Opslag

Collapse
No announcement yet.

Rengøring af Silva og Rocky

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rengøring af Silva og Rocky

Hej

For en måned siden erhvervede jeg mig en Rancilio Silva espresso maskine og en Rancilio Rocky Doserless kværn og er meget meget glad for udstyret.

Som den skabsnørd jeg er har jeg fulgt med i forummet et stykke tid, men først nu er der et spørgsmål der trænger sig på - ellers synes jeg faktisk at jeg har kunnet få svar på det meste, selvom der sikkert kommer flere spørgsmål med tiden.

Da aftenens tv program ikke lige behagede besluttede jeg mig for at det var tid til den store espresso rengøring, altså grundig rengøring af maskine og kværn.

Jeg har backflushed maskinen (med sådan noget hvidt pulver), skyllet, skuret, kogt filter o.s.v. Jeg har også kværnet nogle hvide kaffebønner (???) som jeg fik med til kværnen.

I denne rengøringsiver er der opstået nogle spørgsmål:
    Silva:
    Over der hvor portafiltret sidder, sidder der en lille rund si skruet fast med en skrue. Er det meningen at man engang imellem skruer den af og vasker den? Det ser ud til at der sidder lidt kaffesnask der inde (selvom jeg har backflushes og skuret med min Pällo.

Rocky:
    Efter at have brugt de der hvide bønner (\"Grindz\"), er der hvidt pulver i kværnen. Jeg har ikke smagt på det - men jeg tror ikke det smager godt :-) - jeg har kværnet noget (billig) kaffe igennem nogle gange, men der sidder ligesom stadig lidt \"støv\" - er det ok eller hvad gør jeg (den er jo lidt svær at komme til)?

Nå, men ellers tusind tak for en rigtig god side.

M.v.h.

Hans-Henrik
    ---
    Nuova Simonelli Musica
    Mazzer Mini kværn
    En utrættelig kaffetørst

Re:Rengøring af Silva og Rocky

Hej .. og velkommen ombord ..

Du bør skrue \"showerscreen\" af og rense det ellers kan du resikere at den gror helt fast sammen med pakningen .. og tro mig det er ikke sjovt.
    Er sikker på at nogen kan give en udførlig vejledning på hvodden det skal gøres på Miss Silvia.

Grindez er ikke farligt og så vidt jeg ved kan det spises ... når du bruger Grindez skal du huske at sætte kværnen til GROV maling ... du kan bruge en støvsuger til at få det sidste ud ... jeg plejer bare at kværne det der svare til 2-3 kværninger så er den så godt som fri for grindez-støv.
    Administrator på EspressoBar
    Nuova Simonelli Appia 1.GR.
    Mazzer Kony Electronic

Comment

når du bruger Grindez skal du huske at sætte kværnen til GROV maling
      øhh jeg synes da jeg har lært, at man skal sætte kværnen på rimelig fin, for at udnytte Grindz\'ne bedre da de bliver mere knuste.
      MVH
      Michael

Comment

Ahh .. okay ... måske ikke grov ... der står på bøtten at man skal sætte kværnen til medium.
        Administrator på EspressoBar
        Nuova Simonelli Appia 1.GR.
        Mazzer Kony Electronic

Comment

Working...
        X