefine wrote:
                  Har læst købeguiden, og har også overvejet en brugt maskine - og har fanget at Silviaen er den man burde eje.
                  Har ikke kunnet finde en brugt ( tålmodighed er IKKE) min stærke side B) . Hvor skal man lede?
                  Hej Josefine,

Velkommen til EspressoBar

Der har jævnligt været brugte Silvia til salg her i vores Køb og Salg forum. Det er nok her og måske på DBA.dk, der er den største chance for at finde en maskine. Du kan jo evt. prøve at oprette en \"købes\" tråd derinde.

Mht. kværn er jeg helt enig i, at den Ascaso I2 som Brownie nævner er et supergodt køb, og det er en glimrende kværn. Har selv haft én.

EDIT: DAMN IT! œ minut for langsom. Men i det mindste er Brownie og jeg da rimeligt enige
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Er det et godt tilbud???
                    Jeg har købt den ( Silviaen) hos Kaffemekka i Århus i juli 2006, så der burde stadig være garanti. Jeg har gemt kvittering og original indpakning. Jeg sælger fordi jeg har købt en anden espressomaskine. Kværn og ekstraudstyr som solid stamper med stålbund (mm.)vil jeg også gerne sælge. De passer til Silviaen. Du kan få det hele for 4000.
                    Josefines udstyr:
                    Rancilio Silvia
                    Rancilio Rocky

Comment

Josefine wrote:
                      Er det et godt tilbud???
                      Jeg har købt den ( Silviaen) hos Kaffemekka i Århus i juli 2006, så der burde stadig være garanti. Jeg har gemt kvittering og original indpakning. Jeg sælger fordi jeg har købt en anden espressomaskine. Kværn og ekstraudstyr som solid stamper med stålbund (mm.)vil jeg også gerne sælge. De passer til Silviaen. Du kan få det hele for 4000.
                      Hej Josefine , og velkommen til Espressobar

Det kommer lidt an på hvad det er for en kværn der følger med til de 4000kr. kan du huske hvad det var den hed ?
                      Fortid
                      La Marzocco GS3
                      Casadio Macinadosatore Istantaneo
                      Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                      Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                      Pullman/Synesso ridgeless
                      Bumper TS
                      Motta Knockbox
                      Nutid
                      Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                      French Press-Bodum 4 cup

Comment

Josefine wrote:
                        Er det et godt tilbud???
                        Nu står der ikke hvad det er for en kværn. Siden han/hun skriver at den \"passer til Silvia\" kunne der måske være tale om en Rocky?

Når du køber brugt, er det en god idé at sikre sig, at maskinen har været ordentligt vedligeholdt. Dvs især sige:
                        - at der har været brugt kildevand og/eller der har været et kalkfilter, som jævnligt er blevet udskiftet.
                        - at maskinen er blevet back flushed (rengjort med kaffeopløsningsmiddel) jævnligt (ca. hver 14 dag).

Såfremt vedligeholdelsen er i orden og det er en brugbar kværn (fx en Rocky) der er med, synes jeg det lyder som et ok tilbud. Men prøv lige at få lidt flere detaljer om disse ting, og spørg så engelig bare igen
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hej Josefine , hvis det stadig er samme Silvia vi snakker om ,så skulle den være vedligeholdt/kræset om og der skulle være brugt vand/kande som bla. også følger med under udstyret mm. Kværnen der følger med er en Rocky SD kværn( en udmærket kværn) og er købt på samme tidspunkt som Silviaen , så der skulle stadig være garanti på begge dele , jeg ville ikke selv have nogen betænkeligheder ved at købe setupet , prisen 4000kr. synes jeg også er ok , man kan jo altid prøve og ..... Men ellers spørg endelig ind hvis der er noget vi kan hjælpe med.
                          Fortid
                          La Marzocco GS3
                          Casadio Macinadosatore Istantaneo
                          Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                          Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                          Pullman/Synesso ridgeless
                          Bumper TS
                          Motta Knockbox
                          Nutid
                          Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                          French Press-Bodum 4 cup

Comment

Hej Josefine.

Altså, en gammel rotte som mig sværger til Ebay i Tyskland.
                            Jeg har super gode erfaringer med at købe såvel både brugt somn nyt dernede. Husk at checke om de har god feedback dem som du byder på varer. Eks kan nævnes at min kammerat zappede en spritny Rancilio Silvis for 2600 kroner, incl forsendelse?????.
                            Det kan vist ikke gøres billigere.

Hvis du har spørgsmål så bare ring 28301224.

Espresso Dalle

La Cimbali M30 Dosatron år 1996
                            Bestmax filter 3/8\\\" medium
                            La Fiorenzato M80 kaffekværn
                            Pimpet Iroast2
                            Gaggia Classic, Brass
                            58 mm Tamper, egen fab.

Comment

Espresso Dalle wrote:
                              ... en spritny Rancilio Silvis for 2600 kroner, incl forsendelse?????.
                              Det kan vist ikke gøres billigere.
                              DET ville jeg snuppe...:cheer:
                              Vibiemme Domobar Inox
                              Baratza Sette 270

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