Opslag

Collapse
No announcement yet.

Tryk på Silvia

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tryk på Silvia

Dem af jer der har målt tryk på Silvia, hvad har I målt?

Min ligger på ca 9,7-9,8 bar i et godt skud, og på ca 10,5 med blindfilter.

Hvor store er tolerancerne på de anbefalede 9 bar, og hvor god skal man forvente fabriksindsillingen er?

Og hvad er det lige der smagsmæssigt adskiller et skud med 9 bar fra et med eks. 10 bar. ?

Jeg fisker lidt efter en anbefaling af om jeg skal justere den lidt ned eller hvordan jeg skal forholde mig :unsure:

Hjalle
    Miss Silvia m. Manometer & PID
    Rocky SD
    Xpressivo Barista stamper
    Behmor 1600

Re:Tryk på Silvia

Jeg har ikke selv prøvet at måle eller justere trykket på min Silvia, så jeg kan kun udtale mig på det rent teoretiske plan.

Et moderat højere tryk end de \"foreskrevne\" 8-9 bar giver sig til udtryk i form af et lidt hurtigere \"flow\" af vand gennem pukken, og dermed også en marginal underekstraktion. Smagskonsekvensen bliver derved den samme som hvis du kværner lidt for groft.

Sjovt nok anfører Scott Rao (i den nyindkøbte bog: The Professional Barista\'s Handbook) at et tryk på f.eks. 12 bar resulterer i et langsommere \"flow\" og dermed en overekstraktion. Han anfører flere mulige grunde til dette. For det første at kaffepartiklerne vokser på en anden måde under stort tryk, og derved også øger den hydrauliske modstand. For det andet kan det højere tryk også medføre at pukken bliver mere kompakt under ekstraktion og derved er årsagen til et langsommere \"flow\". Sidst kan et højere tryk betyde at \"fines\" (de allermindste partikler i malet kaffe) flytter sig til bunden af pukken, hvor de fungerer som en \"prop\". Smagskonsekvensen ved et meget højere tryk skullle derved blive den samme som hvis du kværner lidt for fint.

Der skrives dog ikke noget om, hvorvidt justeringen af formalingsgraden helt eller delvist kan kompensere for et for højt tryk ved at justere på formalingsgraden.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
    X