Opslag

Collapse
No announcement yet.

Råd til en ven...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Råd til en ven...

Hej alle,

gider i kommentere mine råd jeg har givet til en ven!?

En af mine venner er blevet hooked på at lave espresso selv - på den rigtige måde. Det er selvfølgelig sket efter at han har været hos mig nogle gange og smagt afskygninger af diverse gode dråber B) :laugh: .

Han står nok i den situation jeg selv stod i for 1½ år siden. What to do...what to buy...osv...

Hans behov ligner mit: 2-3-4 espressi pr. hverdag og 20-40% af dem med mælk.

Hvis jeg selv skulle ud og investere i dag OG lade fornuften råde - så ville jeg kigge på Oscar og den \"lille\" Vibiemme. For at gøre en lang historie kort, så endte jeg med at anbefale Vibiemme. Det er da smart at kunne steame samtidig med at man brygger - men til 1 person og evt. et par gæster er det jo strengt taget ikke nødvendigt. Vibiemmen har det berømte gruppehoved og den er (i vores øjne) flot - det virker til at være en robust og temperaturstabil maskine? Om han skal op i en Vibiemme Domobar Super? Nej, igen mht. behovet.

Hvorfor så ikke anbefale Silvia\'en? Jeg ville være træt af at temp-surfe så meget. Det er svært at styre temp uden PID - også når kedlen er så lille. Den laver absolut god espresso - men den kan have sine luner. Med PID er den god - men så koster den det samme som Vibiemme. Så vinder Vibiemme på en større kedel (ja, og drypbakke ) og så er den (i vores øjne) flottere.

Er det ikke rigtigt at Vibiemmen rimelig hurtig finder den rette temperatur efter brygning igen? Temp-surfing er ikke påkrævet som på Silvia\'en?

Og så til kværnen. Jeg har fortalt om det vigtige i kværnen - at den er mindst lige så vigtig som selve espresso-maskinen. Jeg er glad for min Mazzer, men i praksis så er den måske (også for mig:blush: ) skudt lidt over målet. Som jeg hører tilbagemeldinger omkring Compak K3\'en så vil den kunne tjene ham lige så godt til Vibiemme\'n.

Er der nogle vigtige ting jeg stadig skal huske at gøre min ven opmærksom på - så han også er min ven om ½ års tid :woohoo:

Tak for kommentarer
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

...when the pupil is ready, the teacher will appear...

Re:Råd til en ven...

Jeg er helt på linie med dig mht. Domobar, Oscar, Silvia! Jeg skifter ikke min Domobar før jeg har fundet den perfekte dual boiler (måske endda med to grupper) og har råd til at købe den. Eneste begrænsning jeg har med VBM\'en er når der skal laves mere end 4 mælkebaserede drikke.

Mht kværn, har jeg hverken hands on med Mazzer eller Compak. Jeg tøver til gengæld ikke med at anbefale en Ascaso I2, hvis folk kan leve med hastigheden og støjen.

Jeg ved dog at Niels i KaffeMekka skamroser de nye Eureka kværne han har fået hjem. Han påpeger især, at de roterer fuldstændig jævnt, hvilket kan høres, hvis man kører kværnbladene ind så de lige rører hinanden. Her vil mange kværne (efter sigende) gå en smule op og ned i tempo, fordi kværnene er en smule skævt monteret (dette er frit fortolket efter Niels\'s forklaring, og han er jo sælger Men det plejer nu at være korrekt, når Niels snakker teknik )
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Comment

Hejsa,

jeg vil lige starte med at sige jeg syns det her er en interessant tråd, hvem har ikke stået i situationen hvor en ven/kollega spørger hvad de skal købe.

Dernæst vil jeg blot spørge ang. vibiemmen, om det ikke er samme problem som med silvia, at den er lang tid om at komme ned i temp fra man har steamet, til man kan brygge igen?
      Jeg googlede en pris på en vibiemme der lå på rundt 6000kr, vs. ca. 4000kr for en silvia. Var de 2000 måske bedre brugt på en bedre kværn?
      Good, fast, cheap... Pick two!

Comment

Ja, det er absolut interessant.

Lige i dette tilfælde tror jeg ikke at det kommer an på de 2000 - men han vil jo heller ikke købe noget han reelt ikke har brug for. Altså Vibiemme\'n + en bedre kværn kan også blive aktuelt.

Og om Vibiemme\'n tager til til at komme ned i temp efter steamning er sikkert rigtigt. Men så er vi tilbage til det med behovet - er der 2 der skal have capp, så må man vente lidt....
        Vibiemme Domobar Inox
        Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
          Og om Vibiemme\'n tager til til at komme ned i temp efter steamning er sikkert rigtigt. Men så er vi tilbage til det med behovet - er der 2 der skal have capp, så må man vente lidt....
          Det er kun et problem såfremt man skal lave mere end to dobbelt cappas (eller 4 single). HVis jeg ksal lave to (laver altid cappas med dobbeltshots), laver jeg de to shots, steamer mælk til dem begge, og så er det overstået. Ingen problem. Der er ingen ventetid mellem de to shots.

