Opslag

Collapse
No announcement yet.

Newbie spørgsmål

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Newbie spørgsmål

Hej
    Jeg har netop fået en ny (brugt) Ascaso Dream espressomaskine. Jeg har dog lidt problemer/spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med:

1. Hvor varmt skal vandet være når man brygger? Jeg har læst omkring 90 grader. Når jeg tager PF af og lader vand kører direkte ud kan jeg godt tage en finger under.. Det er stadig varmt, men ikke kogende! Man burde vel blive skoldet ved at sætte en finger under hvis det er 90 grader. Jeg kan fremkalde en højere temperatur ved at tænde for steameren, men det burde vel ikke være nødvendigt?

2. Normalt kan man se hvor mange bar maskinen arbejder med, men den er gået i stykker - den står i hvert fald på 0 altid. Jeg har prøvet én gang at der ikke kom vand ud - jeg stampede ikke mere ned 20 kg. Det burde maskinen vel kunne trække? Kan jeg på nogen måde tjekke om der er nok tryk på maskinen eller om den evt er defekt?

Beklager mine meget newbie-agtige spørgsmål - jeg har søgt en del gennem forummet, men mangler lidt konkret hjælp til min nye, brugte maskine.
    --
    Rocket Giotto
    Ascaso i2
    Gene Café 101

Re:Newbie spørgsmål

mowgly wrote:
    Hej
    Jeg har netop fået en ny (brugt) Ascaso Dream espressomaskine. Jeg har dog lidt problemer/spørgsmål jeg håber I kan hjælpe med:
    Hej Mowgly,

Velkommen til EspressoBar!

mowgly wrote:
    1. Hvor varmt skal vandet være når man brygger? Jeg har læst omkring 90 grader. Når jeg tager PF af og lader vand kører direkte ud kan jeg godt tage en finger under.. Det er stadig varmt, men ikke kogende! Man burde vel blive skoldet ved at sætte en finger under hvis det er 90 grader. Jeg kan fremkalde en højere temperatur ved at tænde for steameren, men det burde vel ikke være nødvendigt?
    Det lyder slet ikke til at vandet er varmt nok. Hvor længe har maskinen været tændt, når du kan sætte en finger under brygvandet? Du skal nok give den ca. ½ time til at varme op.

mowgly wrote:
    2. Normalt kan man se hvor mange bar maskinen arbejder med, men den er gået i stykker - den står i hvert fald på 0 altid. Jeg har prøvet én gang at der ikke kom vand ud - jeg stampede ikke mere ned 20 kg. Det burde maskinen vel kunne trække? Kan jeg på nogen måde tjekke om der er nok tryk på maskinen eller om den evt er defekt?
    Man kan sagtens stoppe en hvilken som helst maskine til. Det er ikke så meget et spørgsmål om hvor hårdt man tamper, men om hvor fint kaffen er malet. Nu siger du ikke noget om, om du selv maler kaffen eller om du køber formalet kaffe?

Normalt kan man høre på maskinen, når den har opbygget fuldt tryk. Vibrationerne bliver anderledes (normalt mindre støjende)

mowgly wrote:
    Beklager mine meget newbie-agtige spørgsmål - jeg har søgt en del gennem forummet, men mangler lidt konkret hjælp til min nye, brugte maskine.
    Ingen spørgsmål er for dumme eller newbie-agtige herinde. Så spørg endelig løs og der vil være masser af brugere der vil prøve at hjælpe.

Hvis du er helt ny i faget, kan du med fordel læse denne artikel: http://www.espressobar.dk/index.php?...id=34&Itemid=1
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Ok - jeg plejer bare at vente til knappen slukker.

Jeg prøver lige at lade den varme i ½ time og tjekke temperaturen.

Er det korrekt at vandet når det kommer ud af sien skal være ca. 92 grader varmt? Det kan jeg vel måle med et termometer...
      --
      Rocket Giotto
      Ascaso i2
      Gene Café 101

Comment

mowgly wrote:
        Ok - jeg plejer bare at vente til knappen slukker.

Jeg prøver lige at lade den varme i ½ time og tjekke temperaturen.

Er det korrekt at vandet når det kommer ud af sien skal være ca. 92 grader varmt? Det kan jeg vel måle med et termometer...
        Ca. 92 grader passer som regel meget godt. Men alt efter bønner og behag kan det være mellem 90 og 96 (sådan ca.). Det er ikke så ligetil at måle temperaturen. Det kræver noget specialudstyr, hvor man sætter en \"probe\" (et tyndt termometer) igennem filterkurven så den sidder i selve kaffe pucken. Hvor bor du henne? Måske bor der nogle i nærheden, som har udstyret og kan assistere dig i dette.

La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter

Comment

Ja, ok - det er kompliceret at måle den korrekte temp.

Men som start kan jeg da måle vandet når det slipper hovedet - så skal der vel bare trækkes lidt fra.

Jeg vil bare sikre mig at det ikke er helt galt
          --
          Rocket Giotto
          Ascaso i2
          Gene Café 101

Comment

mowgly wrote:
            Ja, ok - det er kompliceret at måle den korrekte temp.

Men som start kan jeg da måle vandet når det slipper hovedet - så skal der vel bare trækkes lidt fra.

Jeg vil bare sikre mig at det ikke er helt galt
            Uden at vide det, vil jeg faktisk tro du skal lægge noget til. Når du ikke har filterholderen i, tror jeg vandet MEGET hurtigt mister temperatur. Har du derimod en forvarmet filterholder pakket med kaffe, vil denne hjælpe til at holde temperaturen stabil. Men det er kun min egen logik og ikke nødvendigvis et udtryk for virkeligheden

La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter

Comment

Det var egentlig også det jeg mente - så vi er enige :laugh:

Målte lige efter at den har været tændt noget tid..... 88,5 grader - så jeg antager at temperaturen på vandet er fint.

