Opslag

Collapse
No announcement yet.

Spørgsmål om Dalla Corte Mini

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spørgsmål om Dalla Corte Mini

Hej alle sammen (og Dalla Corte ejere især).

Jeg købte efter mange, lange overvejelser en DC i dag hos Kontra. Indtil videre er det gået fint men der er lige et par ting jeg mangler og få styr på.

Jeg har lidt problemer med at finde den rette dosering. Der er ikke plads til at dosere til kanten og jeg har ikke en vægt der er præcis nok til at kunne bruges. Hvor meget kommer i i PF? Til den rille der er indvendigt eller mere eller mindre?

Har i justeret trykket i dampkedlen og til hvad? mit manometer står på ca. 1,4 men jeg ved ikke om jeg burde justere op.

Med hensyn til temperaturen kunne jeg også godt tænke mig at høre hvad i sætter den til. Jeg brygger Uno fra Risteriet lige pt. og har sat den til ca. 94 g. Hvad er jeres erfaringer?

Det var en del spørgsmål men jeg håber der er en (eller flere) der kan hjælpe mig lidt på vej.:cheer:
    Dalla Corte Mini
    Mahlkönig Vario
    Reg Barber 54mm stamper

Re:Spørgsmål om Dalla Corte Mini

Stort tillykke med din nye maskine!!!!!

Jeg har desværre ikke min egne mini (men jeg overvejer stærkt at få det) men har haft fornøjlesen af at lege med en.
    Men hensyn til dosering så dosere jeg altid lidt extra, uanset hvilken maskine jeg bruger, så er der lidt at arbejde med når jeg skal distibuere. Sagt med andre ord så dosere jeg mere end den invedige rille.

Men hensyn til damptrukke,så jeg havde den stående på 1,5.

Temperaturen er en længere historie, det fede ved minien er bla at det er så nemt at ændre temperaturen, så man kan ændre den så den passer til de bønner man nu bruger. Så leg med det og lad smags løgne bestemme. Det er desværre længe siden jeg har haft Uno i huset men til D\'oro endte jeg på 92 grader.
    Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Tillykke med maskinen, Cthulhu.

Jeg har aldrig set den live, så jeg kan ikke rigtigt bidrage med noget. Men jeg glæder mig til at høre mere om den. Håber du bliver tilfreds med den.
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Cthulhu wrote:

Har i justeret trykket i dampkedlen og til hvad? mit manometer står på ca. 1,4 men jeg ved ikke om jeg burde justere op.
        Løber du tør for dampkraft? Hvis ikke er det vel fint.
        Eftersom det er en dualboiler-maskine ka den godt trække lidt mere tryk på dampkedlen hvis du har brug for det. Op til 1.6-7 mener jeg at ha set på nettet nogen kører med.

Med hensyn til temperaturen kunne jeg også godt tænke mig at høre hvad i sætter den til. Jeg brygger Uno fra Risteriet lige pt. og har sat den til ca. 94 g. Hvad er jeres erfaringer?
        Du mener sikkert grader og ikke gram :-) Vær opmærksom på at temperaturen på knappen ikke svarer til brygtemp, det er et lille fald i temperaturen. Måske skal den et par grader op, men det er jo noget man kan lege med til den enkelte blend.
        Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Jeg er allerede meget tilfreds med den! Jeg mangler bare lige at ramme indstillinger helt nøjagtigt så er der dømt espressonirvana!
          Dalla Corte Mini
          Mahlkönig Vario
          Reg Barber 54mm stamper

Comment

Cthulhu wrote:
            Jeg brygger Uno fra Risteriet lige pt. og har sat den til ca. 94 g. Hvad er jeres erfaringer?
            Tillykke med maskinen. Den bliver du garanteret glad for.

Og ikke for at kunne sammenligne maskine, men bare for at illustrere temperatur-overvejelser; På en Silvia med PID sættes temperaturen på PID\'en typisk på 105° ~ og det giver så ca. en brygtemperatur omkring gruppen på 94-95...

Hvis du har mulighed for det så sæt en probe i din puk under brygning. Så kan du skyde dig ind på hvad brygtemperatur du egentlig har. Men eller kan du jo også justere på smagen
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Comment

RuneL wrote:
              [quote]Cthulhu wrote:

Du mener sikkert grader og ikke gram :-) Vær opmærksom på at temperaturen på knappen ikke svarer til brygtemp, det er et lille fald i temperaturen. Måske skal den et par grader op, men det er jo noget man kan lege med til den enkelte blend.
              Du har helt ret i at det er grader og ikke gram jeg mener:unsure:

Ud fra mine meget unøjagtige målinger lige hvor vandet kommer ud af PF svarer temperaturen, når man bare kører vand igennem, dog nogenlunde til det man sætter den til. Måske lige en grad mindre. Hvor godt dette svarer til temperaturen mens man brygger har jeg dog ikke forstand på:side:
              Dalla Corte Mini
              Mahlkönig Vario
              Reg Barber 54mm stamper