Skal jeg lave 4 slukker jeg for steameren så snart jeg er færdig med at steame. Derefter tænder jeg for pumpen og lader den køre, mens jeg hælder mælken op i de første to cappas. Når boiler lampen tænder, slukker jeg pumpen, venter på boiler lampen slukker igen, lukker lidt vand ud, og brygger det næste shot. Det tager lidt tid, men ikke urimeligt meget. Ved ikke, om samme procedure kan bruges på en Silvia, men jeg vil tro det er noget sværere at ramme den rigtige temp, da du ikke har den store masse fra bryghovedet til at stabilisere temperaturen.

La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter

Comment

MoBak wrote:
            ...Ved ikke, om samme procedure kan bruges på en Silvia, men jeg vil tro det er noget sværere at ramme den rigtige temp, da du ikke har den store masse fra bryghovedet til at stabilisere temperaturen.
            Exaclty my point! Dér skal man virkelig kende sin Silvia!
            Vibiemme Domobar Inox
            Baratza Sette 270

Comment

Man kan naturligvis håbe at bryghovedet ikke bliver opvarmet voldsomt på vibiemmen under dampningen, jeg antager at der under dampningen ikke cirkulerer 140 grader varmt vand ud gennem bryghovedet? I modsat fald vil vibiemmen vel være endnu længere tid om at komme ned i temp kva sin større keddel og større bryghoved.

Men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så var en af forudsætningerne op til 40% drinks med mælk, og selvom det godt nok ikke er mange om dagen, så kan han jo, som os andre, stå i en situation med gæster hvor han gerne vil lave nogen flere.
              Det er måske et dårligt argument at købe maskine efter de her \"speialtilfælde\", men hvis oscar\'en er lisså god som vibiemmen iøvrigt, hvorfor så ikke ta hx-maskinen?

Comment

så endte jeg med at anbefale Vibiemme. Det er da smart at kunne steame samtidig med at man brygger
                Det kan Oscar jo også - Og der er indtil flere på forummet her, der har bestilt en Oscar+Grinta fra Italien til under (eller omkr.) 5k
                Sort som en panter, sort som slanter
                Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
                Sort som piloten I en Tie Fighter
                Sort som pletterne på Pongo
                Sort som alle andre end Tintin I Congo
                Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

Comment

ordo.dk wrote:
                  så endte jeg med at anbefale Vibiemme. Det er da smart at kunne steame samtidig med at man brygger
                  Det kan Oscar jo også - Og der er indtil flere på forummet her, der har bestilt en Oscar+Grinta fra Italien til under (eller omkr.) 5k
                  Jep, det har jeg fx gjort. Og jeg kan kun anbefale det. Super købsoplevelse.

Comment

Synes ligesom man kan fornemme på Brownies indlæg at der i købet også lægges en hvis vægt på udseendet af maskinen? Man vil gerne have en maskine der ser lækker ud at have stående. Og så er det selvfølgelig altid et spørgsmål om smag, men tror nok de fleste vil sige at Vibiemme > Silva & Oscar på det punkt

Kaffeagenterne kører pakketilbud på Domobar Super + Compak. Få din makker til at smide de ekstra par tusinde og så får han næppe brug for bedre udstyr foreløbig
                    Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Skurken wrote:
                      Synes ligesom man kan fornemme på Brownies indlæg at der i købet også lægges en hvis vægt på udseendet af maskinen? Man vil gerne have en maskine der ser lækker ud at have stående.
                      It\'s all about the cup!

Comment

RuneL wrote:
                        Skurken wrote:
                        Synes ligesom man kan fornemme på Brownies indlæg at der i købet også lægges en hvis vægt på udseendet af maskinen? Man vil gerne have en maskine der ser lækker ud at have stående.
                        It\'s all about the cup!
                        Ja, i enhver E-bar brugers sind. Men vi er jo nogle der er nødt til at tænke på WAF\'en også :blush:

Forøvrigt, Brownie. Husk også at gøre din ven opmærksom på, at han skal beregne 500-1000 kr. på div. tilbehør - kander, termometer, tamper osv. Det er ærgeligt, hvis han strammer budgettet så meget, at han ikke vil ofre på tilbehøret som gør det sjovt...

La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter

Comment

Skurken wrote:
                          Kaffeagenterne kører pakketilbud på Domobar Super + Compak. Få din makker til at smide de ekstra par tusinde og så får han næppe brug for bedre udstyr foreløbig
                          Det har vi godt set - men med hans behov har vi (jeg) ikke kunnet finde et godt argument for det!

MoBak wrote:
                          Forøvrigt, Brownie. Husk også at gøre din ven opmærksom på, at han skal beregne 500-1000 kr. på div. tilbehør - kander, termometer, tamper osv. Det er ærgeligt, hvis han strammer budgettet så meget, at han ikke vil ofre på tilbehøret som gør det sjovt...
                          Jep, det har jeg også sagt.
                          Vibiemme Domobar Inox
                          Baratza Sette 270

Comment

Brownie wrote:
                            Det har vi godt set - men med hans behov har vi (jeg) ikke kunnet finde et godt argument for det!
                            Nej, kan også godt se at det er en lidt voldsom investering. Hvis jeg skulle købe maskine og kværn til det budget du nævner ville jeg også vælge som du har anbefalet.
                            Mvh. Anders

Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

Comment

Køb en Gaggia som brygger en langt bedre espresso en Silvia og som ikke give afkalkningsproblemer som Oscar.

Her finder din ven en totalløsning med maskine og Gear og til en kanon pris!

Comment

Working...
                              X