Problemet har været at jeg blot (naivt) har troet at lampen slukkede var maskinen klar.

Et problem - løst. Jeg takker :laugh:
              --
              Rocket Giotto
              Ascaso i2
              Gene Café 101

Comment

mowgly wrote:
                Det var egentlig også det jeg mente - så vi er enige :laugh:

Målte lige efter at den har været tændt noget tid..... 88,5 grader - så jeg antager at temperaturen på vandet er fint.
                Har du så prøvet med fingere nu? [Disclaimer: Don\'t do it! ]

mowgly wrote:
                Problemet har været at jeg blot (naivt) har troet at lampen slukkede var maskinen klar.
                Hvilket jo også ville være logisk. Men når lampen slukker er det kun vandet i kedlen der har nået den rette temperatur. Resten af de dele af maskinen som vandet skal transporteres igennem skal også varmes op og det tager noget tid.

mowgly wrote:
                Et problem - løst. Jeg takker :laugh:
                Velbekomme. Det er det vi er her for

La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter

Comment

Mht grinder... Jeg har netop bestilt en I2-grinder fra England som jeg får primo næste uge.

Den første uges tid brugte jeg en pose UNO fra risteriet som jeg fik dem til at male for mig.

Men jeg opnåede slet ikke så meget skum som jeg har læst/set de forskellige steder.
                  Men kan det være fordi det blev grindet i butikken og derfor ikke var så frisk da det blev brygget?

Ved godt der også er mange andre parametre
                  --
                  Rocket Giotto
                  Ascaso i2
                  Gene Café 101

Comment

mowgly wrote:
                    Mht grinder... Jeg har netop bestilt en I2-grinder fra England som jeg får primo næste uge.

Den første uges tid brugte jeg en pose UNO fra risteriet som jeg fik dem til at male for mig.

Men jeg opnåede slet ikke så meget skum som jeg har læst/set de forskellige steder.
                    Men kan det være fordi det blev grindet i butikken og derfor ikke var så frisk da det blev brygget?

Ved godt der også er mange andre parametre
                    en ny kværn kommer til at betyde en verden til forskel!! Espressokaffe skal males LIGE inden brug. Så det bliver du rigtig glad for!

La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter

Comment

Vil lige følge op på denne - fik min I2 kværn idag og havde lige ½ time til at lege med den.

Det er jo HELT EKSTREMT hvilken verden der er til forskel :woohoo:

Jeg havde godt nok læst at kværneren var af meget stor betydning, men jeg alligevel aldrig drømt om at det var så markant.
                      Det er simpelthen en helt ny kvalitet der kommer ud nu. På trods af jeg fik Risteriet til at kværne den for mig, er det uden sammenligning i forhold til hvad jeg der sker nu.

Jeg meget imponeret over hvor fint I2-grineren kan justeres. Den startede med at lave kartoffel-mel, hvilket min maskine ikke kunne trække og jeg måtte dreje på justeringen ca. 40 gange rundt og teste 7 shots før den første olie løb fra filteret.
                      Nu har jeg lavet den indledende kalibrering, men mangler stadig finjustering og alt det andet.

Men hvilket rush at se sin maskine performe i samarbejde med kværnen :side:

Det lyder lidt nørdet og det er det nok også, men ville lige dele glæden med anskaffelsen af kværnen :blush:
                      --
                      Rocket Giotto
                      Ascaso i2
                      Gene Café 101

Comment

mowgly wrote:
                        Det lyder lidt nørdet og det er det nok også, men ville lige dele glæden med anskaffelsen af kværnen :blush:
                        I det her forum er det overhoved ikke nørdet!!! personligt syntes jeg det er fedt at høre om folks glædelige historier, så hvis begejstringen rammer dig igen en anden gang og du ikke har nogen at dele den med, så skrive endelig
                        Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

mowgly, Det er overhovedet ikke nørdet. Det er dejligt at dele sin glæde Det er nørdet at bruge en 0.1 grams præcisionsvægt til at afmåle 16,5g kaffe i filterkurven :-D
                          Dejligt at det spiller med den nye kværn
                          Sort som en panter, sort som slanter
                          Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                          Sort som piloten I en Tie Fighter
                          Sort som pletterne på Pongo
                          Sort som alle andre end Tintin I Congo
                          Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
                            mowgly, Det er overhovedet Det er nørdet at bruge en 0.1 grams præcisionsvægt til at afmåle 16,5g kaffe i filterkurven :-D
                            hehe, sådan en vægt har jeg lige købt =) og har også målt efter =) hehe.

Har købt den på hjemmesiden godryger.dk, hvad mon den den egenligt er beregnet til at måle? ved ikke om det er kaffe? hehehe
                            8270 Højbjerg

Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
                            og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

Comment

ordo.dk wrote:
                              mowgly, Det er overhovedet ikke nørdet. Det er dejligt at dele sin glæde Det er nørdet at bruge en 0.1 grams præcisionsvægt til at afmåle 16,5g kaffe i filterkurven :-D
                              hov hov :dry: :huh:
                              det er overhoved ikke nørdet at ha\' en iBalance M01 vægt med 0.01g præcision!!! :whistle: inch:

Vi er jo også noge der brygger øl og der skal man jo også bruge en prøæcis vægt
                              Michael EPO Rasmussen

Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

Comment

Working...
                              X