Opslag

Collapse
No announcement yet.

Vedr. \"multi-espressomaskiner\"

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Vedr. \"multi-espressomaskiner\"

Re:Vedr. \"multi-espressomaskiner\"

UPS.

Prøver lige igen:

Med fare for at få rap over nalderne :X stiller jeg lige et spørgsmål. Faktisk er det ment med en vis alvor
    Ja, det gælder de der \"multi-espressomaskiner / kombi-espressomaskiner\" (dem med kombineret brygger & kværn) - kender egentlig ikke deres rigtige navn.
    Det har egentlig slået mig, at den slags maskiner stort set aldrig er på tale i diverse forums - eller også er det mig, der bare ikke har undersøgt sagen godt nok (mit eget udstyr består da også af separat espresso-maskine & kværn, omend ikke i højeste kvalitet ).
    Men er der nogen, der seriøst kan fortælle mig hvorfor \"kombimaskinerne\" tilsyneladende er dømt ude?
    Jeg kan godt se, at man sikkert har muligheden for at brygge en mere \"personlig\" kaffe (?), hvis man har 2 maskiner, men man skulle da ellers tro at den \"tekniske udvikling\" er ved at være så langt, at der til en vis grad også bør tages højde for \"kombimaskinerne\" til dem, der måske synes, at den slags kunne være sagen. Jeg mener: De findes trods alt også til priser fra ca. 2.500 kr. og op efter.
    Men man ser dem af en eller anden grund heller aldrig (endnu) hos de \"seriøse\" kaffehandlere.
    Hvorfor?
    (Selv ville jeg da ikke afvise, at jeg på et tidspunkt kunne føle mig fristet - specielt hvis kvaliteten ikke halter for meget bag efter inch

Comment

Re:Vedr.

amarone wrote:
      Men man ser dem af en eller anden grund heller aldrig (endnu) hos de \"seriøse\" kaffehandlere.
      Hej Amarone og velkommen til!

Bare lige FYI så sælger f.eks. Risteriet fuldautomatiske maskiner. Det samme gør en del af internet butikkerne.

Da jeg ikke selv har prøvet de fuldautomatiske kan jeg ikke helt udtale mig om kvaliteten af kaffen. Et gæt ud fra det jeg har læst om dem er at det handler 50% om manglende kvalitet og 50% om at en rigtig nørd vil have en maskine hvor man selv er en del af processen (det gælder i hvertfald for mig ).

Jeg er sikker på at du kan få fuldautomatiske maskiner der laver god espresso. Hvis du vil have det bedste af det bedste tror jeg endnu ikke at de kan levere det. Tilgengæld er der vist udbredt konsensus om at automatisk skumning af mælk bare ikke holder.
      Dalla Corte Mini
      Mahlkönig Vario
      Reg Barber 54mm stamper

Comment

amarone wrote:
        Ja, det gælder de der \"multi-espressomaskiner / kombi-espressomaskiner\" (dem med kombineret brygger & kværn) - kender egentlig ikke deres rigtige navn.
        Det har egentlig slået mig, at den slags maskiner stort set aldrig er på tale i diverse forums - eller også er det mig, der bare ikke har undersøgt sagen godt nok (mit eget udstyr består da også af separat espresso-maskine & kværn, omend ikke i højeste kvalitet ).
        Jeg tror én ting er hvor mange der bliver solgt og noget helt andet er hvor mange der nævner i et forum, at de har købt én. Ikke fordi de er flove over deres maskine, men fordi de ikke har interessen for det (så ville de sikkert også have interessen for at opnå den bedre kvalitet man trods alt altid vil kunne nå med en semiautomatisk espressomaskine) eller behovet for at søge hjælp, diskutere teknik osv. Da det er begrænset, hvad man kan stille op med sådan en maskine udover at trykke på knappen (jeg ved dette ikke er helt sandt, da de bedre typer har masser af indstillingsmuligheder).

Jeg smagte espresso fra en Nuova Simonelli Microbar ude ved Niels i KaffeMekka for noget tid siden. Det smagte faktisk rimeligt godt, men han havde vist også brugt en hel dag på at indstille den. Og så snakker vi om en maskine til 17½K :blink:
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Der tænkes straks \'automatisk\', men er det i virkeligheden en manuel kombi-maskine der spørges til :unsure:

Comment

Jacob wrote:
            Der tænkes straks \'automatisk\', men er det i virkeligheden en manuel kombi-maskine der spørges til :unsure:

Det har du da egentligt ret i at der står:laugh:
            Når der skrives \"teknisk udvikling\" tænker jeg på superautomatisk men jeg kan da meget vel tage fejl.:unsure:

Om der menes det ene eller det andet må vi jo høre fra amarone.

Hvis der menes kombi ligger problemet mest i at du har to i en. Hvis den ene går stykker kan man ikke skifte den ud.
            Dalla Corte Mini
            Mahlkönig Vario
            Reg Barber 54mm stamper

Comment

amarone wrote:
              Men er der nogen, der seriøst kan fortælle mig hvorfor \"kombimaskinerne\" tilsyneladende er dømt ude?
              Jeg kan da godt komme med mit bud...

Det skyldes nok primært én enkelt årsag: Rengøring af udstyret.

Enhver der har prøvet at smage en kop kaffe lavet med et papirfilter i en tragt, der ikke har været rengjort i årevis, ved hvor forfærdeligt det smager. Kaffens smags- og aromastoffer ligger i etæriske olier - og disse bliver harske over tid, lige som olie eller smør kan blive harsk. Harske olier er bitre og smager meget grimt, og når man hælder vand gennem et gammelt kaffefilter, så skyller man en del af denne harskhed med ned i koppen samtidig med at de friske olier, sætter sig oven på den gamle.

Derfor er en af de helt væsentlige kilder til den gode kaffesmag at det udstyr man bruger rengøres ofte og grundigt.

I en fuldautomatisk maskine, består rengøringen af at filterkurven tømmes autmatisk ved et stempel, der presser pukken ud. Der finder ingen yderligere rengøring sted, og det kan ikke undgåes at der sidder kafferester og olierester tilbage i hele mekanikken. Over tid tror jeg også dette vil kunne smages i kaffen, og så må man jo rengøre.

Problemet er så at det er meget vanskeligt at lave en ordentlig rengøring af disse maskiner. Det er klart at de er konstrueret på en måde, så det gøres så nemt som muligt - men det er stadig langt mere besværligt end på en manuel maskine, hvor man backflusher efter hvert serie skud og laver lidt wiggle med bryghåndtaget(tager under et minut), hvor man blot skal backflushe, rense med en børste, og løsne og rengøre diffusionsfilteret en gang om ugen (tager 5 minutter), og afkalke en gang hver 2. eller 3. måned.

Det er muligt der er andre årsager - men jeg tror at dette er den primære.

Når jeg nu tænker på steamfunktionen i en bekendts Saeco-maskine, så er det muligt at dette også er en årsag... selv om det er en maskine til knap 10.000,- kroner, så kan den ikke lave ordentlig mikroskum.

Envidere - kværnen i hans Saeco-maskine kan ikke bruges til andet end espresso i selve maskinen - den kan ikke omjusteres og bruges til stempelkandekaffe eller drypfilterkaffe, hvis man skulle ønske det i en periode.
              Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
              Østerbro

La Marzocco GS3
              Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Comment

Working...
              X