Comment

Jamen tillykke med maskinen Cthulhu glæder mig til at høre mere om den, hvad må man give for sådan en lækker maskine om man må spørge?
                Fortid
                La Marzocco GS3
                Casadio Macinadosatore Istantaneo
                Hottop KN8828-P

BWM S M/LCD på vandværket
                Reg Barber 58mm Anodized/Stål
                Pullman/Synesso ridgeless
                Bumper TS
                Motta Knockbox
                Nutid
                Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
                French Press-Bodum 4 cup

Comment

Wolff wrote:
                  Jamen tillykke med maskinen Cthulhu glæder mig til at høre mere om den, hvad må man give for sådan en lækker maskine om man må spørge?
                  Man må slippe 13.500kr hos Kontra. Jeg prøvede at handle om prisen men det var de desværre ikke så modtagelige for

Hvis du har spørgsmål så bare skriv. Så skal jeg besvare efter bedste evneB)
                  Dalla Corte Mini
                  Mahlkönig Vario
                  Reg Barber 54mm stamper

Comment

EPO wrote:

Jeg har desværre ikke min egne mini (men jeg overvejer stærkt at få det) men har haft fornøjlesen af at lege med en.
                    Men hensyn til dosering så dosere jeg altid lidt extra, uanset hvilken maskine jeg bruger, så er der lidt at arbejde med når jeg skal distibuere. Sagt med andre ord så dosere jeg mere end den invedige rille.
                    Det prøvede jeg også i starten, men hvis jeg doserer til kanten kommer bolten der holder showerscreenen, i vejen. Jeg kan simpelhen ikke sætte PF i. Var der plads nok på den du prøvede?
                    Dalla Corte Mini
                    Mahlkönig Vario
                    Reg Barber 54mm stamper

Comment

Glemte lige at skive det midt i begejstringen men tak til alle for lykønskningerne:lol:
                      Dalla Corte Mini
                      Mahlkönig Vario
                      Reg Barber 54mm stamper

Comment

Cthulhu wrote:
                        EPO wrote:

Det prøvede jeg også i starten, men hvis jeg doserer til kanten kommer bolten der holder showerscreenen, i vejen. Jeg kan simpelhen ikke sætte PF i. Var der plads nok på den du prøvede?
                        Så hvis du doserer så der er top på pf, fordeler ud til kanten, så kaffen er helt jævnt fordelt op til kanten UDEN AT TRYKKE DEN SAMMEN, og derefter tamper - så er det for meget kaffe i?

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
                          Cthulhu wrote:
                          EPO wrote:

Så hvis du doserer så der er top på pf, fordeler ud til kanten, så kaffen er helt jævnt fordelt op til kanten UDEN AT TRYKKE DEN SAMMEN, og derefter tamper - så er det for meget kaffe i?
                          Ja desværre. Jeg kan ikke sætte PF i, hvis jeg gør som du beskriver. Der er som tidligere skrevet en kant indvendigt ca. en halv centimeter fra kanten på PF. Hvis jeg doserer til den passer det nogenlunde med at bolten giver et lille aftryk i pukken under brygning. Det gør det bare svært at dosere konsistent.

Jeg har læst mig til på coffeegeek at nogen har fået en mindre messing plade at sætte imellem showerscreen og maskine. Jeg overvejer at gøre det samme. Det skulle dog bare betyde at man doserer 18-19 gram.
                          Dalla Corte Mini
                          Mahlkönig Vario
                          Reg Barber 54mm stamper

Comment

Cthulhu wrote:
                            Ja desværre. Jeg kan ikke sætte PF i, hvis jeg gør som du beskriver. Der er som tidligere skrevet en kant indvendigt ca. en halv centimeter fra kanten på PF. Hvis jeg doserer til den passer det nogenlunde med at bolten giver et lille aftryk i pukken under brygning. Det gør det bare svært at dosere konsistent.
                            Det er lidt mærkeligt, at du ikke kan tampe kaffen den ½ cm ned, hvis du har doseret løst op til kanten. Det er sådan jeg går, og jeg skal også have ca ½ cm fra overfladen af pucken til kanten. Måske er det sværere at tampe kaffen sammen i et 52 mm kurv (er det ikke dét en Dalle Corte er)? Og der er sikkert også forskel på hvor fluffy/luftig den kværnede kaffe bliver alt efter kværn og blend og dermed hvor meget man kan tampe det ned.

La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter

Comment

har du målt hvor hårdt du stamper kaffen??

Kan det være kurven, syntes jeg får forskellige resultat med forskellige kurve, ikke vildt men lidt.
                              Administrator på EspressoBar
                              Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                              Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
                              X